• Svar på tråden 35+ och ivf nov 2016??
  • smurfen 11

Välkommen Karin!
    Håller med gammelpysen, synd behöva vara med i just detta forumet...vi får hålla tummarna vi får snart vara aktiva i en gravid tråd!
    Vi var på info ivf möte igår och läkaren såg 12 blåsor, är det bra? Hur många har ni haft? Förstår också de ska utvecklas rätt och att det ska finnas ägg i dom, så han trodde jag kunde få ut 6-8 ägg, kanske något mer.
    Jag ska köra kort protokoll. Startar med Progynon på lördag, östrogentabletter. Nervös inför sprutor! Men går kanske bättre än man tror?

• Karins08
    smurfen 11 skrev 2017-01-12 14:47:50 följande:

Välkommen Karin!

Håller med gammelpysen, synd behöva vara med i just detta forumet...vi får hålla tummarna vi får snart vara aktiva i en gravid tråd!

Vi var på info ivf möte igår och läkaren såg 12 blåsor, är det bra? Hur många har ni haft? Förstår också de ska utvecklas rätt och att det ska finnas ägg i dom, så han trodde jag kunde få ut 6-8 ägg, kanske något mer.

Jag ska köra kort protokoll. Startar med Progynon på lördag, östrogentabletter. Nervös inför sprutor! Men går kanske bättre än man tror?

Tack både gammelpysen och smurfen

Såg läkaren blåsor eller ägg som börjat växa?

Innan jag påbörjade hormonbehandlingen hade jag ca 40 blåsor..

Jag hade 9 ägg som hade börjat växa i måndags, för min del var det dock inte enligt förväntat resultat. Fick höjd dos.

Svårt det där, ska på UL igen imorgon så är lite pirrig! Hoppas äggen växer som de ska liksom Jag kör också kort protokoll fast med bemfola.

Är lite avis på PGS dock, hade nog också velat det. Såg en artikel häromdagen att oddsen var mycket bättre då!
  • Jenny E

Vad roligt att det är fler som är på gång med sin IVF :) Jag hoppas det går vägen för er!

Karin- vad olika det är när läkarna bestämmer sig för att höja dosen. Jag hade inte särkilt många äggblåsor men de höjde ändå inte dosen. När det var dags för plock hade jag 6 blåsor som blev 5 ägg. Så man ska inte stirra sig blind på antalet. Ett litet tips från mig :)

Smurfen- Oh vad kul att ni äntligen är på gång! Vart valde ni att gå?

Idag var där en väldigt kort artikel om pgs i GP. De gör tydligen en studie i Sthlm. Så himla tråkigt att Sverige ligger efter.

Själv så ligger vi fortfarande i väntfas. Vi har KUB om ca 1 vecka. Även här ligger vi efter i Sverige, de borde ebjuda NIPT. En av mina vänner fick sannolikhet 1/2 på deras KUB men som tur var är de med i en studie om NIPT och när de fick NIPT svaret så var sannolikheten 1/10 000. Vi fick igår information om NIPT studien och kommer att vara med. Vilket känns bra ifall man får dåligt på KUBen.

• Karins08
    Jenny E skrev 2017-01-12 19:26:19 följande:

Vad roligt att det är fler som är på gång med sin IVF :) Jag hoppas det går vägen för er!

Karin- vad olika det är när läkarna bestämmer sig för att höja dosen. Jag hade inte särkilt många äggblåsor men de höjde ändå inte dosen. När det var dags för plock hade jag 6 blåsor som blev 5 ägg. Så man ska inte stirra sig blind på antalet. Ett litet tips från mig :)

Idag var där en väldigt kort artikel om pgs i GP. De gör tydligen en studie i Sthlm. Så himla tråkigt att Sverige ligger efter.

Själv så ligger vi fortfarande i väntfas. Vi har KUB om ca 1 vecka. Även här ligger vi efter i Sverige, de borde ebjuda NIPT. En av mina vänner fick sannolikhet 1/2 på deras KUB men som tur var är de med i en studie om NIPT och när de fick NIPT svaret så var sannolikheten 1/10 000. Vi fick igår information om NIPT studien och kommer att vara med. Vilket känns bra ifall man får dåligt på KUBen.

