Anonym (Offret) skrev 2016-10-30 22:03:53 följande:
Jag ska på en jobbintervju snart. Var länge sen som jag var på en intervju och tänkte på en sak.
Är det vanligt att de frågar efter vilka negativa egenskaper man har? Man kan ju liksom inte vara helt ärlig där. Tips på mindre dåliga egenskaper att säga, tack!
Om frågan är rätt ställd är det mer för att testa ens självkännedom och analytiska förmåga. Kan man säga någon egenskap som är relevant för jobbet som kan förbättras.
Att tex svara "dålig på fotboll" visar att man har brister i den analytiska förmågan, om det inte gäller jobb inom idrottsvärlden. Ett bra svar jag själv fick en gång när jag sökte en internationell projekledare var att den jag intervjuvade sa att han bara kunde engelska och svenska och inga andra språk, vilket hade varit bra för tjänsten. Person såg vad som vore bra att kunna och kunde se sin egen brist.
Det kan också vara en verifiering av annat som kommit fram. Säger man t ex "överdrivet noggran" och allt annat kring ansökan, klädsel, betendet tyder på en person som är lätt slarvig så är något konstigt. Alltså väldigt dumt att hitta på något.
Numera är frågan så pass uttjatad och de flesta har förberett något så jag avstår att ställa den direkt.