• Anonym (Offret)

Dåliga egenskaper på jobbintervju

Jag ska på en jobbintervju snart. Var länge sen som jag var på en intervju och tänkte på en sak.

Är det vanligt att de frågar efter vilka negativa egenskaper man har? Man kan ju liksom inte vara helt ärlig där. Tips på mindre dåliga egenskaper att säga, tack!

• Svar på tråden Dåliga egenskaper på jobbintervju
  • Anonym (chef)

Nja, man brukar väl fråga vad man själv känner att man behöver bli bättre på/utveckla. Fast det finns säkert en del som fortfarande är gammaldags och frågar så direkt vad man är dålig på.

Varför skulle du inte kunna säga vad du faktiskt är dålig på? Alla har ju liksom dåliga sidor, även chefen som intervjuar dig och ställer den frågan. Att svara ärligt på den är något positivt som visar på att man har insikt.

Om du nu inte är kleptoman och inte kan låta bli att stjäla saker, det kan ju få dem att dra öronen åt sig...

• Anonym (123)

Svarar som föregående här, varför kan du inte bara vara ärlig?

Att känna till sina äkta svaga sidor och jobba med sig själv är jättebra! Själv har jag lätt att lata till mig i livet och skjuta upp, därför behöver jag ha en massa rutiner för när saker ska göras och det är bra för mig om rutinerna hålls, det motverkar att jag latar till mig och blir lite passiv.

• fjanten

Nej var inte helt ärlig med detta! Jag skulle inte vara helt ärlig med mina sämsta egenskaper. Det är svårt nog att få jobb som det är i dagens Sverige

"Envis"? Det har ju även en positiv sida, beroende på vilket jobb du söker. Alltså en envis person kan ju vara rätt dryg, samtidigt som det är positivt att man inte ger upp i första taget, menar jag.

• fjanten
    Anonym (123) skrev 2016-10-31 09:00:53 följande:

Svarar som föregående här, varför kan du inte bara vara ärlig?

Att känna till sina äkta svaga sidor och jobba med sig själv är jättebra! Själv har jag lätt att lata till mig i livet och skjuta upp, därför behöver jag ha en massa rutiner för när saker ska göras och det är bra för mig om rutinerna hålls, det motverkar att jag latar till mig och blir lite passiv.

Lathet är ju i och för sig en del av den mänskliga naturen, annars hade vi ju aldrig uppfunnit hjulet, diskmaskinen etc.
  • Kjell2
    Anonym (Offret) skrev 2016-10-30 22:03:53 följande:

Jag ska på en jobbintervju snart. Var länge sen som jag var på en intervju och tänkte på en sak.

Är det vanligt att de frågar efter vilka negativa egenskaper man har? Man kan ju liksom inte vara helt ärlig där. Tips på mindre dåliga egenskaper att säga, tack!

Om frågan är rätt ställd är det mer för att testa ens självkännedom och analytiska förmåga. Kan man säga någon egenskap som är relevant för jobbet som kan förbättras.

Att tex svara "dålig på fotboll" visar att man har brister i den analytiska förmågan, om det inte gäller jobb inom idrottsvärlden. Ett bra svar jag själv fick en gång när jag sökte en internationell projekledare var att den jag intervjuvade sa att han bara kunde engelska och svenska och inga andra språk, vilket hade varit bra för tjänsten. Person såg vad som vore bra att kunna och kunde se sin egen brist.

Det kan också vara en verifiering av annat som kommit fram. Säger man t ex "överdrivet noggran" och allt annat kring ansökan, klädsel, betendet tyder på en person som är lätt slarvig så är något konstigt. Alltså väldigt dumt att hitta på något.

Numera är frågan så pass uttjatad och de flesta har förberett något så jag avstår att ställa den direkt.  

• fjanten
    Kjell2 skrev 2016-10-31 09:13:44 följande:

Om frågan är rätt ställd är det mer för att testa ens självkännedom och analytiska förmåga. Kan man säga någon egenskap som är relevant för jobbet som kan förbättras.

Att tex svara "dålig på fotboll" visar att man har brister i den analytiska förmågan, om det inte gäller jobb inom idrottsvärlden. Ett bra svar jag själv fick en gång när jag sökte en internationell projekledare var att den jag intervjuvade sa att han bara kunde engelska och svenska och inga andra språk, vilket hade varit bra för tjänsten. Person såg vad som vore bra att kunna och kunde se sin egen brist.

Det kan också vara en verifiering av annat som kommit fram. Säger man t ex "överdrivet noggran" och allt annat kring ansökan, klädsel, betendet tyder på en person som är lätt slarvig så är något konstigt. Alltså väldigt dumt att hitta på något.

Numera är frågan så pass uttjatad och de flesta har förberett något så jag avstår att ställa den direkt.  

Menar du på fullt allvar att det finns folk som svarat typ "dålig på att laga mat" när de söker jobb som typ HR-assistent..? (Om du förstår hur jag menar)
  • Kjell2
    fjanten skrev 2016-10-31 09:22:59 följande:
    Menar du på fullt allvar att det finns folk som svarat typ "dålig på att laga mat" när de söker jobb som typ HR-assistent..? (Om du förstår hur jag menar)
    Ja
  • Virvlande89

En kompis till mig uppgav seriöst att han är beroende av kaffe som en egenskap att utveckla.. Han fick inte jobbet.

