Inlägg från: nowtomorrowtoday2016 |Visa alla inlägg
  • nowtomorrowtoday2016

35+ och ivf nov 2016??

Jag hoppar också in här! Är 36 år och vi gör vårt första IVF nu med långt protokoll. Startade med Synarela den 6:e november så har sprayat i 13 dagar men ingen mens ännu. Börjar precis som du KajsaStina bli lite orolig för när den ska dyka upp. (precis tvärtemot vad man känt alla andra månader). Hur sen blev mensen för er övriga som gjort det långa protokollet?

I övrigt är vi diagnostiserade med oförklarlig infertilitet, och vi har försökt naturligt i nästan 2 år utan att ha plussat någon gång.

Önskar er alla lycka till!

• nowtomorrowtoday2016

Tack smurfen! Ja det är rätt tröttsamt och också stressande just när man vet att klockan tickar.. Det där med oförklarad infertilitet känns ju också frustrerande, det betyder ju inte nödvändigtvis att det inte finns ett fel där någonstans utan bara att läkarna inte kan hitta det, det om något stressar mig. Men många med denna diagnos lyckas ju via IVF så det känns ju hoppfullt!

KajsaStina, jo jag har haft lättare huvudvärk, det kom ganska direkt men bara i samband med att jag sprayade och väldigt lätt som en spänningsvärk som försvann efter 15-30 min ca. Nu när det gått två veckor upplever jag det mer som att huvudet känns generellt tungt liksom, och lite mer konstant. Men jag har aldrig fått så kraftig värk att jag behövt ta en värktablett, peppar, peppar..
    Övriga biverkningar har varit torra slemhinnor, sämre sömn och lite mer känslig i humöret, men inget allvarligt. Och första veckan på sprayen märkte jag knappt något alls, det är först efter dag 9-10 ca som det börjat kännas lite mer.
    Fast just det, SJUKT ömma och svullna bröst, men det kom redan vid ÄL men har bara blivit värre och värre på sprayen. I bipacksedeln står det att man kan få mindre bröst men det har jag verkligen inte fått! Hoppas det lägger sig när mensen kommer. Men blir lite orolig att sprayen inte funkar som den ska..

Stort lycka till Busfrö! Så spännande! AMH står för Anti Müllersk Hormon och är ett sätt att mäta äggstocksfunktionen på, ett lågt värde betyder sämre funktion, man kan bl.a. läsa mer om det här: www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php

• nowtomorrowtoday2016
    Chili81 skrev 2016-11-19 22:25:42 följande:
    Hej! Jag är på dag 9 med Synarela och känner inte av något alls. Jag brukar ha mkt huvudvärk i vanliga fall så jag var inställd på att det skulle bli jobbigt. Dock har det tagit många doser innan jag känt att jag sprayar rätt. Morgondosen är jobbig för jag blir så snuvig direkt och det mesta åker ner i halsen och smakar beskt. Jag inväntar mensen. Jag ska inte ta blodprov utan har fått ett datum för start av injektion Gonal F 29/11. Det förutsatt att mensen dyker upp som den ska.

Hej Chili, jag verkar vara bara 6 dagar före dig då, kul! Spraydag 15 idag, och inget blodprov här heller utan sprutstart nu på onsdag den 23:e, förutsatt att mensen kommer ja.. Är detta också ditt första försök? Stort lycka till!
    Jag tycker också det varit knepigt att få till sprayningen ibland, som att trycket inte riktigt blir helt bra ibland och det mer rinner istället.

Stort lycka till Jasmin! så spännande att du är så långt fram i processen! Skickar positiva tankar till dig!

• nowtomorrowtoday2016
    Chili81 skrev 2016-11-20 19:42:29 följande:
    Ja vad kul att vi är nära varandra i processen! Det är min allra första Ivf. 35 år och fertilitetsutredningen visade inget fel mer än att min äggreserv var något låg. Hoppas att din mens dyker upp så att du kan börja med sprutorna på onsdag.
    Då är vi nära på ännu flera sätt, i ålder och antal försök också. Har inte fått veta att min äggreserv skulle vara låg, eller inte lägre än den borde för min ålder, även om den i sig innebär en lägre reserv.. Min mens kom i söndags eftermiddag, på spraydag 15. Så nu blir det sprutstart precis enligt plan imorgon kväll. Känns lite nervöst, men mest skönt att komma vidare till nästa etapp.

Busfrö så tråkig att det inte blev några till frysen, men jag tror på det i magen! Och ja, jag känner igen mig i måendet! När mensen väl kom i söndag så hände något (hormonellt) i min kropp och jag har knappt kunnat sluta gråta sedan dess, allt känns bara tungt och sorgset. Känner igen det från hur jag mådde när jag åt p-piller när jag var 20, blev till slut deprimerad av det och fick sluta efter 6 månader, har aldrig rört p-piller sedan dess. Glad att denna känsla först kom dag 15 för mig, hoppas sprutorna kan motverka lite, eller hur har ni som redan genomgått den etappen upplevt det?

