• irisgora

En läx-fri skola

En läx-fri skola

I dagens samhälle råder det minst lika stor stress i vardagen hos vuxna liksom studerande barn och ungdomar. När det gäller stress så är skolan en enormt stor bidragande faktor. Läxor är både onödiga och orsakar en hel del stress, därför tycker vi att de borde tas bort!

För det första finns det statistik på att läxor har låg eller ingen effekt på inlärningen upp till årskurs fem. Därför är det onödigt att eleverna ska sitta hemma flera timmar när det ändå inte bidrar till att deras kunskapsutveckling.

För det andra har inte alla samma förutsättningar hemma; vissa har möjligheten att få hjälp med läxorna, medan andra inte alls har det. Det kan till och med vara så att miljön där hemma är stökig och högljudd, och utan en lugn arbetsmiljö går det inte att arbeta med läxorna. När eleverna gör läxor hemma, utan möjligheten att be om hjälp eller ställa frågor, kan detta dessutom leda till att de missförstår något och lär sig fel.

Vissa skulle nog säga att läxor är nödvändiga, och att det är just så man lär sig. Men är inte hela poängen med att gå till skolan att man ska lära sig där? Inlärningen borde ske i skolan, inte hemma, sent på kvällen, under stress och press.

Slutligen har vi ungdomar redan tillräckligt med press på oss i dagens samhälle. Folk förväntas att få bra betyg, skaffa jobb, träna, få socialt umgänge samtidigt som sociala medier sätter press på att man måste se ut eller klä sig på rätt sätt för att passa in. Därför anser vi att läxor är en onödig stressfaktor som dessutom kan ge biverkningar som magont, huvudvärk och sömproblem.  

• Svar på tråden En läx-fri skola
  • Carambolan

Jag tycker också att läxor borde tas bort. I gengäld bör självklart skoldagarna bli längre. Det som gör ekvationen svår är att nästan alla kommuner redan idag har brist på lärare och det skulle vara en svår utmaning, rent personalmässigt, att få in ytterligare 1-2 lektionstimmar om dagen för varje klass.

• enmamma

Jag som har mina barn i en nästan läxfri skola tycker tvärtom.
    När ska barnen lära sig att ta eget ansvar och studieteknik för självstudier?
    20 glosor i veckan är allt.

• Carambolan
    enmamma skrev 2016-10-28 13:22:14 följande:

Jag som har mina barn i en nästan läxfri skola tycker tvärtom.

När ska barnen lära sig att ta eget ansvar och studieteknik för självstudier?

20 glosor i veckan är allt.

Jag tycker också att eget ansvar är jätteviktigt, men jag tänker att det mest är en fråga om pedagogiskt upplägg. All skoltid behöver inte vara katederledda lektioner, men allt skolarbete bör kunna utföras under en avgränsad arbetsdag och med tillgång till kvalificerad handledning.
  • Anonym (p)

det beror på vilken typ av läxor man har. Jag är lärare själv och ger inte läxor så ofta men ibland behövs det, speciellt i sk färdighetsämnen, dvs ämnen där man behöver nöta, tex i språk. Det räcker tex inte att man hört ett ord en gång på en lektion, det sitter inte för det. Den mesta språkforskningen visar att det är antalet inlärningstillfällen som ger kvalitet, därför kan en repetitionsläxa vara väldigt bra. 

Andra läxor är framåtsyftande, så tillvida att man tex ber eleverna att titta på ett filmklipp eller läsa en kort text innan nästa lektion. Detta för att skapa en gemensam förförståelse som sedan gör lektionen mer effektiv än utan denna förförståelse. Kanske ska sådana saker inte kallas "läxor" egentligen. 

Det finns oavsett olika syften med olika typer av uppgifter och de triggar vår inlärning på olika sätt, så jag tycker inte att man ska avfärda läxan så rakt av, men man bör givetvis reflektera över varför man ger eleverna läxor. 

• Anonym (Ela)

Skolan bör vara läxfri, ha 0700-1600 tider och 4 veckors sommarlov.

• Anonym (123)

Mycket har det nog att göra med lata föräldrar nu för tiden.

• Anonym (Idiotiskt)

Helt idiotiskt att barn inte ska få lära sig ta eget ansvar! Ge dem längre skoldag och därmed en chans att hinna med alla skoluppgifter. Gör de det så blir de läxfria och om inte så får de ta ansvar över att göra klart uppgiften på fritiden.

Lätt som en plätt!