Annars är det väl bäst att vara ärlig. Det är ju svårt för någon som inte känner dig att ge förslag om man inte vet vad som passar. Det beror ju också på vilket jobb du söker. Vad är det de vill ha hos en anställd? Finns det något du behöver jobba med där?

• Anonym (Jajjemen)
    fjanten skrev 2016-10-31 09:05:20 följande:

Nej var inte helt ärlig med detta! Jag skulle inte vara helt ärlig med mina sämsta egenskaper. Det är svårt nog att få jobb som det är i dagens Sverige

"Envis"? Det har ju även en positiv sida, beroende på vilket jobb du söker. Alltså en envis person kan ju vara rätt dryg, samtidigt som det är positivt att man inte ger upp i första taget, menar jag.

Den är bra. Envis. Blir ju positivt också. Kör på den.
  • Anonym (123)
    Anonym (Jajjemen) skrev 2016-10-31 09:30:32 följande:

Den är bra. Envis. Blir ju positivt också. Kör på den.

Den är bra såvida det inte är mer projektbaserat, då är det bara kass. Där måste man kunna ge upp och förändra utan att bli så känslosam, och absolut inte envist köra på. Då kastar man lätt goda pengar (tid, resurser) efter dåliga.
  • fjanten
    Anonym (123) skrev 2016-10-31 10:12:15 följande:

Den är bra såvida det inte är mer projektbaserat, då är det bara kass. Där måste man kunna ge upp och förändra utan att bli så känslosam, och absolut inte envist köra på. Då kastar man lätt goda pengar (tid, resurser) efter dåliga.

Precis. Är det däremot typ telefonförsäljare så skulle väl arbetsgivaren se det som något bra..
  • Anonym (Offret)

Tack för alla svar. Envis har jag tänkt på, men tror den är lite uttjatad, och vet inte om jag är särskilt envis faktiskt och då känns det dumt. En sak jag behöver jobba på är att våga göra min röst hörd i sammanhang där många personer är närvarande, är lite blyg. Nu är det inte något direkt som hör till tjänsten så det kanske inte skulle skada att nämna det i så fall...

• Anonym (Offret)
    fjanten skrev 2016-10-31 09:22:59 följande:

Hahaha, den var rolig!
  • Anonym (Offret)

Känner en som sa att han hade svårt att komma i tid på morgonen...haha. Han fick inte jobbet. Han var inte förberedd på den frågan och kom inte på något bättre.

• Virvlande89
    Anonym (Offret) skrev 2016-10-31 22:56:01 följande:

Tack för alla svar. Envis har jag tänkt på, men tror den är lite uttjatad, och vet inte om jag är särskilt envis faktiskt och då känns det dumt. En sak jag behöver jobba på är att våga göra min röst hörd i sammanhang där många personer är närvarande, är lite blyg. Nu är det inte något direkt som hör till tjänsten så det kanske inte skulle skada att nämna det i så fall...

Det låter som något bra att ta upp. :) kör på det om frågan kommer. Lycka till!
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Offret) skrev 2016-10-31 22:56:01 följande:

Den är jättebra! Det viktigaste är att man är ärlig och att man visar att man har reflekterat över sig själv. Om man hittar på en dålig egenskap så får man svårt att svara på följdfrågor plus att man kan råka säga mot sig själv under intervjun.
  • StevenDiese

När jag fick den frågan svarade jag: det vill jag inte berätta! (Och ett stort leende på läpparna).

Fick inga följdfrågor men jobbet fick jag

• Anonym (Bart)
    StevenDiese skrev 2016-11-01 06:36:33 följande:

När jag fick den frågan svarade jag: det vill jag inte berätta! (Och ett stort leende på läpparna).

Fick inga följdfrågor men jobbet fick jag

De kanske blev extra nyfikna på dig
  • Anonym (bw)

Som någon annan sa, frågan är ställd mest för att bedöma om en kandidat för en position är analytisk och hur den bedömer sig själv.  Om frågan kommer upp, vad du än gör ta inte det rådet du säkert kommer få från en del välmenande människor som gick på ett seminarium om "hur man kirrar drömjobbet" och lärde sig att man ska säga en egenskap som kommer vara positiv för företaget...

Du kan däremot prata ärligt om en egenskap du upplevde/upplever som negativt, men också berätta om hur du tar steg (eller redan har tagit) mot att förbättra dig på den punkten. Dock bara om det är sant, om inte brukar det vara rätt lätt att läsa igenom. 

Men som någon också påpekade, så ställs inte den frågan så ofta längre. Det är en rätt knepig fråga att ställa och få ett ärligt svar, ingen vill uppge något som kommer göra att de inte får jobbet, därav blir svaret antingen inte sant, irrelevant, eller ett "säkert" svar. Frågan är så uttjatad att de flesta rekryterare är medvetna om att folk förbereder ett svar och att svaret inte kommer ge särskilt mycket, därav ställs den inte så ofta längre. Det finns bättre sätt att utvärdera analytisk förmåga osv. De som ställer den numera är antingen rätt gammaldags i sitt sätt att rekrytera, eller någon som egentligen inte är erfaren rekryterare och därav ställer de vanliga stndardfrågorna den tror den borde ställa. 

Svar på tråden Dåliga egenskaper på jobbintervju