micjos skrev 2016-11-04 10:43:23 följande:
Vi har ett barn på 7 år också som lägger sig halv 8, så tiden är mellan då och 21 i bästa fall 22. Ibland tittar de på tv i sina egna rum men oftast i vardagsrummet. Vi vill göra massor, äta på restaurang, gå på bio, titta på tv i fred, ta in på hotell osv men det blir bara tv och då med nått av barnen. Skulle behöva avlastning men har ingen så därför måste vi göra saker när barnen är hemma och då måste man ju ta hänsyn till dem. De ha rummen på ovanvåningen men är ofta nere o tjatar eller frågar eller annat som gör att de få minutrarna man har ensamma inte blir ensamma utan som resten av dagen. Jag blir ingen bra mamma av att ha någon nöta på mig 24/7 förutom den tid de är i skolan...
Vill ni göra saker tillsammans men utanför hemmet är det nog att anlita barnvakt som gäller. En sjuåring kanske ni inte vill lämna ensam hemma i de äldres ansvar. Däremot behöver du väl inte ha någon som nöter på dig 24/7? Jag och min man har till exempel ibland turats om att gå på bio. Alltså sett samma film men inte samtidigt. På en lördag kan man lätt se den båda två samma dag och prata om den på kvällen :)