Har hört föräldrar säga att deras barn behöver "kompistid". Men när ska de då hinna lära sig allt annat kring rutiner och familjeliv? Jag tycker att det är viktigt att barn lär sig se att man behöver prioritera och att man inte kan hinna höra allt alltid. Inte konstigt att barn mår dåligt och beter sig som små ligister när de inte förväntas göra annat än att ha fritid och någon annan tänker och planerar åt dem!

• Carambolan
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2016-10-28 14:45:27 följande:

Helt idiotiskt att barn inte ska få lära sig ta eget ansvar! Ge dem längre skoldag och därmed en chans att hinna med alla skoluppgifter. Gör de det så blir de läxfria och om inte så får de ta ansvar över att göra klart uppgiften på fritiden.

Ja, det där upplägget tycker jag är en schysst kompromiss. Min högstadieskola hade lektioner 8-14:30 och sen var det öppen studieverkstad (med lärare närvarande) mellan 14:30-17 varje dag. Till studieverkstaden kunde man gå med läxor, eller med lektionsuppgifter som man inte hann klart med på lektionstid. Problemet med de frivilliga uppläggen är väl att de som behöver det som mest inte kommer att dyka upp... Det var mest studiemotiverade elever där och en och annan motvillig elev som fått betygsvarning.
  • Kjell2

Även med lärare som inte delar ut läxor kommer det finnas elever som halvt frivilligt jobbar ikapp hemma eller pluggar inför prov och förhör. Så även om  läxutdelning försvinner kommer hemmaplugga finnas kvar.

• Anonym (ja)

JA, tycker att upplägg med plugg i skolan är bra. Men när ska det hinnas med? Mitt barn i åk 7 har lektioner 8-16 varje dag utan håltimmar. Ska det vara plugg i skolan 16-18 då? Sen hem och äta middag, då närmar sig klockan 20. Och när ska ungdomarna hinna med några fritidsaktiviteter i så fall? Jag tycker skolan tar för mycket tid för barnen idag, de får aldrig vara lediga.

• Harvester

Stökigt hemma?? Har hört att ungarna har hörselskydd på sig i klassrummet nuförtiden.

Tvivlar på att nån kan lära sig nåt alls i den miljön, dessutom sitter alla med näsan i mobilen hur man nu kan låta ungarna ha dem under lektionstid?

Hoppas verkligen läxorna finns kvar när mitt barn börjar skolan så jag vet vad jag ska lära honom..

• Anonym (Klara)
    Harvester skrev 2016-10-28 19:51:16 följande:

Stökigt hemma?? Har hört att ungarna har hörselskydd på sig i klassrummet nuförtiden.

Tvivlar på att nån kan lära sig nåt alls i den miljön, dessutom sitter alla med näsan i mobilen hur man nu kan låta ungarna ha dem under lektionstid?

Hoppas verkligen läxorna finns kvar när mitt barn börjar skolan så jag vet vad jag ska lära honom..

Haha vilken korrekt beskrivning av dagens skola. Kan bara instämma ang läxorna, hoppas de finns kvar så jag kan hjälpa mitt barn med skolan å vet vad jag ska hjälpa henne med!
  • Anonym (lärare)

Mycket prat om att inlärningen ska ske inbart i skolan. Mindre fokus på de faktum att skolan har mer än ett uppdrag. Barn ska lära sig tidigt att ta eget ansvar. Finns ingen som lobbar för att universiteten ska vara läxfria.

Läxor ska finnas. Dock ska det finnas en god tanke bakom dom. Det ska vara genomtänkt såklart.

Det känns ofta som att det är föräldrar som inte vill ha läxor för att dom är för trötta. Kanske bättre att inte se läxläsningen som ett ont utan som tid tillsammans med barnet att få lära tillsammans och även få en insyn i vad barnet gör i skolan. Istället för att titta på svenska hollywoodfruar eller vad man nu gör med sina barn när de kommer hem efter skolan så kan man ju göra något produktivt.

• Anonym (För läxfri skola.)

Jag är för en läxfri skola. Tycker att det är viktigt att ha lite kvalitetstid med mina barn. Är änka och måste tyvärr arbeta heltid. Detta innebär att jag är hemma vid kl 17 varje dag. Sedan så ska maten förberedas och ätas och då är klockan minst 18. Sedan ska saker förberedas inför morgondagen. Tex gympapåse packas, rätt böcker osv. När kl är ca 18.30 sitter vi med läxorna då är det trött och ofokuserade barn som inte egentligen lär sig något.

Tyvärr men så ser vårt liv ut för närvarande

Svar på tråden En läx-fri skola