• Myrta

Spelberoende?

Har ett "litet" problem här hemma. Bonussonen som är 12 år gör inget annat än spelar. Han tar inte ens hand om sin personliga hygien utan att han blir sur och grinig för att han måste gå ifrån spelet.

Nu är det ju dessutom höstlov. Och han har varit utanför sitt rum 30 min sedan morgonen och det inkluderar frukost och lunch. Hans pappa anser att detta är helt okej och att det är jag som har problem med bonusen. Hur har ni andra med 12-åringar?

• Svar på tråden Spelberoende?
  • Birgitta02

Ni kanske får hitta på saker som går att konkurrera med? Svårt att slita ungen från spelet, förbjuda och begränsa, om det inte finns annat som lockar.

• Myrta

Föreslår han att man ska titta på en film, så sitter han samtidigt och spelar på mobilen. Åker man bil nånstans så spelar man på mobilen. Är man på besök hos någon så spelar man på mobilen. Vi föreslår saker att göra men när det kommer till kritan så blir han sur för att han måste stänga av spelet. Han slänger i sig frukost/lunch för att så snabbt som möjligt kunna spela igen.

• AnnaZL

Jättesvårt iom att det är din bonusson och pappan tycker att det är ok.
    Kan du prata med pappan om hälsoeffekterna av att inte röra på sig, speciellt i unga år då vanor uppstår? Det är ju pappan som är problemet- han ser inte till sonens bästa, varken fysiskt eller socialt.
    Går det att få honom intresserad av Pokemon Go?  Då rör han ju på sig samtidigt  (Jag älskar det spelet då mitt barn nu springer ute hela dagarna istället, ibland får jag tom följa med)

• Myrta

Han spelade Pokémon go men han fuskade. Laddade hem fusk och låg i sängen och sprang i USA. Han gör allt för att röra så lite på sig som möjligt. Igår fejkade han en förkylning för att slippa ishockeyträning.

• Birgitta02

Hade det varit min son hade jag plockat bort mobilen. Tack och lov hade inte mina barn mobil när de växte upp. Nu har de alla sorters datorer, mobiler, ipads och sånt. Men under tonåren och tidiga vuxenlivet hann de skaffa intressen som inte innebar datoranvändning.

Du får nog ta ett snack med pappan. Man borde kunna begränsa användningen. Blir ungen sur så får han väl vara det. Nånstans får man våga vara vuxen. Jag tror pappan inte orkar ta konflikten och vill kanske ha en nöjd son. Tyvärr blir det på killens bekostnad.

• Myrta

Hade han vart min son hade han haft speltid och inte fri tillgång. Dom två små har även begränsad tid dom får ha två igång men dom är ju mina barn.

• Fru Ve

Jag hade också begränsat speltiden om jag varit förälder. Men det är ju svårare om det är din bonusson. Då är det ju mer pappans sak och tycker han det är OK är det ju inte mycket du kan sätta emot tänker jag. Det är väl om du lockar honom med annat som kan intressera? Dock tycker jag du ska lämna problemet till pappan i första hand.

• Myrta

Lämnar jag problemet till pappan är det fortfarande jag som blir drabbad av det bonusen inte gör hemma. Pappan jobbar 6.30-16 är hemma vid 17. Det är alltså jag som får ta bonusen på morgonen och se till att han kommer till skolan. Många gånger har han inte ens bytt kallingar eller borstat tänderna på morgonen. Eller är han bara väldigt lat?

• AnnaZL
    Myrta skrev 2016-11-07 10:52:32 följande:

Lämnar jag problemet till pappan är det fortfarande jag som blir drabbad av det bonusen inte gör hemma. Pappan jobbar 6.30-16 är hemma vid 17. Det är alltså jag som får ta bonusen på morgonen och se till att han kommer till skolan. Många gånger har han inte ens bytt kallingar eller borstat tänderna på morgonen. Eller är han bara väldigt lat?

Ja, om det är ditt ansvar att få honom till skolan tycker jag du ska vara fri att sätta upp regler som gör att det funkar. Tex internet avstängt på vardagsmorgnar och han får lämna mobilen till dig vid läggdags, får tillbaka den på väg till skolan.

Blir han färdig med sina morgonbestyr i så god tid att han kan spela en stund kan du ju sätta på internet igen.

(Är inte han eller pappan med på det går väl pappan ta honom till skolan vid 6, så kan gan spela bäst han vill ett par timmar där.)

Det är inte heller ovanligt att 12-åringar inte vill borsta tänder eller byta kalsonger när alternativet är att spela istället.
  • Lilla Gs mamma

Kanske pappan behöver ta hand om sonen ett tag för att inse vilka konsekvenser spelandet har fått?

• Fru Ve
    AnnaZL skrev 2016-11-08 09:35:56 följande:

Ja, om det är ditt ansvar att få honom till skolan tycker jag du ska vara fri att sätta upp regler som gör att det funkar. Tex internet avstängt på vardagsmorgnar och han får lämna mobilen till dig vid läggdags, får tillbaka den på väg till skolan.

Blir han färdig med sina morgonbestyr i så god tid att han kan spela en stund kan du ju sätta på internet igen.

(Är inte han eller pappan med på det går väl pappan ta honom till skolan vid 6, så kan gan spela bäst han vill ett par timmar där.)

Det är inte heller ovanligt att 12-åringar inte vill borsta tänder eller byta kalsonger när alternativet är att spela istället.

Låter väl som en bra idé. Men är han inte gammal nog att själv ta ansvar på morgonen om han är 12 år?? Inte ska han behöva skjutsas till skolan då? Är det nära kan han väl cykla eller gå, annars måste han ha rätt till skolskjuts. Om han trots allt är så omogen att han måste ha hjälp borde dina regler gälla på morgonen. Annars kanske han ska ha fritids istället dit pappan får ta honom på morgonen innan han ska jobba.
Svar på tråden Spelberoende?