louise17 skrev 2016-11-01 13:47:17 följande:
Verkligen! Jag känner desamma. Jag har gått hos gyn/ungdomsmottagning och diverse då jag först och främst hade/har mer flytningar. Alltså liksom hela tiden! Extremt frustrerande och kände mig "smutsig" och rädd för att träffa min första kille. Även läst att det är vanligt vid PCOS och förekommer, vet dock inte exakt hur vanligt men bara det gav mig ro i magen att veta det kan bero på hormonfelet.
PCO är om du har större äggstockar. Har du dessutom hormonella rubbningar så det är återkommande och påverkar din kropp/hormonerna, dvs störd menscykel. Så klassas det som PCOS. Alltså att det är återkommande, det är det S står för, syndrom.
Jag var lika osäker som dig gällande om nog många prover hade tagits. Så jag ringde min vårdcentral och även fertilitetskliniken, och frågade om vilka prover som tagits och om det räckte. Att jag ville veta om jag har fel på sköldkörteln (TSH-prov) som många kvinnor i min familj. Minns inte om jag frågade om sockervärden i samma veva, du vet som dom tar för att kolla diabetes i princip. Berätta ditt läge och be om att få en hälsokontroll, och berätta om dina besvär, då brukar dom säga att de proverna har tagits, alternativt att man kan komplettera.
Har man inte ett öga på kosten vid PCOS så har man ökad risk för diabetes, det var det första jag läste överallt. Så jag försökte läsa på om allt jag kunde hitta för att slappna av i området. Att ta bort alkohol, socker, fruktsocker, kolhydrater och då främst snabba kolhydrater som skjuter sockret i topp. Vi vill hålla insulin/socker på en bra nivå i kroppen, inte gå i vågor upp o ner.
Så jämna portioner ofta under dagen. LCHF är rekomenderat då man lägger till grönsaker, fetter och protein (jag brukar lägga till lite av vardera, inte enbart fettet, min mage pallar inte den mängden i alla rätter). Och istället skära ner på kolhydraterna. Jag måste lägga till lite extra protein och sallad för att stå mig och inte bli sötsugen. Sötsug är ju ofta baserat på att man är hungrig. Så planera in bra mellanmål.
Annat tips för att ge kroppen mer mättnadskänsla har för mig varit att dels ta bort allt socker, för det triggar! Sen dricka mer vatten, ofta är man törstig om man känner sötsug. Var ett tips jag fick. Och som sagt äta bra portioner, bra innehåll, normal mängd, och även bra mellanmål.
Krom ska hjälpa stabilisera insulinet och "känna mättnad" enligt vissa beskrivningar. Hur sant det är vet jag inte, låter lite hokuspokus, jag tror mer på att det hjälper oss att dämpa värsta sötsuget i såna fall.
Men gällande sötsug om det är extremt, så hitta andra godsaker också! Gott mellanmål - typ nötter och keso. (älskar nötter, och keson gör att jag står mej). Fetter och protein. Och vill man ha snacks på kvällen så se till att inte ha godsaker i skafferiet, då blir det för nära till hands. Utan hellre ha riskakor, ta en ostbit, kanske på ett kexrån. Eller skinkskiva. Och sen sitter ofta sötsug och hunger mentalt. Jag brukar känna "jises, jag åt ju nyss, nu tänker jag inte äta mer idag, isf en ostskiva till TVn". Man kanske ätit stora mängder mat förut och magsäcken är van att konstant få käk, trots att den fått dagens intag som kroppen behöver?
Angående Letrozol och ägglossningen, så mina äggstockar gav positivt utslag omgång 1. Dock för lite stimulering, Men dom hade sett att dom växt om än för lite. Så omgång 2 tog jag dubbeldos (två piller om dagen). Det gav att de stimulerades helt rätt i storlek! Vid omgång 3 så behövde jag inte komma in på ultraljud för de såg ju att det fungerade. Någonstans hade jag känslan att det är för tidigt att säga nåt sånt. Och mycket riktigt så skedde ingen ägglossning. Då gav dom remiss till IVF. Jag tog piller åter igen för att få en mens och gav Letrozol en fjärde chans, hände inget då heller. Dock de två senaste gångerna så hade jag önskat att ta ultraljud, även om jag inte fick, så man kan se om hur mycket det växt över huvud taget.
Jag tror ju att det är något knas på själva ägglossningen/befruktningen. Att något fel sker där. Så jag har hopp om att provrörsbefruktning när man leder in spermien i ägget, och manar in den, att då går det. Jag har i princip aldrig ägglossning, iom ingen progesteron. Och att ge det enbart en chans på den lyckade letrozol-ägglossningen (var ju bara en ägglossning som skedde), är lite fel. För generellt för kvinnor säger man att typ sex månader för en "frisk" vanlig tjej tar det när man vill bli gravid, dvs 6 ägglossningar för en vanlig.
Hoppla, blev långt! Men försökte svara utförligt på alla frågor :)
TUSEN TACK för ditt svar! Så många frågetecken som rätats ut! Det har känts som en djungel och nu känns det betydligt klarare.
Ska ringa vårdcentralen idag och be om en hälsokontroll. Vore skönt att veta exakt hur mina värden ser ut och om det är något tillskott som skulle kunna hjälpa mig.
Ska läsa på om krom och se om det är något jag borde börja äta.
Lchf har känts så extremt och jag har väldigt svårt för så mkt fett och kött som jag upplevt en måste äta och dessutom känns det som jag alldeles för lätt får i mig för många kalorier då jag inte direkt uppelever mättnad. Men ska göra ett nytt försök och har spanat lite på Paleo och GI som känns mkt mer rimligt för min del.. Kanske redan det har effekt.
Pergotime har ju gett effekt för mig nu redan första försöket men blev överstimulerad så hon sa att jag nästa omgång, om jag inte blir gravid den här gången, (vi får inte försöka men hade redan haft sex en gång innan vi fick förbudet) skulle jag få prova Retrozol. Hon sa att hon var säker på att jag skulle få ägglossning då mina äggblåsor var så pass stora och jag har fått utslag på stickorna men jag känner mig inte övertygad om det. Har inte märkt av någon extra flytning och det känns orimligt att jag inte skulle märka av det alls. De få gånger jag haft ÄL av mig själv har jag märkt det..
Var det alltså så det var för dig?! Dina äggblåsor växte men släppte inte? Hur vet du? Fick du inte utslag på ÄL-test hemma eller fick du ta blodprov efteråt?
Konstigt att de inget gav dig ett sista ultraljud, klart en vill veta vad som händer med kroppen när en äter de här tabletterna!
Vi har inte bott tillsammans i två år än och som jag förstått det är man inte berättigad till IVF då så jag hoppas verkligen det kommer räcka med tabletterna..
Hoppas du inte kommer behöva stå en evighet i kö och att du har rätt att det kommer hjälpa. Jag tror man känner sin kropp bättre än vad man tror till en början..