Inlägg från: Anonym (tin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tin)

Har ni med PCOS dessa symptom?

Jag har pcos. Har haft de symtom du beskriver med torr hy i ansiktet och håravfall, men det visade sig i slutändan för min del bero på underfunktion i sköldkörteln och inte pcosen.. Efter behandling mot sköldkörteln sitter håret äntligen kvar på huvudet. Torr i ansiktet är jag pga rosacea. Har acne pga pcosen dock... 

En sak som fick mitt hår att må bättre innan (och även nu efter) jag fattade att det var sköldkörteln är balsammetoden. Kanske värt att testa? Vet att många utan sköldkörteproblematik får mycket bättre hår av det! 

• Anonym (tin)
    louise17 skrev 2016-11-01 14:24:44 följande:
    Tack för ditt svar!

Skönt att du fått reda ut om vad det var och kunnat lösa det! Jag önskade nästan att jag hade underfuktion i sköldkörteln just eftersom det verkar finnas bra behandling för det, men "tyvärr" var det bra värden där..

Jag har testat balsammetoden under ett.. halvår? Men jag blev lite rastlös över att jag aldrig fick det riktigt rent, och bytte då mot ett mer vårdande shampoo än jag haft förut. Och ytterigare mer vårdande balsam/inpackning i samma serie. Har kört inpackning från tonåren, men ändå är det grundtorrt och sprucket.

Hur behandlades du för sköldkörtelproblem? Jag tänker om det är typ medicin/vitaminter eller Nått som man kan ta för själva hår och huds skull även om sköldkörteln inte är problemet. Men om den får "boostas" (enkelt sagt). Vet inte hur det området fungerar.
    Vad var dina värden? Tsh över 2.5 ska alltid behandlas enligt forskningen. 

Vad för produkter har du använt? :) jag använder ett fructis-balsam som tvättbalsam och blir alltid rent. Men blir en massa masserande och gnuggande i hårbottnen :) Kanske du kan göra någon typ honungsmask för håret? har för mig avokado kan vara bra också! 

Jag får levaxin och liothyronin för sköldkörten. Stöttar ibland kroppen med extra b12, dvitamin (har haft brist på både och), zink, selen och folsyra i perioder. D-vitamin speciellt då jag jobbat natt i 1.5 år, och särskilt när det inte är juni-augusti då solen är på för långt avstånd för att vi ska kunna tillgodogöra oss dvitamin från den. 

MSM-pulver kanske skulle kunna vara något. Bra för lite allt möjligt :) Jag tycker förresten cetaphils produkter för ansiktsrengöring och återfuktning funkar bra mot torrt ansikte :) 
  • Anonym (tin)
    louise17 skrev 2016-11-01 15:57:46 följande:
    Minns inte TSH-värdet, hade kunnat ringa o höra imorgon.

Jag körde tvättbalsam Coops egna (Therese Lindgren la ut instruktioner jag följde) och sen inpackning i toppar/längder. Ska prova det om inte kosttillskotten ger utdelning och jag blir less ;)

Zink, selen o B12 är nytt för mig. Zink o selen verkar som magnesium ska stärka här/hud?
    Nackdelen är att man får en sabla dosett med piller, har du något som täcker upp och innehåller exempelvis fler områden eller tar du hellre många separata piller?
    Gör så! och lyssnar de inte om du har över 2.5 hitta en annan läkare istället. vet att en del säger att de vill bli gravida, bara för att läkarna ska ta på allvar. Då ska värdet vara under 2.0.. 

vet inte riktigt vad zink och selen gör hehe, vet att de ska stötta sköldkörteln och underlätta för t4s konvertering till t3, så tar i perioder. Jag tar flera separata, men det lär ju finnas i såna multivitamintabletter om en bara vill ta en :)
Svar på tråden Har ni med PCOS dessa symptom?