Ja NIPT skulle jag också vilja göra ifall det blev aktuellt. Googlade på priser igår och det känns ju dyrt, 10 000 kronor ????

Hur kom ni med i NIPT studien? Känns ju som en bra grej om man gick mer mot NIPT och struntade helt i kub tycker jag..
  • Jenny E
    Karins08 skrev 2017-01-12 19:45:55 följande:

Ja NIPT skulle jag också vilja göra ifall det blev aktuellt. Googlade på priser igår och det känns ju dyrt, 10 000 kronor ????

Hur kom ni med i NIPT studien? Känns ju som en bra grej om man gick mer mot NIPT och struntade helt i kub tycker jag..

Jag bor i Göteborg och Västra Götalandsregionen är med i studien. Vi fick information hemskickad för att vi ska göra KUB. Så vi gjorde inget. Däremot kollade vi också på privat KUB och här kostar det runt 7500kr. Kanske är olika beroende på var man bor.
  • Bimbim79

Vårt landsting använder bara nipt om man inte specifikt vill ha KUB. Analysen ligger på 7-8000:- vet inte vad det skulle kosta om man betalar själv landstinget har ju säkert bättre upphandlingspriser. Fick också veta att det va det enda landstinget som faktiskt erbjuder det gratis. Så förhoppningsvis är väl alla landsting påväg ditåt. Rören tillverkas endast i USA så klart det kostar en del. Vet dock inte vart proverna skickas för analys. Provsvaren räknas ta 2 veckor. Tog nipt i måndags och väntar spänt! :)

• smurfen 11
    Karins08 skrev 2017-01-12 16:04:18 följande:
    Tack både gammelpysen och smurfen

Såg läkaren blåsor eller ägg som börjat växa?

Innan jag påbörjade hormonbehandlingen hade jag ca 40 blåsor..

Jag hade 9 ägg som hade börjat växa i måndags, för min del var det dock inte enligt förväntat resultat. Fick höjd dos.

Svårt det där, ska på UL igen imorgon så är lite pirrig! Hoppas äggen växer som de ska liksom Jag kör också kort protokoll fast med bemfola.

Är lite avis på PGS dock, hade nog också velat det. Såg en artikel häromdagen att oddsen var mycket bättre då!
    Vet inte om han såg ägg eller blåsor, visste inte det var skillnad där?

Du är yngre än mig, så då finns det normalt fler blåsor, som du hade ca 40 st.

Hur gick ul idag?

Jo, oddsen för missfall är klart bättre vid pgs, men fortfarande behöver man få oftast få flera femdagars embryon att göra pgs på, så de hittar det som är utan kromosomfel. Finns även en pyttelite felmarginal med pgs också. Vår läkare sa, om man hittar ett bra embryo, så är chans för graviditet 60-70%. Klart bättre än vanlig ivf, då är chansen mellan ca 15-40 %, beroende på ålder. Det kostar dock 20000 kr mer med detta, men känns värt det. Var såg du den artikeln? Skulle vilja läsa den !
    Jenny E skrev 2017-01-12 19:26:19 följande:

Hej Jenny!
    Tänk vad bra det gick på en gång för er! Roligt att allt verkar bra. Det där med KUB och NIPT kan jag inte alls, får ta det när den dagen kommer...Mår du bra annars i graviditeten? Får ni förresten tillbaks pengar, har för mig ni köpte trepack?

Vi valde Finland. Det känns seriöst och läkaren har mycket erfarenhet av både ivf och pgs. Jag försöker vara realistisk och tänker vi gör ett försök eller kanske två beroende på utfallet, väl medveten om att det inte alls funkar kanske. Sen får vi ta nästa steg i så fall...Men testar vi inte kommer vi ångra oss.

Jag fick sänkt min dos, jämfört med vad jag skulle ta här på Carlanderska. Vet inte om det beror på att jag hade fler blåsor denna gång.
    Även SCarlanderska ska göra studie om pgs, eller håller på nu, men det tar ju evigheter innan det blir praxis här i Sverige.

• Karins08

[quote=77305784][quote-nick]smurfen 11 skrev 2017-01-13 11:31:32 följande:[/quote-nick]Vet inte om han såg ägg eller blåsor, visste inte det var skillnad där?

Du är yngre än mig, så då finns det normalt fler blåsor, som du hade ca 40 st.

