• Seven Costanza

Är SGI:n skyddad till och med ettårsdagen eller fram till ettårsdagen?

Mitt barn fyller ett år på en söndag och jag är föräldraledig på heltid. Behöver jag då börja ta ut fem dagar i veckan redan den veckan han fyller ett fastän han inte fyller förrän på söndagen, eller räcker det att börja ta ut på måndagen dvs dagen efter han fyllt ett? Vill veta så att jag inte slösar dagar.

• Svar på tråden Är SGI:n skyddad till och med ettårsdagen eller fram till ettårsdagen?
  • fantasy06

Min dotter fyller 1 år en fredag. Jag tar ut fdagar måndag-torsdag normalt sett o valde att börja ta ut 5 dagar fr.o.m. Måndagen efter hennes födelsedag. Fick då svar från f-kassan att jag måste ta ut 5 dagar den veckan hon fyller ut. Dvs ta en sgi dag på hennes födelsedag också. Det räckte inte att börja med det på måndagen.

• fantasy06

Min dotter fyller 1 år en fredag. Jag tar ut fdagar måndag-torsdag normalt sett o valde att börja ta ut 5 dagar fr.o.m. Måndagen efter hennes födelsedag. Fick då svar från f-kassan att jag måste ta ut 5 dagar den veckan hon fyller ut. Dvs ta en sgi dag på hennes födelsedag också. Det räckte inte att börja med det på måndagen.

• Seven Costanza
    Griseknoen35 skrev 2016-10-31 08:52:18 följande:

Du börjar på måndagen. Han har ju inte fyllt ett innan han fyllt ett.

Det var det jag också tyckte, men sedan blev jag osäker. Om det är _fram till_ han fyller ett så är det kanske bara till och med dagen före födelsedagen som de menar att SGI:n är skyddad? Och då är det som Fantasy06 skriver att jag måste ta ut fem dagar redan den veckan fastän han inte fyller förrän på söndagen. Störigt i så fall för jag hade gärna sparat de fem dagarn då det ju blir fem veckor extra som man kan jobba 80% och skydda SGI:n.
  • Seven Costanza
    fantasy06 skrev 2016-10-31 10:25:08 följande:

Ringde du alltså och frågade? Jag tycker bara det är surt om jag måste ta fem dagar redan den veckan fastän han inte fyller förrän på söndagen. I så fall hade jag tyckt att det borde räcka att ta ut FP just på hans födelsedag på söndagen och sedan fem dagar veckan efter. Men jag vill inte göra fel förstås.
  • Seven Costanza

Det verkar ju konstigt egentligen om man ska behöva börja med fem dagar i veckan om det inte ens är fem dagar kvar av veckan den dag barnet fyller ett, för innan de fyller ska ju SGI:n vara skyddad? Så det låter ju motsägelsefullt att SGI:n är skyddad men sedan måste man ändå ta ut fyra dagar före barnet fyller ett för att det ska bli fem dagar inklusive söndagen dvs födelsedagen?

• nnnnnnnn

Vad jag har hört så måste man börja ta den dagen som barnet fyller 1 år. Så veckan han fyller år tar du ut söndag och sedan tar du ut måndag + 4 andra dagar veckan efter.
    För om du missar att ta ut måndagen så får du ju inte ta ut FP för söndagen.

Detta är info som FK gav oss vid 2 olika tillfällen.

Men som vanligt när det gäller FK är det bäst att ringa dem så de antecknar vad ni diskuterat!

• Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2016-10-31 18:17:23 följande:

Vad jag har hört så måste man börja ta den dagen som barnet fyller 1 år. Så veckan han fyller år tar du ut söndag och sedan tar du ut måndag + 4 andra dagar veckan efter.

För om du missar att ta ut måndagen så får du ju inte ta ut FP för söndagen.

Detta är info som FK gav oss vid 2 olika tillfällen.

Men som vanligt när det gäller FK är det bäst att ringa dem så de antecknar vad ni diskuterat!

Ok tack, så du är säker på att det räcker med söndagen, inte fyra dagar före också så att det blir fem dagar den veckan? För det verkar ju som att fantasy 06 fått svaret att hon behövde ta fem dagar för sitt barn son fyllde ett en fredag. Annars hade man ju kunnat tänka sig att hon skulle ha tagit tre dagar så det blev födelsedagen och resten av veckan.

Jaha så FK antecknar det man diskuterat i ens fil? Gör de det oavsett eller måste jag uttryckligen be att personen skriver in att hen sagt att det är ok att endast ta söndagen?
  • nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2016-10-31 18:50:30 följande:
    Ok tack, så du är säker på att det räcker med söndagen, inte fyra dagar före också så att det blir fem dagar den veckan? För det verkar ju som att fantasy 06 fått svaret att hon behövde ta fem dagar för sitt barn son fyllde ett en fredag. Annars hade man ju kunnat tänka sig att hon skulle ha tagit tre dagar så det blev födelsedagen och resten av veckan.

