• micjos

Tillsammanstid?

Hur gör ni för att få tid tillsammans med er man, partner, sambo...utan barnen när de börjar få vara uppe lite längre? Våra äldsta är 12 och 13 år och lägger sig 20 resp 21. Vi är väldigt trötta av oss så brukar gå och lägga oss vid 21 och på helger möjligtvis, ibland, vid 22 men då lägger sig vår äldsta 21:30. Hur får man egen tid? Vi har ingen som kan avlasta....

• Svar på tråden Tillsammanstid?
  • Carambolan

Vi gör nåt som barnen tycker är tråkigt, så att de hellre kollar på film eller spelar på padden i sitt rum.

• Stårschan

Samma här. Med så stora barn gör vi det vi har lust med. Oftast vill de göra något annat. Vill vi någon gång gå på bio, konsert eller restaurang utan dem så fixar de ju att borsta tänderna och gå isäng själva.

• Stårschan

Så fundera över vad det är ni VILL göra, och se om det faktiskt inte är möjligt att fixa det. Barnen behöver ju inte aktiv passning direkt.

• whitestar

Därför vi håller på att bygga en övervåning med eget rum till 15-åringen o gemensamt bio/spelrum???? nä skämt åsido. Dom gånger vi vill *umgås* så håller vi oss vakna tills barnen sover. Om det är barnvänlig samvaro som menas (fast ändå ifred) så låter vi barnen ha lankväll i sitt rum. DÅ syns dom inte till på ett tag!

• micjos

Vi har ett barn på 7 år också som lägger sig halv 8, så tiden är mellan då och 21 i bästa fall 22. Ibland tittar de på tv i sina egna rum men oftast i vardagsrummet. Vi vill göra massor, äta på restaurang, gå på bio, titta på tv i fred, ta in på hotell osv men det blir bara tv och då med nått av barnen. Skulle behöva avlastning men har ingen så därför måste vi göra saker när barnen är hemma och då måste man ju ta hänsyn till dem. De ha rummen på ovanvåningen men är ofta nere o tjatar eller frågar eller annat som gör att de få minutrarna man har ensamma inte blir ensamma utan som resten av dagen. Jag blir ingen bra mamma av att ha någon nöta på mig 24/7 förutom den tid de är i skolan...

• Froken Lokens

Tillsammans är ni väl hela familjen, jag har aldrig förstått de par som nödvändigtvis måste ha tid själva med varandra utan barn. Vad hindrar barnen er från att göra?

• Carambolan
    micjos skrev 2016-11-04 10:43:23 följande:

Vi har ett barn på 7 år också som lägger sig halv 8, så tiden är mellan då och 21 i bästa fall 22. Ibland tittar de på tv i sina egna rum men oftast i vardagsrummet. Vi vill göra massor, äta på restaurang, gå på bio, titta på tv i fred, ta in på hotell osv men det blir bara tv och då med nått av barnen. Skulle behöva avlastning men har ingen så därför måste vi göra saker när barnen är hemma och då måste man ju ta hänsyn till dem. De ha rummen på ovanvåningen men är ofta nere o tjatar eller frågar eller annat som gör att de få minutrarna man har ensamma inte blir ensamma utan som resten av dagen. Jag blir ingen bra mamma av att ha någon nöta på mig 24/7 förutom den tid de är i skolan...

Vill ni göra saker tillsammans men utanför hemmet är det nog att anlita barnvakt som gäller. En sjuåring kanske ni inte vill lämna ensam hemma i de äldres ansvar. Däremot behöver du väl inte ha någon som nöter på dig 24/7? Jag och min man har till exempel ibland turats om att gå på bio. Alltså sett samma film men inte samtidigt. På en lördag kan man lätt se den båda två samma dag och prata om den på kvällen :)
  • micjos

Det betyder tyvärr att jag måste gå själv på bio och det har jag ingen lust med. Vill ju göra saker tillsammans med min man. Vår äldsta brukar hålla koll på yngsta nån timma ibland om vi tex handlar men det är ju inget nöje direkt...

Carambolan skrev 2016-11-04 11:12:36 följande:

Vill ni göra saker tillsammans men utanför hemmet är det nog att anlita barnvakt som gäller. En sjuåring kanske ni inte vill lämna ensam hemma i de äldres ansvar. Däremot behöver du väl inte ha någon som nöter på dig 24/7? Jag och min man har till exempel ibland turats om att gå på bio. Alltså sett samma film men inte samtidigt. På en lördag kan man lätt se den båda två samma dag och prata om den på kvällen :)

• Carambolan

Är det något som hindrar er från att anlita barnvakt då? Barnen är ju så stora att det inte borde vara ett problem med en relativt utomstående person som ser till dem. De kan ju tala för sig, och i värsta fall ringa och skvallra om barnvakten är dum.

• micjos

Det är ju det, vi känner ingen som skulle ställa upp som barnvakt och då betyder det att vi ska betala någon vi inte känner alls :/

Carambolan skrev 2016-11-04 13:17:13 följande:

Är det något som hindrar er från att anlita barnvakt då? Barnen är ju så stora att det inte borde vara ett problem med en relativt utomstående person som ser till dem. De kan ju tala för sig, och i värsta fall ringa och skvallra om barnvakten är dum.

Svar på tråden Tillsammanstid?