• Anonym (Anonym)

Avsluta provanställning efter en kort tid?

Hej! 
    Har nyligen fått en provanställning på ett butikskedja där jag ska sälja. 
    Kollegorna är supertrevliga och lika så chefen, problemet är att jag mår väldigt dåligt av jobbet. Jag förlorar all glädje och vill så gärna avsluta min provanställning.
    Problemet är att cheferna verkligen tror på mig, och är jätteglada att jag jobbar där, så det känns som att jag skulle svika dom. 

Vad ska jag göra :(

• Svar på tråden Avsluta provanställning efter en kort tid?
  • Linnis92

Ja trivs du inte så säger du upp dig. Bara att säga att jobbet inte passar dig. Det finns mycket folk där ute som kan göra ditt jobb så dom hittar snart en ny:)

• Anonym (4)

1. Utveckla: Förlorar all glädje?

2. Var får du pengar ifrån om du säger upp dig?

3. Vad har du jobbat med tidigare?

4. Vad vill du jobba som och hur får du det jobbet?

• Stårschan

Vad är det som får dig att må dåligt? Är det fysiskt eller psykiskt? Och som sagt - hur försörjer du dig om du säger upp provanställningen?

• Anonym (Anonym)

Det är jobbigt då det är väldigt mycket press på att jag ska prestera väldigt bra och lära mig systemet på ett par veckor. Jag har väldigt svårt för sådant.

Jag förlorar all glädje helt enkelt, när jag kommer hem mår jag inte bra och har inte ett sug att göra någonting. 

Jag vill jobba som något simpelt, kanske kassabiträde eller något liknande. 

• Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2016-11-02 09:22:52 följande:

Det är jobbigt då det är väldigt mycket press på att jag ska prestera väldigt bra och lära mig systemet på ett par veckor. Jag har väldigt svårt för sådant.

Jag förlorar all glädje helt enkelt, när jag kommer hem mår jag inte bra och har inte ett sug att göra någonting. 

Jag vill jobba som något simpelt, kanske kassabiträde eller något liknande. 

Sök då nytt jobb och bit ihop på ditt nuvarande. När du fått ett nytt jobb och kan försörja dig säger du upp dig från ditt nuvarande

Lycka till!
  • Carambolan

Men du, den där pressen kommer du att ha varje gång du börjar på ett nytt jobb. Det är verkligen skittufft i början! Det är alltid nya system, nya rutiner, nya kollegor att lära känna och nya sätt att tänka och jobba. Jag brukar vara helt utpumpad när jag kommer hem, under de första veckorna på en arbetsplats.

Om bara ett par veckor kommer du att ha lärt dig allt det där nya och då tror jag att det kommer kännas mycket bättre på jobbet. Jag tycker att du ska bita ihop och kämpa på! Våga be om extra förklaringar och tid. Om du upplever att cheferna tror på dig så tror jag att du har vad som krävs för att fixa det :)

• Anonym (Lite salt)

Leta enklare jobb då. När du har fått ett sådant säger du upp dig. Att säga upp sig utan att ha nytt jobb på lut är ganska oansvarigt - vad gör du om du blir långtidsarbetslös? Kommer du inte må dåligt av det?

Det är alltid lättare att få ett nytt jobb om du redan har ett. Då ser arbetsgivaren att du är ansvarsfull. Om du är arbetslös tänker många arbetsgivare : vad är det för fel? Varför har personen inte ett jobb?

Om jag hade varit du hade jag dock provat några veckor till. Du säger att du ska lära dig ett nytt system. Jobbet blir kanske lättare och roligare när det väl sitter? Jag är själv lärare och i början var jobbet ett helvete för det var så mycket att sätta sig in i, men nu när jag vet lite mer vad jag sysslar med är det kul!

• Anonym (Anonym)
    Carambolan skrev 2016-11-02 09:29:01 följande:

Men du, den där pressen kommer du att ha varje gång du börjar på ett nytt jobb. Det är verkligen skittufft i början! Det är alltid nya system, nya rutiner, nya kollegor att lära känna och nya sätt att tänka och jobba. Jag brukar vara helt utpumpad när jag kommer hem, under de första veckorna på en arbetsplats.

Om bara ett par veckor kommer du att ha lärt dig allt det där nya och då tror jag att det kommer kännas mycket bättre på jobbet. Jag tycker att du ska bita ihop och kämpa på! Våga be om extra förklaringar och tid. Om du upplever att cheferna tror på dig så tror jag att du har vad som krävs för att fixa det :)

Tack, ska tänka på det nu.

Dom har dock sagt till mig att jag måste klara mig helt själv inom 2 två veckor, annars får jag sparken. Jag måste även köpa dyra kläder att ha på arbetsplatsen så det känns onödigt att köpa allt det om jag även inte klarar det. 