Jaha så FK antecknar det man diskuterat i ens fil? Gör de det oavsett eller måste jag uttryckligen be att personen skriver in att hen sagt att det är ok att endast ta söndagen?
    Jag har hört detta vid 2 separata tillfällen:
    1) När vi var på FK's föräldrautbildning med frågestund. Då poängterades det väldigt att det var just själva födelsedagen som var starten på att ta ut 5 dagar/vecka.
    2) När vi var hemma utan ersättning första året 2013, då ringde jag och frågade specifikt om just detta.

När jag ringer FK så säger jag alltid något i stil med: "nu skriver du ner exakt vad du säger till mej, så att det finns sparat att XYZ kommer att ske och att det är OK för er" (T.ex. att jag tar 5 veckors obetald semester nu i juli och augusti. Eller: Att vi vet att man måste ta ut 5 dagar/vecka när barnet fyllt 1 år och att ni säger att det räcker att vi tar ut födelsedagen (torsdag) + fre + lör + sön så det bara blir 4 dagar den veckan som barnet fyller år men att ni har godkänt detta).
    När de granskat mej (3 ggr) så har jag förklarat vad jag gjort och de har läst upp noteringar från våra samtal tidigare. Så jag antar att de antecknar...

Ingen av granskningarna har lett till att min SGI sänkts eller annat obehag för mej, men det har varit tur att jag har antecknat själv och bett dem anteckna. Jag har fått berätta i detalj hur jag gjort när jag varit FL och då har det underlättat att jag haft små minnesanteckningar i kalendern!

Sist bad faktiskt personen om ursäkt! De hade gjort ett stort tankefel på FK. Jag bytte arbetsgivare och ändrade såklart i deras info om mej. Sen tyckte de att jag varit hemma så länge deltid, så de ringde för att kolla att jag verkligen jobbat några dagar/vecka. Men de ringde min förra AG!!! Och när denne svarade att jag minsann inte jobbade alls hos dem längre så fick jag ett syrligt brev om att man skulle sänka min SGI pga detta. När jag bad dem ringa min nya AG, så skämdes handläggaren, ringde personalansvarige direkt och återkom till mej efter 30 minuter och bad om ursäkt. Kändes rätt skönt faktiskt!
  • Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2016-10-31 19:09:40 följande:

Jag har hört detta vid 2 separata tillfällen:

1) När vi var på FK's föräldrautbildning med frågestund. Då poängterades det väldigt att det var just själva födelsedagen som var starten på att ta ut 5 dagar/vecka.

2) När vi var hemma utan ersättning första året 2013, då ringde jag och frågade specifikt om just detta.

När jag ringer FK så säger jag alltid något i stil med: "nu skriver du ner exakt vad du säger till mej, så att det finns sparat att XYZ kommer att ske och att det är OK för er" (T.ex. att jag tar 5 veckors obetald semester nu i juli och augusti. Eller: Att vi vet att man måste ta ut 5 dagar/vecka när barnet fyllt 1 år och att ni säger att det räcker att vi tar ut födelsedagen (torsdag) + fre + lör + sön så det bara blir 4 dagar den veckan som barnet fyller år men att ni har godkänt detta).

När de granskat mej (3 ggr) så har jag förklarat vad jag gjort och de har läst upp noteringar från våra samtal tidigare. Så jag antar att de antecknar...

Ingen av granskningarna har lett till att min SGI sänkts eller annat obehag för mej, men det har varit tur att jag har antecknat själv och bett dem anteckna. Jag har fått berätta i detalj hur jag gjort när jag varit FL och då har det underlättat att jag haft små minnesanteckningar i kalendern!

Sist bad faktiskt personen om ursäkt! De hade gjort ett stort tankefel på FK. Jag bytte arbetsgivare och ändrade såklart i deras info om mej. Sen tyckte de att jag varit hemma så länge deltid, så de ringde för att kolla att jag verkligen jobbat några dagar/vecka. Men de ringde min förra AG!!! Och när denne svarade att jag minsann inte jobbade alls hos dem längre så fick jag ett syrligt brev om att man skulle sänka min SGI pga detta. När jag bad dem ringa min nya AG, så skämdes handläggaren, ringde personalansvarige direkt och återkom till mej efter 30 minuter och bad om ursäkt. Kändes rätt skönt faktiskt!

Tack tack, det låter bra! Då ska jag ringa dem och be dem anteckna exakt vad vi kommer överens om. Jag vill ju inte slösa fyra dagar extra den veckan han fyller om jag inte måste.

Skulle du kunna förklara det med semestern igen om du orkar? Har för mig att jag läst vad du skrivit om det men kommer inte ihåg exakt vad man ska säga till FK om det. Mitt barn fyller ett nu i januari och jag ska inte börja jobba förrän i augusti så jag har ju tänkt ta ut fem dagar i veckan fram till dess. Har varit föräldraledig på heltid sedan han föddes (utan att ta ut FP alls första året), så kommande sommar lär jag inte ha någon intjänad semester.
Svar på tråden Är SGI:n skyddad till och med ettårsdagen eller fram till ettårsdagen?