• Anonym (Kaos)

Försörjningsstöd hamnar hos kronofogden nu

Hej!

Har i hela mitt liv prioriterat räkningarna men nu hamnar jag hos kronofogden. Sverige har världens högst privatskuldsatta befolkning men hamnar man i en ekonomisk knipa så har man plötsligt inga andra utgifter utöver el och hyra - minimum uppehälle.

Jävla skit rent utsagt.

Hur mycket pengar brukar ni ha till mat och annat per vecka? Vad anser ni är rimligt för en vuxen och ett barn i åldern 1,5-2år?

• Svar på tråden Försörjningsstöd hamnar hos kronofogden nu
  • Anonym (Tidigare socfall)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-11-01 10:57:20 följande:

Ring inkassoföretagen/kreditgivarna och be om hjälp med att frusa räntan och göra upp en avbetalningsplan.

I din budget så finns det bara råd med ett basbehov. Tufft läge men inget blir bättre av att man klagar.

Varför får du ut så lite lön/ersättning? Hur ser det ut med bostadsbidrag/underhåll/barnbidrag?

Att säga att man ska sälja sin kropp låter inte ansvarsfullt. Jobba fler timmar, ta på dig ett par flyttstädningar, rasta hundar, hjälp pensionärer/sjuka att handla. Om viljan finns så går det att lösa.

Jag funderade också på hur TS har det med barnbidrag och underhåll, men oavsett lär försörjningsstöd räkna det som inkomst. Samma med bostadsbidrag. Det gjorde de i alla fall för oss när vi behövde ekonomiskt bistånd. Då hade vi dessutom kravet på oss att vi var tvugna att söka bostadsbidrag för att ens få söka hos soc. Så det lär vara samma regler för TS :/
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-11-01 10:57:20 följande:

Ring inkassoföretagen/kreditgivarna och be om hjälp med att frusa räntan och göra upp en avbetalningsplan.

I din budget så finns det bara råd med ett basbehov. Tufft läge men inget blir bättre av att man klagar.

Varför får du ut så lite lön/ersättning? Hur ser det ut med bostadsbidrag/underhåll/barnbidrag?

Att säga att man ska sälja sin kropp låter inte ansvarsfullt. Jobba fler timmar, ta på dig ett par flyttstädningar, rasta hundar, hjälp pensionärer/sjuka att handla. Om viljan finns så går det att lösa.

Jag är arbetslös...

Får jag un något extra ifrån tex rasta hundar så dras det av ifrån min norm om det skulle synas. Behöver ett riktigt jobb och ska alltså på intervjuv i veckan. Läs gärna alla inlägg så får du ihop bilden. Självklart räknar de in bb uh osv till inkomster.

Nej inget blir bättre om man klagat men det behövs ventileras ibland och jo det är inte alltid kul att kämpa kämpa planera planera för att sedan nästan falla helt och hållet som nu då det ser ut att bli skit av alltihoppa. Som jah redan skrivit så gör jag något drastiskt inom kort för att lösa eländet. Denna dagen har ett par ev lösningar med sig om inte så löser jag det på annat vis måste göra det.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Tidigare socfall) skrev 2016-11-01 11:01:52 följande:

Jag funderade också på hur TS har det med barnbidrag och underhåll, men oavsett lär försörjningsstöd räkna det som inkomst. Samma med bostadsbidrag. Det gjorde de i alla fall för oss när vi behövde ekonomiskt bistånd. Då hade vi dessutom kravet på oss att vi var tvugna att söka bostadsbidrag för att ens få söka hos soc. Så det lär vara samma regler för TS :/

I värsta fall har Ts 6000 till sig och barnet för mat, mobil, internet, städartiklar, kläder, aktiviteter ev. övriga krediter osv. Det går om man anstränger sig. För inte kan väl Ts ha fått några högre krediter då hon har så låg inkomst?
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Kaos) skrev 2016-11-01 11:10:17 följande:

Jag är arbetslös...

Får jag un något extra ifrån tex rasta hundar så dras det av ifrån min norm om det skulle synas. Behöver ett riktigt jobb och ska alltså på intervjuv i veckan. Läs gärna alla inlägg så får du ihop bilden. Självklart räknar de in bb uh osv till inkomster.