Så ledsen att läsa om mensen Jasmin, måste kännas väldigt tungt. Hoppas du har bra stöd omkring dig <3

Känner också igen mig i hur jobbigt det kan vara att "alla andra" blir gravida, har varit tvungen att gå och gömma mig och gråta på vissa middagar, och avstått från andra. Som tur är har jag både nära vänner som inte alls vill ha barn och därför är en "safe zone" att umgås med, och andra som inte planerar fler barn. Samt några som jag vet kämpat lika hårt som en själv. Fick nyligen veta att en gammal vän som är 6 år äldre än mig är gravid med sin första efter att har försökt ungefär lika länge som mig, och det ger mig massor av hopp och jag kan bara glädjas för hennes skull! Dom allra allra flesta verkar ändå lyckas till slut, så visst ska vi härinne kunna vara några av dom!
  • nowtomorrowtoday2016
    Busfrö10 skrev 2016-11-27 07:25:10 följande:

Ruvardag 11. Mensvärk. Illamående. Tjuvtestade, fick minus. Skit också...

Välkommen Bimbim79!

Men det är väl för tidigt för att testa dag 11? Finns hopp fortfarande!
    Och ja välkommen Bimbim79!

Och tack Chili81 och Superfury, sprutstarten har gått bra!

Är inte spruträdd men var ändå lite svårare än jag tänkte att hålla sprutan stilla när man trycker in dosen och drar ut nålen sen, men man blir bättre på det för varje gång Smurfen! Har du börjat nu?

KajsaStina, jo jag fick mensen spraydag 15, jag började med sprayen dag 20 i cykeln. Spraydag 18 (i onsdags) började jag med sprutorna och är nu på sprutdag 5 (ikväll). På onsdag är vårt första VUL, och förhoppningsvis äggplock veckan därpå. Min biverkningar från sprayen var helt ok de första 10 dagarna för att sen bli värre och riktigt jobbiga dag 15 i samband med mensen. Men när jag började med sprutorna och minskade Synarelan så lättade det rejält och jag mår helt ok igen, väldigt skönt! Hoppas din mens kommer snart och att du slipper värre biverkningar!

Smurfen, jo jag har också varit inne på det där med immunförsvaret då jag har mycket som pekar på ett (för) starkt immunförsvar, men som du säger verkar man inte kolla det i Sverige, mer än i Falun, så det är inget jag har gått vidare med. Men det ligger där och gnager en smula, det gör det. Kanske kollar jag upp mer längre fram om detta försöket inte funkar. Det verkar ju som vissa fått mäta antalet "mördarceller" i blodet, kanske kan man kolla det på något sätt inför ett eventuellt andra IVF försök...

Så fruktansvärt tråkigt med mensen Gameltanten!! Får man fråga varför läkarna valde kort protokoll? Är det inte större chans med långt, speciellt om man är äldre? Jag tycker inte du ska ge upp! Men fattar om du inte orkar fler försök. Vad är läkarnas teori om att så få av dina ägg blev befruktade senast, kan det hjälpa med ICSI då? Förlåt för många frågor och du behöver inte svara, vill mest bara säga att jag tycker att du ska prata med läkarna om att testa alternativa vägar när (om) ni gör ett nytt försök. Jag önskar dig allt gott vilken väg du än väljer! <3

Ha en skön söndag alla!
  • nowtomorrowtoday2016
    Jenny E skrev 2016-11-28 20:21:11 följande:

Vi tog testet ikväll och vi är gravida! Kan inte fatta det, både att vi är gravida och att vi lyckades på försts gången :)

Vi tog först det testet som vi fått från kliniken och fick ett svagt sträck. Så vi tog ett digitalt direkt efter och där står det klart och tydligt gravid 2-3 veckor vilket stämmer det med :)

Nu vill jag att vi har fler som följer efter! :)

WOW! Grattis Jenny!!! Hurra! Kände genast att mitt hopp ökade :)
  • nowtomorrowtoday2016
    Busfrö10 skrev 2016-11-30 09:18:14 följande:

Ruvardag 14. Har fortfarande lite ljusrosa kladd på trosskyddet. Mår illa, trött, mensvärk. HOPPAS så att det fortfarande finns hopp! Testdag på söndag. Nu ska jag inte tjuvtesta mer innan dess... ????

Håller tummarna för dig Busfrö!
    KajsaStina123 skrev 2016-11-30 10:46:20 följande:
    Hej! Ja kliniken ringde igår em och gav info om att jag ska börja m sprutorna nu på fredag kväll!!! Nervöst! Sen efter 1 vecka ska jag dit och göra ul för att se tillväxten på äggblåsorna. Så nu hoppas jag! Jättemysigt för eran del också Är det 1a barnet/försöket?
    Härligt då är du också igång snart!
    Chili81 skrev 2016-11-29 19:20:35 följande:

Första sprutan avklarad ikväll! Det gick bra, sved lite. Var lite mer nervös när det väl gällde än vad jag trodde innan. Jag ger injektioner i jobbet ibland men har aldrig stuckit mig själv innan. Om en vecka är det ultraljud. Känns som ett stort experiment, har ju ingen aning om hur min kropp kommer att svara på behandlingen. Fortsätter med nässprayen morgon och kväll. Har klarat mig lindrigt undan biverkningar än så länge.

