• SweetJune

Vilken mjölk till 2-3 åring?

Vilken mjölk ska man ge till en 2,5 åring? Lätt, mellan eller fet/standard?

Tack

• Svar på tråden Vilken mjölk till 2-3 åring?
  • Carambolan

Lättmjölk enligt livsmedelsverkets kostråd.

Vi har däremot alltid haft mellanmjölk hemma, den är godast tycker jag.

• sextiotalist
    Carambolan skrev 2016-10-28 07:10:33 följande:

Lättmjölk enligt livsmedelsverkets kostråd.

Vi har däremot alltid haft mellanmjölk hemma, den är godast tycker jag.

Livsmedelsverket är livrädda för att som innehåller lite fett. Det var samma sak när sonen var liten, men vår BVC-sköterska sa vanlig standardmjölk. Vi hade dessutom extra smör i maten.

Här hemma har det alltid varit fullfeta produkter (ingen light och ingen lättprodukt) och ingen är överviktig
  • Dementoria

Enligt dietister ska det vara den gröna (Sthlm) dvs mellanmjölk. Den är vitaminberikad.

• Anonym (mjölk)

riktig mjölk ska det vara, dvs gammeldags lantmjölk som inte blivit förstörd. Anledningen till att lättprodukterna är vitaminberikade är ju för att vitaminerna försvinner när man tar bort fettet. Dessutom det viktiga Dvitaminet som är FETTLÖSLIGT och behöver fett för att tas upp av kroppen.

• Nyfikna72

De kan dricka det som normalt köps hem, ingen ide att krångla till det för de dricker inte speciellt mycket ändå. Det finns så mycket regler och förhållningssätt men i slutändan fungerar det bra med sunt förnuft också.

• Duckan

Ett tag körde vi på standard, men sen blev det mellanmjölk då det passar oss alla i familjen.

• Ingrediensen

Ha ha som du ser är buden många! Dvs rätt svar är att ni ger den som ni andra dricker.

Lite OT; var på BVC träff och vi pratade mat för 6 månaders bebisarna. Många bra råd, typ inte gröna bladgrönsaker eller honung mm. Sen kom - Ge lättmjölk !? Vi diskuterade och jag som ger övriga familjen standardmjölk sätter givetvis inte min bebis på diet. Men jo, anledningen var att övrig mjölk var för fet.
    Sen kom nästa punkt -Tillsätt gärna någon extra tsk fett i maten. Det är ju galet att inte tänkt igenom eller kunna motivera sina punkter öht.

Vet att det Livsmedelsverkets råd i grunden men ärligt talat tar det år för dem att förnya sina råd efter att forskningen är vedertagen.

• Carabellis kusp
    Ingrediensen skrev 2016-10-28 16:50:23 följande:

Ha ha som du ser är buden många! Dvs rätt svar är att ni ger den som ni andra dricker.

Lite OT; var på BVC träff och vi pratade mat för 6 månaders bebisarna. Många bra råd, typ inte gröna bladgrönsaker eller honung mm. Sen kom - Ge lättmjölk !? Vi diskuterade och jag som ger övriga familjen standardmjölk sätter givetvis inte min bebis på diet. Men jo, anledningen var att övrig mjölk var för fet.

Sen kom nästa punkt -Tillsätt gärna någon extra tsk fett i maten. Det är ju galet att inte tänkt igenom eller kunna motivera sina punkter öht.

Vet att det Livsmedelsverkets råd i grunden men ärligt talat tar det år för dem att förnya sina råd efter att forskningen är vedertagen.

Ett fel till är ju att barn under 1 år inte ska dricka mjölk alls eftersom det är järnfattigt och konkurrerar ut annat...
Svar på tråden Vilken mjölk till 2-3 åring?