• Holma

Chockhöja hyra?

Varför vill du höja hyran ?

• Holma
    Egon den stora skrev 2016-11-02 09:00:24 följande:
    Det finns ju ingen mening att ha en hyresgäst om man inte får lite för besväret också, det tillkommer ju trots allt lite jobb. Som det är nu skulle det ju knappt täcka underhållet av huset.
    Vad är det för besvär att ha en hyresgäst ?
    Många tar låg hyra för att slippa ta upp det i deklaration .
  • Holma
    Egon den stora skrev 2016-11-02 12:34:32 följande:
    Klart att det medför extra jobb. Om något går sönder måste jag ju fixa det snabbt och så vidare,vattnet måste funka till det huset också tex. Varför skulle en hyresgäst inte betala en vettig hyra?
    Det är ju underhåll av fastighet o måste fixas ändå . O hur ofta sker det ?
    Hur mycket betalar han nu o hur mycket tänkte du höja ?
    O framför allt , vad kostar det dig att han bor där ?
  • Holma
    Ekonom10 skrev 2016-11-02 15:18:18 följande:
    Hur menar du nu? Att en fastighetsägare ska bjuda på underhållet utan att ta ut det på hyran? Förklara gärna!
    Det skrev jag inte . Ts skriver nu att det knappt täcker underhåll o hon vill chockhöja hyran , men andra ord vill hon tjäna på det o få pengar till sig själv .
  • Holma
    fjanten skrev 2016-11-03 11:36:28 följande:
    ...är det konstigt att vilja det eller..?
    Ja det är konstigt
  • Holma
    fjanten skrev 2016-11-03 11:56:51 följande:
    Märkligt att det finns folk som startar hyresbolag då.
    Ganska stor skillnad
  • Holma
    Ekonom10 skrev 2016-11-03 12:38:57 följande:
    Exakt vad är det som är konstigt med att sätta en marknadsmässig hyra på ett boende  som man själv äger? Hur hade du räknat ut hyran? Vilka parametrar hade du räknat in i kalkylen?
    Jag har absolut inte satt en hyra för nån som redan bor där för att tjäna på det själv , dels går det bort massor om man har en förtjänst på det o måste deklarera det o dels är det jävligt taskigt mot den som bor där .
    Sen som ts skriver så täcker ju dagens hyra "knappt" underhåll så en chockhöjning behövs ju knappast för att laga ev fel som ts säger , dessutom drar ts upp fel som händer väldigt sällan
  • Holma
    Ekonom10 skrev 2016-11-03 20:48:52 följande:
    Kan du kvantifiera beloppet "massor" om man går med förtjänst? Hur kam du ens dra likamefstecken mellan att behöva deklarera intäkten med förtjänst? Utan vare sig känna till TS kostnader eller ens nämna beloppsgränsen för när intäkten ska tas upp till beskattning?

Hur skulle du beräkna avkastningskrav på investeringen som TS gjort genom attt köpa gården? Eller ingår det i "övervinster"?
    Att chockhöja är massor
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-04 00:12:32 följande:
    Varför är det konstigt?
    Holma skrev 2016-11-03 17:13:54 följande:Ganska stor skillnad

Nämn några skillander?
    Det är mycket konstigt att jämföra en provat uthyrare son hyr ut ett litet boende än ett företag som hyr ut massa lägenheter
  • Holma
    Egon den stora skrev 2016-11-03 20:34:05 följande:
    Så att köpa en gård för att försörja sig på dem är fel, men att köpa en hyresfastighet är rätt?
    Vart har jag skrivit det ? Att försörja sig genom att chockhöja en hyra för nån som redan bor där är fel o det är stor skillnad att ha en gård o försörja sig på mark djur mm än att försörja sig på EN hyresgäst
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-04 18:14:13 följande:
    Han kanske inte hyr ut som privatperson?
    Så du menar att om han hyr ut som enskild firma så kan han ta en marknadsmässig hyra men inte om han  hyr ut som privatpersoner eller vad menar du egentligen?
    Har du ett registrerat företag inom fastigheter har du inte så ofta en bostad att hyra ut o dessutom går det som företag o ja då kan man ta ut helt andra hyror än om man hyr ut svart
  • Holma
    Griseknoen35 skrev 2016-11-04 18:43:34 följande:
    Har ts sagt att hon ska hyra ut svart? Och nej, du bör nog titta vad det kostar att hyra ett hus, lägenhet eller ett rum av en privatperson, ofta dyrare än att hyra av ett hyresbolag. 1500kr är nästan att bo gratis.
    Ts har inte sagt att hon ska starta ett fastighets företag
  • Holma
    Griseknoen35 skrev 2016-11-04 19:27:54 följande:
    Bara för att man hyr ut ett hus privat betyder det inte att det är svart. Svart betyder att du inte betalar skatt på pengar du tjänar, du deklarerar dem inte. Ts har inte sagt något om att hon tänker ta ut hyra och inte skatta på vinsten.
    Ts har heller inte sagt att denne tänker ta upp det i deklaration
  • Holma
    Egon den stora skrev 2016-11-04 20:34:17 följande:

Men hallå! Hade jag haft skattefrågor eller frågor om julmat eller gräsklippning så har jag väl frågat det! Nu gällde min fråga enbart du jag skrev från början. Varför skulle jag hyra ut svart?

Deklarerar du för det så minskar din vinst
  • Holma
    Egon den stora skrev 2016-11-04 22:21:30 följande:
    Jag är tillräckligt smart för att fatta det. Ska jag hyra ut svart så att hyresgästen kan bo billigare eller hur tänket du egentligen?
    Man kan ju tycka att det kvittar då vinsten ändå ska skattas bort
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-04 22:07:25 följande:
    Varför informerar du om detta i tråden?
    Om du läst hela tråden har du förstått det
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-04 23:13:19 följande:
    Vad tror du tråden handlar om egentligen?
    Läs vad som diskuteras
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-05 00:06:24 följande:
    Läs vad som diskuteras själv och sluta kom med off topic påståenden.
    Du har problem eller så är du ts under nytt nick
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-05 00:14:31 följande:
    Det är nog snarare du som har problem.
    Och nej jag är inte ts under nytt nick.
    Då förstår jag inte ens varför du skriver som du gör .
Svar på tråden Chockhöja hyra?