Inlägg från: Anonym (Klara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klara)

Blir man arvlös?

whitestar skrev 2016-10-30 13:00:51 följande:

Om barnen protesterar mot testamentet kan de få ut halva sitt arv, ej hela . Men det är sant man kan aldrig friskiva sig helt när det finns särkullbarn.

Detsamma gäller gemensamma barn om man inte är gifta. Är barnen (särkull och gemensamma) minderåriga går dessutom en överförmyndare in och förvaltar deras arv, denna förmyndare kommer knappast ta hänsyn till er vilja i ert testamente, utan det enda ni kan testamentera till varandra är halva arvslotten, den andra halvan, laglotten, går till både gemensamma och särkullbarn direkt (om man ej är gifta) det är bara om dom är myndiga de själva kan välja att vänta på sitt arv.
  • Anonym (Klara)
    Ess skrev 2016-10-31 17:44:32 följande:

Jag tror tvärtom att dom kan kräva att få ut hela sin arvslott, OM det inte står klart skrivet att de bara får sin laglott om de vill ha ut den direkt, men om de väntar får de arvslotten.

Nej du har fel. Skriver man testamente så är det ju för att testamentera bort sitt arv. Och hälften av sin arvslott kan man testamentera bort, så det är endast laglotten man kan klandra isf. Eller om man försöker sig att klandra hela testamentet pga att personen inte var i sitt fulla medvete el liknande...det måste således inte stå klart å tydligt. Man kan testamentera bort halva arvslotten med fri förfoganderätt eller full äganderätt. Det som skiljer dom två är att med fri förfoganderätt ärver bröstarvingarna den del efter den som är testamenterad till dör. Med full äganderätt får bröstarvingarna endast son laglott och inget mer.
  • Anonym (Klara)
    Ess skrev 2016-10-31 18:52:19 följande:

Det är denna formuleringen jag syftar på.

Ja där testamenterat de bort all sin kvarlåtenskap, dvs HELA arvslotten. Detta är dock bara en önskan då hela arvslotten inte kan testamenteras bort, utan bara halva. Så är barnen minderåriga kommer en överförmyndare gå in och denne kommer inte vänta utan kommer kräva barnens laglotter. Är dock barnen myndiga så är det upp till dem hur de vill göra, få ut laglotten direkt eller vänta. Resten av arvet kommer de få när personen som är testamenterad till dör då de har skrivit testamente med fri förfoganderätt. Man brukar inte skriva ett testamente som dom gjort, utan man brukar testamentera halva arvslotten, och lägga till en mening om en önskan om att de ska vänta å ta ut sitt arv. Men det blir samma sak andå.
  • Anonym (Klara)
    whitestar skrev 2016-10-31 19:01:57 följande:

Alltså dom kan önska men laglotten går aldrig att friskiva sig från.men om barnen vill ha ut hela sitt arv så får dom vänta. tror dock att anonym ( ml) är medveten om detta.

Vadå om dom vill ha ut hela sitt arv måste dom vänta? Halva får dom direkt andra halvan får de när personen dör som är testamenterad till då det är med fri förfoganderätt
  • Anonym (Klara)
    sextiotalist skrev 2016-11-01 08:45:27 följande:

Nej, det kan man inte. Har man inte skrivit något avtal, så äger man hälften var, oavsett vem som betalar.

Det är väldigt svårt att kasta ut någon som bor i sitt eget hem.

Det beror ju på hur man ser det. Har man inte råd att lösa ut barnen så att man måste sälja huset så kan man ju säga att det är så. Vid särkullbarn el sambos med gemensamma barn så bör man ha livförsäkringar så detta inte blir ett problem
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Cat) skrev 2016-11-01 09:32:35 följande:

Om sambon fått den andra halvan testamenterad till sig är egendomen helt och hållet dennes att spendera som denne vill eller t.o.m. testamentera vidare till någon helt annan. Man kan inte villkora testamenterad egendom. Punkt!