Hur gick ul idag?

Jo, oddsen för missfall är klart bättre vid pgs, men fortfarande behöver man få oftast få flera femdagars embryon att göra pgs på, så de hittar det som är utan kromosomfel. Finns även en pyttelite felmarginal med pgs också. Vår läkare sa, om man hittar ett bra embryo, så är chans för graviditet 60-70%. Klart bättre än vanlig ivf, då är chansen mellan ca 15-40 %, beroende på ålder. Det kostar dock 20000 kr mer med detta, men känns värt det. Var såg du den artikeln? Skulle vilja läsa den

---------

Äsch det gick inte bra alls

Har inte svarat på behandlingen alls, dosen var för låg (de var rädda för överstimulering innan)

Har ev 4-5 ägg att plocka ut, men borde ha haft bättre chanser.

Var upp till mig att välja ifall jag ville plocka ut dem eller avbryta och testa senare. Vet ej riktigt hur man ska tänka där i och med att detta är landstingsfinansierat. Är det bättre att avbryta och få många ägg så man kan odla blastocyster också? Ugh, jag vet inte..

Vart i Finland går ni?

Och googla på kromosomscreening kan ge fler så hittar du artikeln i flera tidningar!

• Jenny E
    smurfen 11 skrev 2017-01-13 11:31:32 följande:

Hej Jenny!

Tänk vad bra det gick på en gång för er! Roligt att allt verkar bra. Det där med KUB och NIPT kan jag inte alls, får ta det när den dagen kommer...Mår du bra annars i graviditeten? Får ni förresten tillbaks pengar, har för mig ni köpte trepack?

Vi valde Finland. Det känns seriöst och läkaren har mycket erfarenhet av både ivf och pgs. Jag försöker vara realistisk och tänker vi gör ett försök eller kanske två beroende på utfallet, väl medveten om att det inte alls funkar kanske. Sen får vi ta nästa steg i så fall...Men testar vi inte kommer vi ångra oss.

Jag fick sänkt min dos, jämfört med vad jag skulle ta här på Carlanderska. Vet inte om det beror på att jag hade fler blåsor denna gång.

Även SCarlanderska ska göra studie om pgs, eller håller på nu, men det tar ju evigheter innan det blir praxis här i Sverige.

Ja jag kan fortfarande inte fatta vilken tur vi hade! Jag hoppas ni har samma tur!

Nej vi får inga pengar tillbaka, det är den risken man tar när man väljer ett paket. Jag var helt hundra på att vi skulle behöva minst 2 el 3 försök om inte fler.

Vet inte om detta är ok att i skriva i en ivf tråd... men jag är inte alls imponerad av att vara gravid. Jag mår illa, är trött (gick och la mig strax efter kl 20 igår) och mår allmänt dåligt. Men det ska bli bättre säger de... Längtar till mars när jag förhoppningsvis börjar få mage :)
  • Bimbim79
    Jenny E skrev 2017-01-13 20:09:57 följande:
    Ja jag kan fortfarande inte fatta vilken tur vi hade! Jag hoppas ni har samma tur!

Nej vi får inga pengar tillbaka, det är den risken man tar när man väljer ett paket. Jag var helt hundra på att vi skulle behöva minst 2 el 3 försök om inte fler.

Vet inte om detta är ok att i skriva i en ivf tråd... men jag är inte alls imponerad av att vara gravid. Jag mår illa, är trött (gick och la mig strax efter kl 20 igår) och mår allmänt dåligt. Men det ska bli bättre säger de... Längtar till mars när jag förhoppningsvis börjar få mage :)
    Det blir bättre! Jag va "sjösjuk" konstant o kunde somna stående de första 11 veckorna, sen börjar det lugna sig! Har redan fått putmage, v 14. Men är ju 4:e gången jag är "uttöjd" nu så kanske inte så konstigt! Gått upp 1,5 kg. Känner av fogarna när jag överansträngt mig men däremellan när jag uppför mig å vilar som man ska så känns kroppen som vanligt igen! Första sprattlet med 3:e kände jag redan i v 15 så nu väntar vi spänt på detta. På VUL så viftade ju den lill* ordentligt så borde väl snart känna nåt! :)
Svar på tråden 35+ och ivf nov 2016??