• Kimmelim

Tics?

Min son är 9 år och har haft tics sedan han var 3 år ungefär. Ticsen kommer och går, ändrar form och i perioder fler än färre.

Just nu drar han sig ofta i tröjan vid ena axeln. Harklar sig. Gör konstiga miner när han talar.

Andra exempel som kommer och går är hårda blinkningar, dra fingrarna längst med ansiktet, lukta på fingrarna, "stretcha" med nacken osv..

I alla år har vi valt att inte uppmärksamma detta men i årskurs 1 så tog läraren upp att han brukade kasta sig på golvet mitt under lektionerna samt dra ut armen i luften titt som tätt och att det påverkade hans egen koncentration i klassrummet. Därav hade det till slut blivit lite av ett problem för honom och då valde vi nu förra året att tala med honom om vad tics är, att det inte är något konstigt osv men om han själv känner att han har svårt att koncentrera sig på det han gör så ska han knipa med tårna. (Hjärnan är tydligen ganska korkad. Man kan lura den genom att knipa med tårna och då "glömmer" den av ticsen).

Han använder inte metoden hemma, men jag har inte hört att ticsen skulle ställa till det för honom i klassrummet längre i alla fall.

Har inget egentligt tips. Antingen växer det bort med åren, eller som i vårt fall så har vi accepterat att det antagligen inte kommer att ske för vår son med tanke på hur länge han har haft det.

Svar på tråden Tics?