15 år med F i i princip alla ämnen
har stor erfarenhet av detta båda som förälder och som lärare.
Skolan ska göra ett åtgärdsprogram med noga planer i varje ämne (tex om han satsar på E), vad som krävs. Hur detta ska gå till - tex klarar han av att jobba i klassen, jobbar han bättre om han får sitta i ett grupprum, behöver han någon form av extra stöd, är det något han kan arbeta med hemma osv. Tidsplaner när olika saker ska vara färdiga (inte för stora saker för då kommer han nog inte orka det).
MEN
sen krävs det ju också att reda ut varför det blivit som det blivit. Har han något problem som tynger honom (kurator), behövs det samtal genom BUP? De kan också prata med skolan om man vill det, efter att de träffat sonen, om det är så att de kan ge tips på vad skolan ska tänka på. Detta kallas för ett SIP-samtal (person från BUP kommer till skolan på ett möte där även ni ska vara med. Det här ligger ju lite längre fram i tid, för det kräver ju att sonen varit på BUP några gånger först.
Om jag var du skulle jag ringa BUP och beskriva läget och fråga om de tror att det är något de ska ta tag i, tex kan sonen få prata med en kurator där (brukar vara bättre än skolkuratorerna, om det nu inte är så att han gillar skolans kurator och har samtal redan).
Sedan tror jag sonen behöver träffa skolans SYV som kan berätta vad som sker efter åk 9, för det låter som om han inte kommer hinna få ordning på alla betyg. För att kunna söka in till ett praktiskt program krävs minst 8 godkända betyg (tex måste man ha ma,sv,en och några till, det kan man googla för varje program) Vill man in på ett teoretiskt program krävs 12 godkända betyg. Sen beror det förstås också på hur populärt ett visst program är, för har man bara 8 godkända och andra har alla godkända kommer givetvis de eleverna in först.
Man kan söka till IM om man inte har allt färdigt så som man vill ha det, det läser man på en gymnasieskola men man läser färdigt åk 9-betyg och sen hjälper de en att söka rätt program. Detta kan innebära att man går ett år på IM först och sen ett gymnasieprogram men det är rätt vanligt och jag kan tycka det inte gör något att man går fyra 4, så får man mogna lite.
Jag har mkt mer att säga om detta, om du vill höra mer, Hojta! :)