Inlägg från: Fru Ve |Visa alla inlägg
  • Fru Ve

Tillsammanstid?

Mina barn brukar vara i TV-rummet och spela eller se på TV tillsammans medan jag och mannen sitter i köket och fikar på kvällen och pratar och kanske spelar Yatzy eller något. Mer avancerad "tillsammanstid" är svårt att få till om vi inte har barnvakt. Man kanske inte kan förvänta sig det heller tänker jag? Men TS måste ni verkligen lägga er så tidigt? Mina barn klarar sig själva lite på morgonen på helgerna om jag brer varsin smörgås åt dem och lägger i kylen på kvällen. Då kan jag och mannen sova lite på morgonen och orkar vara uppe senare då barnen lagt sig också. Annars är det väl ingen dålig idé alls att försöka få tag på en barnvakt och betala lite för det ibland. Skulle jag absolut ha gjort om vi inte haft släktingar.

• Fru Ve

Har inte barnen någon kompis de kan sova hos på någon helg då? Om kompisen får sova hos er vid ett annat tillfälle kanske? Jag har en kompis där vi brukar "byta barn" på det sättet ibland. Eller om bara 7-åringen är hos en kompis kan väl de två stora vara själva några timmar åtminstone på dagtid? Då kanske ni kan gå ut och äta eller se en eftermiddags bio?

• Fru Ve

Sen kanske det är svårt då man har flera barn i så spridda åldrar att få till mycket "partid". Jag och min man brukar turas om att ta med varsin vän på bio och den andra stannar hemma med barnen. Det blir egentid men kanske inte jämt tillsammans. Jag kan absolut förstå att man behöver andrum, är i samma situation själv. Men det kanske får räcka med att man hinner dricka te tillsammans 30 minuter då barnen ser film. Eller ta en dusch tillsammans innan man lägger sig. Att vara borta hela helger eller typ hotellweekend är ju betydligt svårare att få till.

Svar på tråden Tillsammanstid?