Nej inget blir bättre om man klagat men det behövs ventileras ibland och jo det är inte alltid kul att kämpa kämpa planera planera för att sedan nästan falla helt och hållet som nu då det ser ut att bli skit av alltihoppa. Som jah redan skrivit så gör jag något drastiskt inom kort för att lösa eländet. Denna dagen har ett par ev lösningar med sig om inte så löser jag det på annat vis måste göra det.

Jag förstår det men baka bullar och sälj, rasta hundar och be om casch. Så mycket pengar kan det inte handla om som du ligger efter med enligt vad du själv har skrivit.
  • micromat
    Anonym (Tidigare socfall) skrev 2016-11-01 11:01:52 följande:

Ja barnbidrag, bostadsbidrag underhåll räknas in i normen. Därenot finns det ju en riksnorm för vad som är en skälig levnadsstandard typ.

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen
  • Anonym (Hmmmm)
    micromat skrev 2016-11-01 12:32:24 följande:

Ja barnbidrag, bostadsbidrag underhåll räknas in i normen. Därenot finns det ju en riksnorm för vad som är en skälig levnadsstandard typ.

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen

Exakt och bör enligt det ha ca 6000 till sig och barnets basbehov.
  • Anonym (Över)

När det gäller mobilabonnemang så har jag mitt dyraste nu: 169:-/mån. Har aldrig haft så man har betalat av mobilen samtidigt utan köpt mobilen med sparade pengar. Är det riktigt akut och man just då inte har råd så har jag sparar en gammal fungerande telefon som jag kan ringa och smsa på,

När jag separerade första gången levde jag och min dotter på inte ens på 9000:-/mån. Efter hyra var betald så återstod ca 4000:- till mat och räkningar. Hade då en gammal dator med Windows 95 i. Var jättegammal och seg. Man kunde bara ha en sida uppe i taget och man var tvungen att låta den arbeta färdigt innan man tryckte på något, annars hängde den sig. Hade då det billigaste internet som fanns på 99:-/mån.

Man surfade inte på telefonen då så hade kontantkort som höll jättelänge.

Idag jobbar jag deltid med 2 VV barn. Jag unnar oss det jag vill men sparar hellre undan pengar än att lägga extra på något abonnemang som man egentligen inte har behov utav. Behöver tex inte 6GB surf på mobilen, eller flera hundra fria samtal i månaden då jag ändå inte gör av med det. Sen att man ibland köper till extra surf någon månad osv är en annan sak!!!!

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Kaos) skrev 2016-10-31 20:05:03 följande:

Om jag hade råd för 1 år sen och sedan fortfarande är bunden till abonnemanget vad gör jag då menar du?

Hur kunde du ha bättre ekonomi när du var föräldraledig? Det låter inte rätt.
    Anonym (Kaos) skrev 2016-10-31 20:03:04 följande:

Grymt bra jämförelse. Det är inte frågan om att jag hade tänkt att socialtjänsten ska stå för mina räkningar någon längre tid, ev låna en månad för att kunna hamna på fötter eller ngt liknande.

Har en arbetsintervjuv som väntar i veckan men den lönen kommer inte förrän i december. Helt sinnessjukt att behöva sälja sig själv för att inte få hela ens framtid för sig själv och sitt barn förstört.

Men det är enbart du som har valt att sätta dig i den sitsen. Det är ingen rättighet att äga Iponr, platt-TV, plattor och Macs som många verkar tro.

Gör inte saken värre än den är. Du ska se att det löser sig.
  • Anonym (k)

Testa att ringa kundtjänst och be dem bryta eller ändra ditt mobilabonnemang till ett billigare trots att du har bindingstid kvar. Annars kan du försöka sälja mobilen och byta till en riktigt billig telefon och då behålla ditt abonnemang. 

• Anonym (Kaos)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-11-01 12:59:36 följande:

Hur kunde du ha bättre ekonomi när du var föräldraledig? Det låter inte rätt.Men det är enbart du som har valt att sätta dig i den sitsen. Det är ingen rättighet att äga Iponr, platt-TV, plattor och Macs som många verkar tro.

Gör inte saken värre än den är. Du ska se att det löser sig.

Hur skulle jag inte haft bättre ekonomi som fl än arbetslös menar du?

Äger inget sådant aldrig gjort, har bara en Iphone 5 som jag är fast med.
Svar på tråden Försörjningsstöd hamnar hos kronofogden nu