Min far sålde en enskild egendom (gåva från min farmor) för 6 miljoner. Han kommer inte "hinna" göra åt så mycket pengar och vill att detta så småningom skall ärvas av mig och min bror. Inte av hans fru (önskemål från farmor). Min far och hans fru äger ett stort hus tillsammans värt minst lika mycket och inga lån.

De träffade en advokat för att höra hur de bör göra. För om min far går bort före sin fru måste hon kunna lösa ut oss barn ur huset då vi som minst har rätt till vår laglott. Pappa vill dessutom att vi ärver honom helt och hållet (de har inga gemensamma barn). De har skrivit testamente och även pratat med oss om att önskemålet skall vara att inte kräva ut vårt arv förrän efter hennes bortgång. Och just nu känns det självklart att respektera deras önskemål. Men eftersom man inte kan villkora arvet har vi rätt att ändra oss vilket skulle kunna äventyra hennes situation. Inte lätt att ta ett lån på 3 miljoner när man är är pensionär. hon skulle tvingas lämna sitt hem.

Därför rådde advokaten dem att göra följande:

- ge oss barn varsitt förskott på arv (300' var) från framtida husförsäljning

- ta en livförsäkring (på 1 miljon) som tillfaller till henne vid hans död

- använda en del av pengarna till att köpa en pensionsförsäkring på henne, som hon kan dryga ut sin pension med. Med dagens husvärdering skulle hon därmed ha råd att ta ett litet lån, lösa ut oss barn och bo kvar.

Hennes del kommer hon testamentera till sina brorsbarn. Dvs jag och min bror kommer inte ärva henne alls.

Detta är INTE enkelt. 

Rådet är att träffa en advokat eller jurist för ett par timmars konsultation.

Där har du fel i detta fall. Kvarlåtenskapen är testamenterad med fri förfoganderätt då får man inte testamentera bort den delen men annars får man göra vad man vill om man vill sätta sprätt på allt men den del som man får testamenterad till sig värderas mot ens egna tillgångar och blir en del. Denna del har sen bröstarvingar till den som testamenterat bort del av sin kvarlåtenskap och som fått vänta på sitt arv rätt till när denna person som fått detta testamenterat till sig dör.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Cat) skrev 2016-11-01 09:47:35 följande:

Jo, man kan ärva med fri förfoganderätt och får då inte testamentera bort. My bad!

Men den fria förfoganderätten är rätt generös vilket innebär att man kan sälja egendomen, spendera och ge bort pengar. Det finns inga garantier för att det kommer finnas några pengar kvar sedan.

Isf får man göra sig av med alla sina tillgångar. Man räknar ut hur stor del arvet är när det tilldelas, denna del som det är värt låt säga 1/10 del har de som väntar på arvet rätt till sedan när man dör. Det är liksom inte specifikt en fastighet utan man räknar ju ut värdet på fastigheten! Så även om man säljer fastigheten så har de som väntar på arvet rätt till sin del på det sätt jag förklarat innan. Alltså den del som arvet var värt när personen som testamenterade dog, lika del skall de som väntar på arvet ha. Å det kan både bli större el mindre än om de hade fått ut det direkt.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Cat) skrev 2016-11-02 11:57:58 följande:

Enligt min fars advokat så finns inga garantier för att arvet inte slutligen blir noll (dvs den med förfoganderätt kan ge bort allt/spela bort/spendera innan denne går bort). Det förutsätter att det finns tillgångar kvar efter dennes bouppteckning.

Nej det finns inga garantier men då måste man göra sig av med alla sina tillgångar. Och ger man bort allt typ till sina egna barn så kan det klandras och räknas som förskott av arv osv å så sätter man sina barn å särkullbarn i luven på varandra....det är ju just sjust å lämna efter sig exempelvis....,Det kan även bli så att man kommer ha betydligt mer tillgångar när man dör än när man fick arvet testamenterat till sig då får de bröstarvingar som väntat på sitt arv mer än om de hade fått arvet direkt. detta är ju troligast iaf om man sitter på en fastighet/ bostadsrätt som över tid oftast ökar i värde.
Svar på tråden Blir man arvlös?