• Anonym (H)

Gråstarr

Har precis blivit diagnostiserad med gråstarr som kommer behöva opereras. Har typ inte fått någon info alls. Så... nån med erfarenhet av detta? Vad behöver jag känna till? Görs verkligen ingreppet i vaket tillstånd? Är inte det obehagligt? Det går ju inte att blunda liksom. Kommer jag få glasögon?

• Svar på tråden Gråstarr
  • Anonym (Opererad)

Jag har låtit operera mina ögon trots att jag var mycket rädd. Först ena ögat, sedan om några veckor det andra.

Man är vaken hela tiden men får lokalbedövning. Det går ganska fort. Första gången kände jag inget, andra gången kändes det lite grann.

Om du inte har glasögon förut så förstår jag inte varför du skulle behöva det efter operationen.

• Zenel

Hej, jag är opererad i båda ögonen för gråstarr, det är mycket lätt operation 10 min en öga. Vad det gäller glasögon beror det om du har bra syn. Jag har glasögon efter operationen för jag har dålig syn.

• Kakmonsterarg
    Zenel skrev 2016-10-31 19:07:17 följande:

Hej, jag är opererad i båda ögonen för gråstarr, det är mycket lätt operation 10 min en öga. Vad det gäller glasögon beror det om du har bra syn. Jag har glasögon efter operationen för jag har dålig syn.

Hur gammal är du?
  • Haskel

Jag är 40, och blev opererad för ett par månader sedan.
    10 minuter per öga, med ca 2 veckors mellanrum. Görs i vaket tillstånd. Gör inte alls ont. Spänner lite just när de för in nya linsen.
    Det kan skava lite ögat efteråt, men ingen större fara.

Det är en enkel rutinoperation.

• Kakmonsterarg

Så man förlorar aldrig synen totalt nu för tiden?? Min värsta rädsla nämligen :( ser du bättre nu? Så du kan läsa o se på tv osv? Har du släktingar som fått grå starr i lika ung ålder som du?

• Catbride

Hur gammal är du TS? Använder du glasögon idag? Ingreppet är oftast inte så obehagligt, man är vaken, lokalbedövad och känner inte någon smärta, dock ett lätt tryck mot ögat. Man ser inte vad läkaren gör, utan är väldigt bländad av det starka ljuset. Är det aktuellt med operation av båda ögonen? Inom landstinget gör man sällan båda ögonen vid samma tillfälle. Då man (oftast) sätter in en lins med bara en styrka så kommer man behöva läsglasögon efter operation, även om man ser bra på långt håll. (Detta bekymmer drabbar ju även de som inte opererar, dvs åldersynthet, efter 45års ålder). Men är du yngre än det blir det en stor omställning. Det finns även multi-fokala linser så att man slipper läsglasögon, men oftast inom privata vården då.

• Haskel
    Kakmonsterarg skrev 2016-10-31 19:20:10 följande:

Så man förlorar aldrig synen totalt nu för tiden?? Min värsta rädsla nämligen :( ser du bättre nu? Så du kan läsa o se på tv osv? Har du släktingar som fått grå starr i lika ung ålder som du?

Man blir bara blind en kort stund under operationen.
    Man ser ganska skapligt redan när man reser sig från operationsbordet. Man ser sedan bättre och bättre för varje dag, Men helt bra 1-2 veckor efter operationen.

Man kan se på TV redan samma kväll, dock inte läsa text, om det är textat. Det jobbigaste är att synen är så olika på båda ögonen till en början.

Jag ser perfekt på långt avstånd, men behöver nu läsglasögon. Det går att operera sig så man blir närsynt också. Det bestämmer du själv.
  • Kakmonsterarg
    Catbride skrev 2016-10-31 19:31:37 följande:

Hur gammal är du TS? Använder du glasögon idag? Ingreppet är oftast inte så obehagligt, man är vaken, lokalbedövad och känner inte någon smärta, dock ett lätt tryck mot ögat. Man ser inte vad läkaren gör, utan är väldigt bländad av det starka ljuset. Är det aktuellt med operation av båda ögonen? Inom landstinget gör man sällan båda ögonen vid samma tillfälle. Då man (oftast) sätter in en lins med bara en styrka så kommer man behöva läsglasögon efter operation, även om man ser bra på långt håll. (Detta bekymmer drabbar ju även de som inte opererar, dvs åldersynthet, efter 45års ålder). Men är du yngre än det blir det en stor omställning. Det finns även multi-fokala linser så att man slipper läsglasögon, men oftast inom privata vården då.

Hur gammal är du?
  • Haskel
    Kakmonsterarg skrev 2016-10-31 19:47:47 följande:

Men man kan köra bil o så sen? Du glömde svara på om de va ärfligt från din sida?

Man avråds från att köra bil hem från operationen. Vilket du också bör följa.

Gråstarr är ärftligt. Men jag kan inte säga om det var det för mig. Läkaren tolkade min gråstarr som medfödd.
    Dock har pappa, morfar, gammelfarfar opererats för åldersstarr.
  • Kakmonsterarg
    Haskel skrev 2016-10-31 19:58:03 följande:

Man avråds från att köra bil hem från operationen. Vilket du också bör följa.

Gråstarr är ärftligt. Men jag kan inte säga om det var det för mig. Läkaren tolkade min gråstarr som medfödd.

Dock har pappa, morfar, gammelfarfar opererats för åldersstarr.

Men då har ögonläkaren sett på undersökningar innan att du redan kommer få gråstarr då?
  • Haskel
    Kakmonsterarg skrev 2016-10-31 20:24:08 följande:
    Men då har ögonläkaren sett på undersökningar innan att du redan kommer få gråstarr då?
    Nej, det upptäcktes aldrig tidigare. Det var för drygt ett år sedan när jag behövde nya glasögon, som optikern märkte att jag inte såg mer än 50 % trots maximal styrka på glas.

Om jag däremot hade varit hos ögonläkare i yngre år, så hade de sett det.
  • Anonym (H)
    Catbride skrev 2016-10-31 19:31:37 följande:

Jag är 22 år. Jag har inga glasögon sen innan, däremot en grav synnedsättning av andra skäl. Det är bara ena ögat som är aktuellt då det andra är dn protes. Så svårt att veta hur det kommer bli eftersom jag redan ser såpass dåligt.
  • Anonym (H)
    Kakmonsterarg skrev 2016-10-31 22:10:16 följande:

Oj va ung du är, är de inte ovanligt få de så ung?

Jag har strålbehandling för cancer i ögat så då kan det bli så.
  • E m

Jag har också opererat gråstarr pga strålning (ögonmelanom), när jag var 25. Det gick jättebra och jag ser bättre än innan med det friska ögat. Lycka till och kram ??

• Anonym (H)
    E m skrev 2016-11-01 07:45:18 följande:

Jag har också opererat gråstarr pga strålning (ögonmelanom), när jag var 25. Det gick jättebra och jag ser bättre än innan med det friska ögat. Lycka till och kram ??

Vad bra det låter! Var du tvungen att ha glasögon sen?
Svar på tråden Gråstarr