Seven Costanza skrev 2016-10-31 18:50:30 följande:
Ok tack, så du är säker på att det räcker med söndagen, inte fyra dagar före också så att det blir fem dagar den veckan? För det verkar ju som att fantasy 06 fått svaret att hon behövde ta fem dagar för sitt barn son fyllde ett en fredag. Annars hade man ju kunnat tänka sig att hon skulle ha tagit tre dagar så det blev födelsedagen och resten av veckan.
Jaha så FK antecknar det man diskuterat i ens fil? Gör de det oavsett eller måste jag uttryckligen be att personen skriver in att hen sagt att det är ok att endast ta söndagen?
Jag har hört detta vid 2 separata tillfällen:
1) När vi var på FK's föräldrautbildning med frågestund. Då poängterades det väldigt att det var just själva födelsedagen som var starten på att ta ut 5 dagar/vecka.
2) När vi var hemma utan ersättning första året 2013, då ringde jag och frågade specifikt om just detta.
När jag ringer FK så säger jag alltid något i stil med: "nu skriver du ner exakt vad du säger till mej, så att det finns sparat att XYZ kommer att ske och att det är OK för er" (T.ex. att jag tar 5 veckors obetald semester nu i juli och augusti. Eller: Att vi vet att man måste ta ut 5 dagar/vecka när barnet fyllt 1 år och att ni säger att det räcker att vi tar ut födelsedagen (torsdag) + fre + lör + sön så det bara blir 4 dagar den veckan som barnet fyller år men att ni har godkänt detta).
När de granskat mej (3 ggr) så har jag förklarat vad jag gjort och de har läst upp noteringar från våra samtal tidigare. Så jag antar att de antecknar...
Ingen av granskningarna har lett till att min SGI sänkts eller annat obehag för mej, men det har varit tur att jag har antecknat själv och bett dem anteckna. Jag har fått berätta i detalj hur jag gjort när jag varit FL och då har det underlättat att jag haft små minnesanteckningar i kalendern!
Sist bad faktiskt personen om ursäkt! De hade gjort ett stort tankefel på FK. Jag bytte arbetsgivare och ändrade såklart i deras info om mej. Sen tyckte de att jag varit hemma så länge deltid, så de ringde för att kolla att jag verkligen jobbat några dagar/vecka. Men de ringde min förra AG!!! Och när denne svarade att jag minsann inte jobbade alls hos dem längre så fick jag ett syrligt brev om att man skulle sänka min SGI pga detta. När jag bad dem ringa min nya AG, så skämdes handläggaren, ringde personalansvarige direkt och återkom till mej efter 30 minuter och bad om ursäkt. Kändes rätt skönt faktiskt!