Hurra! Så skönt att det gick bra. Idag blir sprutdag 9 för mig. Var på VUL igår och dom sa att allt såg bra ut, slemhinnan på tillväxt samt 9 äggblåsor. Ska dit igen imorgon.

Ni andra som redan passerat första ultraljudet efter sprutstart, hur många äggblåsor kunde man se hos er då?
    Dom sa ju att allt var bra och jag är nöjd, men, eftersom alla 9 säkert inte kommer mogna och vissa äggblåsor inte kommer innehålla mogna ägg vid plocket så undrar jag ju lite hur många ägg som kommer kunna insemineras. Vilka är era erfarenheter?

• nowtomorrowtoday2016
    Tintin31 skrev 2016-12-01 08:11:46 följande:

Jenny E - Så underbart, grattis!! Vilken julklapp!!

Stort lycka till alla som är under behandling! Får strax veta om jag får börja med sprutorna igen i början av januari eller februari.. Eftersom jag fick låg dos och inte svarade på Gonal F första försöket blev det ju inget äggplock, men det räknas inte som ett ivf då så vi har våra tre gånger kvar om det behövs! Och jag tror stenhårt på nästa! Önskar alla en härlig dag!

Och stort lycka till till dig Tintin! Jag tror också stenhårt på nästa!
  • nowtomorrowtoday2016
    Busfrö10 skrev 2016-12-01 10:48:50 följande:

Bidde ingen bebis den här gången... Mens i floder... Men har ringt kliniken och ska köra igen i slutet av december, alltså till nästa mens. Så vi får se hur det går då =)

Håller tummarna för alla er andra som väntar!

Åh Nej!! Så tråkigt Busfrö! Känns väldigt inspirerande att du redan tänker på nästa försök, hoppas jag kan vara lika framåtblickande om vårt försök inte tar sig nu. Visst var detta också ert första försök? Undrar lite hur det kommer sig att ni körde kort protokoll? Kommer ni göra det nästa gång också? Jag trodde de flesta över 35 fick köra långt men har förstått i denna tråd att det inte är så. Jag håller alla tummar för att det går vägen ert nästa försök! Jag försöker tänka att för varje mens som kommer så borde man vara ett steg närmare den faktiska graviditeten och det lyckade försöket. Önskar dig all lycka till!
  • nowtomorrowtoday2016
    Gammeltanten skrev 2016-12-01 22:09:41 följande:
    För mig har det varit så att nästan alla äggblåsor innehållit ett ägg. De två första gångerna blev många befruktade men har ju dock aldrig fått något till frysen. Nu sista gången blev bara ett av elva befruktade. Så trots att det var flest ägg den gången blev det minst antal befruktade.
    Tack för ditt svar! Där ser man att det kan vara väldigt olika och att många ägg inte behöver betyda många befruktade. Allt i denna process är så ovisst tycker jag...
    Busfrö10 skrev 2016-12-01 16:28:07 följande:
    Jo jag är nog ganska positiv. Men kan ju bero på att vi redan har en fantastisk kille på 6 år, så om det inte kommer att funka har vi i alla fall honom! Och han är guld värd!

Jag vet inte riktigt varför vi kört kort protokoll. Jag hade ju låg äggreserv och min sambo inte så snabba killar, men det kanske funkar med ivf ändå? Ska fråga de mer när vi träffar de igen sen.

Ja jag tänker att med ett försök i bagaget så är kanske kroppen mer beredd på vad som komma skall? Hoppas på det =)

Tack så mycket! Och detsamma till er!
    Så härligt att ha den känslan! Ja jag förstår att det säkert underlättar att man har barn sedan tidigare <3 Och ja, jag skulle kollat upp varför dom valt kort protokoll i ditt fall, vi hade bra värden (för min ålder) men dom sa att eftersom långt protokoll brukade ge bättre utfall så ville dom köra på det ändå pga min ålder just. Och att det verkade vara standard som jag förstod det.

Andra ultraljudet är om några timmar, sjukt nervös av någon anledning. Mest p.g.a av att det känns precis som om jag redan haft ägglossning. Fick stickningar i magen igår precis som vid ägglossning och vaknade med sjukt ömma bröst idag. Kan man ha en skenägglossning? ;) Dessutom har jag mått illa hela morgonen nu. Väldigt skönt att jag ska dit snart så jag får prata med dom. Men någon annan som känner igen detta? Är på sprutdag 10.
Svar på tråden 35+ och ivf nov 2016??