Cheferna tror på mig för att min kusin har jobbat där och nu blivit chef på en annan butik som tillhör kedjan. Så dom tror att det går i familjen säkert. Jag ljög även på anställningsintervjun och svarade så bra jag kunde. Vilket antagligen kommer att bita mig i skjärten snart.
  • Anonym (keke)

Kan du inte låna lite kläder från en vän så länge?

Är det första jobbet? Även enklare butiksjobb kan tyvärr ha olika system som man måste lära sig. Det blir lättare att komma in i systemen efter ett tag, lovar. Och det måste vara okej om precis allt inte sitter 100% efter så kort tid. De flesta frågar kollegor då och då. Gör en liten lathund att ha med när du behöver slå in saker i systemen och se till att inte göra samma misstag flera gånger om det inte blir rätt. Går något fel, var ödmjuk och säg "jag ber om ursäkt, är fortfarande ny i jobbet och jag gör det bättre nästa gång" - as simple as that.

Ge det en chans. Att trivas med chef och kollegor är redan det en bra start! Mååååånga arbetsplatser har urdålig chefer och knepiga kollegor..

• Anonym (keke)

Oj, blev visst tumme ner där som ikon till inlägget. Inte meningen!

• Stårschan
    Anonym (keke) skrev 2016-11-02 22:39:02 följande:

Ge det en chans. Att trivas med chef och kollegor är redan det en bra start! Mååååånga arbetsplatser har urdålig chefer och knepiga kollegor..

Jag kunde inte hålla med mer!
  • Carambolan

Blir också fundersam över det där med dyra kläder? Förväntas du köpa speciella arbetskläder eller har företaget en annan klädkod än du har till vardags bara?

Jag jobbar på ett kostym-kontor till exempel och det är ju ett stort steg för garderoben om man bara varit student innan.

• Anonym (Anonym)
    Carambolan skrev 2016-11-03 09:26:15 följande:

Blir också fundersam över det där med dyra kläder? Förväntas du köpa speciella arbetskläder eller har företaget en annan klädkod än du har till vardags bara?

Jag jobbar på ett kostym-kontor till exempel och det är ju ett stort steg för garderoben om man bara varit student innan.

Dem vill att jag ska köpa kostymkläder till jobbet. I en viss färg, kostar väll ca. 3000
  • Carambolan

Ok, ja, kostym är klädkod på väldigt många arbetsplatser så det är tyvärr inget orimligt (så länge färgen inte är röd eller något annat man aldrig skulle kunna använda i fler sammnhang). Men surt när du inte vet om du vill vara kvar!

• Venne

Låter som att du har dåligt självförtroende och är rädd att misslyckas. Så istället för att hinna misslyckas vill du sluta. Men jag skulle tro att dina chefer har sett mängder av nyanställda och ser precis vilka kompetenser du har. Du borde lita på det de säger och ge jobbet en chans, eftersom du egentligen verkar gilla stället och bara är osäker.

• Anonym (Anonym)
    Venne skrev 2016-11-03 09:44:00 följande:

Låter som att du har dåligt självförtroende och är rädd att misslyckas. Så istället för att hinna misslyckas vill du sluta. Men jag skulle tro att dina chefer har sett mängder av nyanställda och ser precis vilka kompetenser du har. Du borde lita på det de säger och ge jobbet en chans, eftersom du egentligen verkar gilla stället och bara är osäker.

Jag har ett allmänt bra självförtroende. Jag är nästan aldrig nervös osv. men just denna tjänst känns inte rätt för mig.

Här handlar allting om att prestera och för att kunna göra det så måste man vara ute efter mycket pengar. (vilket jag inte är).
    Jag är rädd för att misslyckas då alla tror så mycket på mig när jag vet att bilden dem fått av mig inte stämmer.
  • Anonym (keke)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-11-03 10:17:58 följande:

Jag har ett allmänt bra självförtroende. Jag är nästan aldrig nervös osv. men just denna tjänst känns inte rätt för mig.

Här handlar allting om att prestera och för att kunna göra det så måste man vara ute efter mycket pengar. (vilket jag inte är).

Jag är rädd för att misslyckas då alla tror så mycket på mig när jag vet att bilden dem fått av mig inte stämmer.

Kan du vända lite på perspektivet? Bra säljare söker de bästa lösningar för sina kunder. Bästa lösningen = nöjd kund. Nöjda kunder köper mera och kommer troligen tillbaka till dig. Men det beror förstås på vad du säljer.

Ett annat perspektiv: ta det här jobbet som ett lärojobb, en plattform. Kan det ta dig vidare till något annat som passar dig bättre senare?
Svar på tråden Avsluta provanställning efter en kort tid?