• Anonym (...)

Förlovningsring

MrsJenka skrev 2016-11-03 07:06:45 följande:

Min förlovningsring kostade sambon ungefär en månadslön. Jag finner det rimligt.

Hade han gett mej en ring för en hundring så hade jag haft en lång, lugn utläggning om att för mej symboliserar ringen värdet på vår relation, och att om hans inställning är att den är billigt krimskrams så är det nog bäst att vi separerar.

Oj. Nu tycker jag också att en ring för 100kr är i klenare laget. Våra gick nog på 2000-2500 vardera i alla fall. Men för en månadslön åker vi hellre till Nice ett par veckor. Gemensamma minnen känns mer värt. Nu kan man såklart ha råd med både och, men för oss som inte flyttat till den stora villan vid havet än är allt prioriteringar.
  • Anonym (...)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-05 20:48:14 följande:

Tanken är väl att vi ska ha vigselringar sen. Så då vet jag inte hur jag ska föra förlovningsringen på tal då det traditionellt bara är kvinnan som bär förlovningsringen. Bra tanke annars.

Trodde snarare att det var tradition att man får varsin förlovningsring (ofta släta guldringar). Sen vid vigseln tillkommer en vigselring till bruden. Makens ring "uppgraderas" med vigseldatumet utöver förlovningsdatumet.

En stor diamantring till kvinnan vid förlovning och sedan varsin vigselring är väl snarare amerikansk tradition. Eller?
  • Anonym (...)
    Anonym (Bea) skrev 2016-11-05 22:30:17 följande:

Ja. Men den amerikanska traditionen verkar bli vanlig även i Sverige.

Jag gillar den svenska, där båda får ringar direkt.

Håller med. Vi körde på den svenska varianten. Märkte dock själva när vi planerade bröllopet (tidigt i vänskapskretsen) att det nästan bara är amerikanska filmer man har sett som "inspiration".
  • Anonym (...)
    dyrt skrev 2016-11-05 23:51:47 följande:

Oj...jag som kollar på förlovningsringar i 20 000 kronors klassen.

Allt handlar såklart om vad man har för ekonomi och hur man prioriterar. Min fru hade nog blivit förbannad. Vi spenderar hellre pengarna på gemensamma resor eller i vårt boende. För att ge lite perspektiv kan jag också tillägga att vi sparar mer än så (20k) i månaden, men man måste alltid prioritera...
  • Anonym (...)
    dyrt skrev 2016-11-05 23:51:47 följande:

Oj...jag som kollar på förlovningsringar i 20 000 kronors klassen.

Allt handlar såklart om vad man har för ekonomi och hur man prioriterar. Min fru hade nog blivit förbannad. Vi spenderar hellre pengarna på gemensamma resor eller i vårt boende. För att ge lite perspektiv kan jag också tillägga att vi sparar mer än så (20k) i månaden, men man måste alltid prioritera...
Svar på tråden Förlovningsring