• Deedeeone

Fråga om körtelfeber

Det är så att min pojkvän har fått körtelfeber, jag har redan haft det när jag var yngre och vi antar att jag är latent bärare då jag har ett barn som antagligen gett mig viruset och sedan har jag smittat min pojkvän.

Min fråga är: nu när jag redan har smittat honom, måste vi låta bli att umgås, kan jag göra honom sämre även om han redan har blivit smittad?

Han vill inte umgås för han tror att jag kommer göra honom mer sjuk.

• Svar på tråden Fråga om körtelfeber
  • Deedeeone

Så jag fortsätter alltså smitta honom om vi pussas även om han redan har fått det?

• mammatill6
    Deedeeone skrev 2016-10-27 20:29:08 följande:

Så jag fortsätter alltså smitta honom om vi pussas även om han redan har fått det?

Nä, om han har haft det har han antikroppar och kan således inte bli sjuk igen.
  • Deedeeone

Han har fortfarande svullna lymfkörtlar och är trött. Han blev sjuk för tre veckor sen. Vi har inte träffats på snart två veckor och han vågar inte träffas för han tror att jag ska göra honom sämre igen. Jag tänkte också att om han redan är smittad med det så borde han ju inte bli sämre om vi umgås? Tycker det låter konstigt.

Hur lång tid tar det egentligen tills kroppen har bildat antikroppar?

• ebe91

Nej han blir inte sämre av att träffa dig. Antingen har man körtelfeber eller så har man det inte, han kan liksom inte ha det lite och få det lite mer av att träffa dig.

• Deedeeone

Är du säker ebe91?

Han säger att han ringde 1177 och att de hade sagt att jag kunde göra honom sämre.

jag ringde till 1177 idag och de sa att han inte kunde bli sämre av att träffa mig, att det bara va att umgås som vanligt.

Blir så osäker

• Anonym (Ostbågen)

Att träffas är inga problem. Utbyt dock inget saliv närmaste veckorna efter han blivit frisk.

Har själv haft körtelfeber, hade sjukt ont i halsen och trötthet främst.

• ebe91
    Deedeeone skrev 2016-10-27 20:58:02 följande:

Är du säker ebe91?

Han säger att han ringde 1177 och att de hade sagt att jag kunde göra honom sämre.

jag ringde till 1177 idag och de sa att han inte kunde bli sämre av att träffa mig, att det bara va att umgås som vanligt.

Blir så osäker

Ja, jag är 100% säker.
  • ebe91
    Anonym (Ostbågen) skrev 2016-10-28 00:15:14 följande:

Att träffas är inga problem. Utbyt dock inget saliv närmaste veckorna efter han blivit frisk.

Har själv haft körtelfeber, hade sjukt ont i halsen och trötthet främst.

Varför ska dom inte kunna pussas? Båda har ju haft körtelfeber redan?

Ni kan pussas bäst ni vill.
  • Anonym (Ostbågen)

Om viruset som finns kvar i kroppen börjar föröka igen kan det ge symtom, om man inte har nedsatt immunförsvar vilket man har efter en omgång med körtelfeber.

• Anonym (Ostbågen)

*om man har nedsatt immunförsvar ska det stå.

• MammAmma

Symtomen vid körtelfeber (samt viruspartiklar) kan sitta i länge, så att han varit dålig i 3 veckor är inget konstigt alls. Man tenderar att bli sjukare av viruset ju äldre man är, de flesta har haft det redan som barn utan att märka av det så mycket. Efter att man haft det blir man immun, men man kan ändå vara smittbärare (i detta fall du), vilket är troligtvis varför sjukvårdsupplysningen sagt att han kan bli sämre eller dra ut på sjukdomen om han fortsätter att utsättas för viruspartiklar, innan han blivit frisk. Men så länge ni inte har sex, kysser varann eller delar sked, glas, etc, är det inget som hindrar er från att ses.

Svar på tråden Fråga om körtelfeber