• Äldre 3 Nov 12:01
    5846 visningar
    17 svar
    17
    5846

    Ullkläder, förstår inte grejen?

    Hej! Jag undrar över ullkläder som det sägs att man ska ha till barnen i vinter. Jag förstår inte riktigt vad som menas. Har man då alltså ullkläder istället för vanliga kläder hela dagarna? För det är väl lite väl krångligt om man ska byta om till ullkläder varje gång som man ska ut?

    Det sägs att man absolut inte ska använda bomull närmast kroppen när det är kallt ute, men jag har aldrig märkt att barnen blir kalla vare sig om fötterna eller någon annanstans när de haft vanliga kläder på sig..

    Jag har inte råd att köpa en ny garderob med bara ullkläder direkt och dessutom använts ju inte de andra kläderna då..?

    Snälla, kan någon förklara för mig vad tanken är..?

  • Svar på tråden Ullkläder, förstår inte grejen?
  • Äldre 3 Nov 12:07
    #1

    Ja det är meningen att man har ullkläder istället för vanliga kläder. Eventuellt nån tshirt eller klänning ovanpå ullunderstället. Bor i Norge och här älskar de sin ull, alla barn springer runt på dagis i ullunderställ, men det är dyrt! Vi har en del ull, köpt på rea, för de kallaste vinterdagarna eller när man ska ut en hel dag i snön, men annars har de vanliga kläder. Har man ordentliga ytterkläder brukar det gå fint Har man riktiga fryslortar till barn kanske det är bäst med ull.

  • Caramb­olan
    Äldre 3 Nov 12:09
    #2

    Jag brukar köpa underställ i ull, för de dagar då man annars skulle tagit på sig andra långkalsonger. Till småbarnen har vi haft knästrumpor i ull på vintern, eftersom de ofta lyckas få snö i skorna (mest när de klär på sig själva på förskolan och inte lyckats dra overallbenen utanpå kängorna ordentligt) och ull värmer även när det blivit blött. Som lager två under skaljackor har vi också kört ulljackor istället för fleecejackor ibland, men mer av miljöskäl än nåt annat.

  • Äldre 3 Nov 12:10
    #3

    Ylle värmer även när det är blött.
    Om föräldrar vill ha naturmaterial på sina barn på vintern är det strumpor, vantar, mössor och underställ i ull som gäller.
    Är dina barn bara ute delar av dagen och i fint väder duger det säkert med era vanliga kläder.
    Själv använder jag yllestumpor och fingervantar i ylle hela vintern.

  • Äldre 3 Nov 14:49
    #4

    Vi har gjort så här (bor i norrland så vinter typ nov-mitten på april)

    På dagis/skola = Vanliga kläder och ulloverall (som mormor stickat) till de minsta och fleece till de större.

    Däremot i skidbacken, pulkabacken, och hemma på helgerna om det är kallare än -10 ute går barnen ofta i ullunderställ hela dagen just för att när de ska ut och leka längre stunder så kör vi ullunderställ och vid behov mer ylle/fleece över.

    I praktiken på dagis/skola är det inte värt mecket med ull närmast kroppen även om det är riktigt kallt. För man kan inte ha hur många uppsättningar som helst och ungarna vägrar byta så ofta och det smutsas ner och de har bråttom ut på raster o s v. Dessutom är dagis inte ute så väldans långa stunder vid -15.

  • Äldre 3 Nov 15:08
    #5

    Jag tror att det har blivit lite "inne" att visa att man är miljömedveten genom att välja ullkläder istället för exempelvis fleece. Inget ont i det då ull är ett utmärkt material om det är obehandlat men personligen tror jag att en hel del barn inte fryser även om de har bomull på sig till vardags. Men har man råd att handla ekologisk ull från exempelvis Nöstebarn så är det väl bara att köra på men den här hetsen om att alla barn borde ha ull om vintern är överdriven. Vi köper mycket ull men det är för att jag alltid gillat materialet själv och för att vi har råd.

  • Äldre 4 Nov 13:34
    #6

    Barnen har ullstrumpor om de ska vara ute länge. De har ulltröjor utanpå t-shirten. Ullmössa på huvudet och ullvantar.

    Särskilt för oss som svettas om fötterna jämt är ullstrumpor en höjdare. Bomull kyler när den blir fuktig men ullstrumpan (och gärna ullsulan) värmer skönt även på svettiga fötter.

    Och som redan sagts undviker vi fleece och andra syntetmaterial även av miljöskäl. Haven är fulla av mikropartiklar från alla syntetkläder.

  • Äldre 4 Nov 17:34
    #7

    Har alltid ullunderställ (går på Ur och skur). När de är inne har de bara understället på. Verkar funka bra för alla..

  • Äldre 4 Nov 17:38
    #8

    Ullunderställ ja istället för vanliga kläder. Ofta har mina ett ull/silke-mix linne och en vanlig tröja/klänning, men ull-leggins och sen ett mellanlager i ull (om det behövs) och sedan ytterkläderna. Att de inte har långärmad ulltröja utan ull-linne och vanligt bomullströja/klänning beror på att mina jämt spiller och grisar ner sig och då är det smidigare att tvätta vanliga bomullströjor. Men samtidigt har de ull närmast kroppen och håller sig varma och fryser inte om de svettas. Ullmix strumpor på fötterna och ullvantar. 

