• Bibbidi

Hur förvara nybakta kakor

Hej! (Ingen aning om jag la tråden rätt)

Om jag bakar en tårtbotten och någon sats småkakor nu, går de att förvara framme tills imorgon på köksbänken utan att de förstörs och blir torra eller måste jag frysa dem och sedan tina dem igen imorgon? Eller hur ska man bäst göra?

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Svar på tråden Hur förvara nybakta kakor
  • BuoBä

Allt måste svalna först men sen kan du ha småkakorna i en burk på köksbänken/i skafferiet. En tårtbotten är lättast att skära när den fortfarande är halvfrusen så den hade jag virat in i plast och langat in i frysen över natten.

• Frontline

Är det fösta gången du har bakat?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Bibbidi

Nej det är inte första gången, men jag ska erkänna att jag inte är jätteerfaren. De gångerna jag har bakat har jag gjort det samma dag som det ska "ätas", eller så har jag fryst in. Hade egentligen tänkt bara imorgon då vi ska ta med fika till några släktingar men har så grymt tråkigt redan nu så funderade på om man kunde börja lite smått redan nu eller om det blir svintorrt och förstört över natten ifall jag låter det stå framme. 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • lövet2

Låt tårtbottnen svalna och flytta över den till ett tårtfat med lock. Då kan du skära den i kväll eller i morgon, det spelar ingen roll.
    Kakorna behöver svalna helt innan du lägger dem i en plåtburk med lock och ställer den på bänken.

Svar på tråden Hur förvara nybakta kakor