• Vårt väntrum

    Hjälp oss hitta en donator :( (ÄD)

    Hejsan!! 

    Detta kan mycket väl bli ett av de skummaste inlägg jag gjort i ett forum, men jag skall vara ärlig och tydlig.

    Vi behöver göra äggdonation. 

    8 misslyckade ivf. Mina ägg är kaputt... 

    Haken, landstinget säger nej till att hjälpa oss då de redan "gjort sin del" så vi får betala själva. Det gör vi gärna, MEN iom att dom säger nej måste vi dessutom bidra med en donator också. (korsdonation är ok)
    Vi får alltså inte utföra en behandling utan donator :(

    Jag har inga systrar, eller kusiner. De vänner jag har är gravida, eller för gammla.. eller tyvärr har någon form av fert.problem :(
    Min mans systrar har passerat åldersgränsen så vi är satta i en rävsax känns det som.

    Jag vet att det finns andra sätta, åka utomlands bland annat. Men vi vill i alla fall försöka att hitta en kvinna här i Sverige som är villig att hjälpa oss.
    Jag skulle ge mig högra arm och mer därtill..

    <3 <3 <3

    Har nyligen startat en blogg om detta, www.vartvantrum.blogg.se

    man kan även maila oss på vartvantrum@gmail.com

    kram på er alla kämpar!
  • Svar på tråden Hjälp oss hitta en donator :( (ÄD)
  • Vårt väntrum
    emhu skrev 2017-10-04 23:53:29 följande:

    Jag och min sambo står också i kö till en äggdonation. Vi står i Stockholms landstings äggdonationskö sedan början på juni i år. Jag har blivit diagnostiserad med för tidigt klimakterium, 31 år gammal och behöver därför ägg från någon annan.

    Jag önskar verkligen att det blir mer uppmärksammat att det är brist på äggdonatorer i Sverige. Jag tror inte ens att det är så många som vet om att äggdonation finns. Så det här inlägget är väl mer än vädjan om att sprida budskapet till nära och kära. Jag hyser en otroligt stor respekt mot de kvinnor som väljer att bli donatorer. Behandlingen är inte någon dans på rosor direkt men den gåvan som man ger är för många par helt obetalbar.

    Så SNÄLLA! börja prata mer öppet om äggdonationer!


    tack snälla du!

    Just nu pågår behandling i Riga.
    Återkommer gärna annars..?

    Kram på dig
  • bastardized

    Det absolut finaste man kan hjälpa någon med.


    Vänligheten i den här tråden får mig att tro att det trots allt finns hopp för den här världen. 

  • Vårt väntrum
    bastardized skrev 2017-10-21 01:07:29 följande:

    Det absolut finaste man kan hjälpa någon med.


    Vänligheten i den här tråden får mig att tro att det trots allt finns hopp för den här världen. 


    Exakt, tänk om fler resonerade så.
    Vi är så oändligt tacksamma för donatorn i Riga som gav oss ägg.
    det finaste man kan göra för någon annan <3
  • Anonym (En fråga)

    Hur funkar det med äggdonation, får barnet rätt att veta vem som donerade ägget i framtiden? Som vid spermiedonation?

  • Anonym (P)
    Vårt väntrum skrev 2017-10-21 01:12:00 följande:

    Exakt, tänk om fler resonerade så.

    Vi är så oändligt tacksamma för donatorn i Riga som gav oss ägg.

    det finaste man kan göra för någon annan <3


    Hur går graviditeten? Lyckades ni på första?
  • Vårt väntrum
    Anonym (P) skrev 2017-10-21 01:39:45 följande:
    Hur går graviditeten? Lyckades ni på första?
    I Sverige fungerar det så att barnet efter 18års ålder har rätt att få del av viss info om donatorn.
    Vissa kliniker behåller tex en mapp om donatorn, lite intressen och ev bilder.
    Utomland är det olika :)
  • Vårt väntrum
    Vårt väntrum skrev 2017-10-21 02:56:41 följande:
    I Sverige fungerar det så att barnet efter 18års ålder har rätt att få del av viss info om donatorn.
    Vissa kliniker behåller tex en mapp om donatorn, lite intressen och ev bilder.
    Utomland är det olika :)
    Vi fick ett + på andra försöket. Tyvärr slutade det med ett utomkveds som kostade mig båda äggledare. Då såg de även en infektion jag haft så det kan ha varit mycket därför inga ägg fastnat tidigare.
    Ruvar på FET2 nu :)
  • Vårt väntrum

    Vi fick en kemisk graviditet på vårt sista försök i Riga.

    Funderar nu på privat i Sverige men behlver då en donator/korsdonator.

    Önskar det pratades mer öppet om det.

    Vi har vänt oss till Uppsala. Som donator får man 8000kr i ersättning där och läkemedlen bekostade.

    Tyvärr hänger många upp sig på dessa klena summor i ersättning. Och ni har rätt, men inga pengar i världen skulle vara nog. En donator är värd allt och lite till. Att donera, såväl organ som könsceller är det finaste och mest osjälviska du kan göra för en medmänniska.

    Hjälp oss att bli föräldrar

    <3


  • Anonym (P)
    Vårt väntrum skrev 2017-10-24 15:12:58 följande:

    Vi fick en kemisk graviditet på vårt sista försök i Riga.

    Funderar nu på privat i Sverige men behlver då en donator/korsdonator.

    Önskar det pratades mer öppet om det.

    Vi har vänt oss till Uppsala. Som donator får man 8000kr i ersättning där och läkemedlen bekostade.

    Tyvärr hänger många upp sig på dessa klena summor i ersättning. Och ni har rätt, men inga pengar i världen skulle vara nog. En donator är värd allt och lite till. Att donera, såväl organ som könsceller är det finaste och mest osjälviska du kan göra för en medmänniska.

    Hjälp oss att bli föräldrar

    <3


    Jag skulle kunna tänka mig vara donator då jag har väldigt god äggreserv, men jag har inte fått barn själv ännu. Men efter det kommer jag donera ägg.
  • Anonym (M)

    Jag har funderat på att bli äggdonator. Har snart två barn själv (är gravid i nuläget) och ska inte ha fler biologiska efter detta. Men jag har en sjukdomshistorik som eventuellt kan göra mig olämplig som donator. Har mailat donationsavdelningen på sjukhuset i den stad där jag bor och frågat men fick inget vettigt svar. Är det någon här som vet vilka typer av sjukdomar som gör en olämplig som donator?

  • Anonym ((Hjälper gärna))

    Hej!

    Jag är godkänd donator och såvitt jag vet har det resulterat i en bebis. Jag skulle gärna ställa upp att donera en gång till, men tyvärr har jag precis fyllt 37 så jag tror jag räknas som för gammal. :( Trots att de fick ut 19 friska ägg som uppenbarligen dög för ett litet mirakel iaf. Jag har inga allergier, ärftliga sjukdomar och är fullt frisk i övrigt. Har egna barn som kom till hur lätt som helst (superfertil). Jag skulle jättegärna göra detta igen, vet inte vad det är för åldersgräns i Uppsala? Vad är två veckors obehag och blåmärken för mig, i jämförelse med ni som kämpar i åratal? Ni är så starka! Massor av styrkekramar till er!

Svar på tråden Hjälp oss hitta en donator :( (ÄD)