  • Äldre 4 Nov 17:45
    #9
    Ullagulla skrev 2016-11-04 13:34:16 följande:

    Barnen har ullstrumpor om de ska vara ute länge. De har ulltröjor utanpå t-shirten. Ullmössa på huvudet och ullvantar.

    Särskilt för oss som svettas om fötterna jämt är ullstrumpor en höjdare. Bomull kyler när den blir fuktig men ullstrumpan (och gärna ullsulan) värmer skönt även på svettiga fötter.

    Och som redan sagts undviker vi fleece och andra syntetmaterial även av miljöskäl. Haven är fulla av mikropartiklar från alla syntetkläder.


    Du enbart ullstrumpor då, och inte några andra strumpor närmast kroppen också?
  • Äldre 4 Nov 17:49
    #10
    PurpleHeart skrev 2016-11-04 17:45:34 följande:

    Du enbart ullstrumpor då, och inte några andra strumpor närmast kroppen också?


    Bara ullstrumpor. Så här års såna som är lika tunna som vanliga bomullsstrumpor. På vintern lite tjockare när det behövs (bor i sydliga delar av landet).
  • Mooomi­n
    Äldre 4 Nov 18:05
    #11
    starbo skrev 2016-11-03 15:08:13 följande:

    Jag tror att det har blivit lite "inne" att visa att man är miljömedveten genom att välja ullkläder istället för exempelvis fleece. Inget ont i det då ull är ett utmärkt material om det är obehandlat men personligen tror jag att en hel del barn inte fryser även om de har bomull på sig till vardags. Men har man råd att handla ekologisk ull från exempelvis Nöstebarn så är det väl bara att köra på men den här hetsen om att alla barn borde ha ull om vintern är överdriven. Vi köper mycket ull men det är för att jag alltid gillat materialet själv och för att vi har råd.


    Polyester är oxå ett bra underställsmaterial om man inte vill/kan ha ull..
  • Äldre 4 Nov 18:08
    #12
    Mooomin skrev 2016-11-04 18:05:09 följande:

    Polyester är oxå ett bra underställsmaterial om man inte vill/kan ha ull..


    Förutom att det inte värmer längre när man blivit fuktig. Ull avger värme när den tar upp fukt. Det är en kemisk process.

    Och att det luktar illa om det när man svettats. Ull kan vädras ur.

    Annars kan det säkert vara skönt med polyester. I synnerhet om man inte kan ha ull!
  • Mooomi­n
    Äldre 4 Nov 18:47
    #13
    Ullagulla skrev 2016-11-04 18:08:39 följande:

    Förutom att det inte värmer längre när man blivit fuktig. Ull avger värme när den tar upp fukt. Det är en kemisk process.

    Och att det luktar illa om det när man svettats. Ull kan vädras ur.

    Annars kan det säkert vara skönt med polyester. I synnerhet om man inte kan ha ull!


    Polyester leder fortfarande fukten bort från kroppen. Det är ju därför det används i sportkläder.
  • Äldre 4 Nov 18:51
    #14
    Ullagulla skrev 2016-11-04 17:49:13 följande:

    Bara ullstrumpor. Så här års såna som är lika tunna som vanliga bomullsstrumpor. På vintern lite tjockare när det behövs (bor i sydliga delar av landet).


    Tack! Har kluriga fötter nämligen, och funderar på just ullstrumpor för att avhjälpa det. Varva
  • Äldre 4 Nov 18:52
    #15
    Ullagulla skrev 2016-11-04 17:49:13 följande:

    Bara ullstrumpor. Så här års såna som är lika tunna som vanliga bomullsstrumpor. På vintern lite tjockare när det behövs (bor i sydliga delar av landet).


    Meddelandet slet sig... Var köper man lämpligast ullstrumpor, om du har lust att tipsa?
  • Äldre 4 Nov 19:52
    #16
    PurpleHeart skrev 2016-11-04 18:52:52 följande:

    Meddelandet slet sig... Var köper man lämpligast ullstrumpor, om du har lust att tipsa?


    Ullcentrum Öland, tex. De säljer via nätet. Det kostar mer än bomullsstrumpor, men min erfarenhet är att de håller längre. De kan tvättas i 40 grader i maskinen, vanligt program. Men inte torktumlas. Ullcentrums tjocka strumpa är jätteskön! (Men varm!)
  • Äldre 5 Nov 05:59
    #17
    Ullagulla skrev 2016-11-04 19:52:32 följande:

    Ullcentrum Öland, tex. De säljer via nätet. Det kostar mer än bomullsstrumpor, men min erfarenhet är att de håller längre. De kan tvättas i 40 grader i maskinen, vanligt program. Men inte torktumlas. Ullcentrums tjocka strumpa är jätteskön! (Men varm!)


    Stort tack!
Svar på tråden Ullkläder, förstår inte grejen?