felett skrev 2016-10-31 09:59:43 följande:
När han o exfrun separerade fick han köpa ut hennes del till samma värde de köpte hela huset en gång pga värdestegring. Huset var då i princip helt betalt. Han tycker att han köpt samma hus två gånger och vill inte hamna där igen. Jag anser att han får tillbaka den delen om jag köper in mig (och ev mer) så det går på ett ut.
Han tycker också att mina kostnader blir orimligt höga mot vad de behöver.
Vill känna mig trygg och lika jämställd i boendet, tex vid renovering, dödsfall, separation.
Ingen osämja i ämnet, båda vill hitta en lösning där vi känner oss trygga och nöjda.
Vi har båda barn sedan tidigare
Troligvis kommer du behöva ha ett ägande för att du ska känna dig trygg.
Om huset är obelånat är variant, som behöver lite pappersarbete, är att du köper en del av huset av honom och betalar med en skuldsedel. Sen tecknar ni ett avtal där han har rätt att köpa din del av huset för ett fast beloppet, eventuellt indexregelrat.
Är huset belånat kan ni göra något liknande men att du tar över halva lånet och resten på skuldsedel.
Sen kanske ni får göra någon överrenskommelse att skuldsedeln skrivs av med det du investerar i huset.
Allra enklast är ändå att du tar ett banklån och köper halva huset av honom. Han kan sen sätta in pengarna på ett konto och använda vid eventuellt återköp i framtiden.