Inlägg från: Anonym (Anmäl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anmäl)

Mäklare använder oss som bulvan

Anonym (Anonym) skrev 2016-10-30 16:08:52 följande:

Fick svar nu att hon informerat budgivaren. Antar att man får lita på det då?

Du ska absolut anmäla detta till mäklarsamfundet. Det är oetiskt och bryter mot alla regler.

hon borde ha backat budgivningen till den nivå innan ni var med och drev upp priset.
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Klara) skrev 2016-10-31 11:28:37 följande:
    Vilja regler bryter mäklaren emot menar du när mäklaren har informerat situationen för den andra spekulanten? Det är väl upp till köparen vad denne vill köpa huset för. Du vet att bara för att man lägger ett bud så får man inte köpa ett hus trots ingen annan lag ett bud, om inte säljaren accepterar budet! / hälsningar en fastighetsmäklare
    Självklart vet jag det.
    I det här fallet uppdaterade mäklaren inte informationen på nätet, utan gav sken av att budet låg kvar. Mäklaren lät medvetet ett tillbakadraget budt ligga kvar för att vänta in nya spekulanter för att fortsätta budgivning från en "falsk" högsta-nivå. 

En mäklare som agerar på det sättet skulle jag aldrig lita på, och därför inte heller på mäklarens information till budgivare nr 2. Speciellt inte som det ligger stora incitament för mäklaren att hålla budnivån uppe.

Tyvärr har du många icke-seriösa kollegor, och det visar sig i det stora och lilla. Att det är förfarandet skulle vara "normal" tycker jag visar på en glidning i affärsetik, må så vara att det kanske inte är olagligt.
Svar på tråden Mäklare använder oss som bulvan