• Tomatkartong1

Arbetstidslagen inom vårdsektorn

Hej!

Jag är helt ny på den här sidan och denna tråd kanske redan finns?? Men jag dammar isof av en ny/gammal tråd om detta ämne om just arbetstidslagen inom vårdsektorn. Hoppas det finns en eller två själar där ute som vet hur jag ska agera i denna fråga. :)

Jobbar som uska på barn-Iva, natt. Är heltidsanställd och lägger ett så kallar önskescheman över 10veckor framåt i vanligafall.

Min fråga är då.. om min arbetsgivare lägger schemat åt mig (vilket hen gjort nu denna gång, då jag är gravid och aktivt valt att mitt schema Läggs av min chefen.) då får jag till min häpnad arbeta 2 helger i rad, sedan ledig en helg och sedan två helger i rad igen. Vad säger arbetstidslagen om detta?? 10.15h/arb.pass.

En vecka jobbar jag 50,75h!? Kanske jag som är vek.. men reagerade på detta. Då jag ser mitt schema framför mig och känner oro då jag är gravid i vecka 11.

Är det hormonerna som spökar för mig?? Eller bör jag se efter mitt schema?? Läser på om mina rättigheter som en tok just nu. Då jag anser för mitt eget bästa att det är nyttigt att känna till sina rättigheter. Vill inte vara den som klagar hej vilt utan någon grund till det.

Mvh / Uskan som trivs bra med det hon gör.

• Svar på tråden Arbetstidslagen inom vårdsektorn
  • modsey

Jo du får jobba 10.5 timmars pass så länge du sen får din dygnsvila innan nästa pass. Man får till o med jobba 24 timmar om du får dygnsvila sen.

Helger likaså, finns ingen lag mot att ens göra varje helg. . .

Däremot så bryter de veckoarbetstiden den veckan du gör över 50 timmar.

• KaSaM

Då schemat räknas ut för hela begränsningsperioden (10 veckor om du har 10 veckorsschema) så gäller att du under hela perioden ska få ut dina timmar, vissa veckor blir det mer, ibland färre timmar och det är enligt avtal helt godkänt och ok.

Svar på tråden Arbetstidslagen inom vårdsektorn