• Anonym (Julmust)

Syns MS på en magnetröntgen?

Jag undrar om MS kan uteslutas genom att en neurolog tittar på en magnetröntgen av huvudet?

Om mer än så krävs vilka tester brukar man genomföra i så fall för att kunna utesluta/bekräfta en MS diagnos?

• Svar på tråden Syns MS på en magnetröntgen?
  • Mirabelle23

Hej! Sluta med mjölk! Mjölkprotein orsakar acne och hudutslag. Se över din kost ordentligt!

Låter som att du överbehandlar ditt ansikte med behandlingar och olika produkter. Använd något väldigt mildt utan parfym och kemikalier.

Lycka till

• Anonym (Lak)

Hej!

Jag utreds just nu för MS. På datortomografi syntes det ej, men på magnetkameraundersökningen hittades MS-plack och som jag förstår så syns dessa plack på MR om de finns några.

• Anonym (Lak)

Finns inga, så fattar jag det som att man kan utesluta MS, och hittar man går man vidare med lumbalpunktion. Dock kan det säkert finnas undantag med tanke på vilken individuell sjukdom det är.

• Anonym (Julmust)
    Anonym (Lak) skrev 2016-11-03 22:14:10 följande:
    Hej!
    Jag utreds just nu för MS. På datortomografi syntes det ej, men på magnetkameraundersökningen hittades MS-plack och som jag förstår så syns dessa plack på MR om de finns några.
    Anonym (Lak) skrev 2016-11-03 22:15:43 följande:
    Finns inga, så fattar jag det som att man kan utesluta MS, och hittar man går man vidare med lumbalpunktion. Dock kan det säkert finnas undantag med tanke på vilken individuell sjukdom det är.

Vad tråkigt att dom såg plack på dig. Jag hoppas det visar sig att du inte har det iaf. Har du symptom på MS och hur gammal är du ungefär 20 eller 40 år?

Jag undrar om det alltid finns plack även i början av sjukdomen? Men det finns alltså gott hopp om att man inte har MS om dom inte ser plack på MR?
  • Anonym (F)

Min MS upptäckte man genom mr då man trodde jag fått en blidpropp sen kompletterade de med lumbalpunktion för att vara på säkra sidan. Då var jag 27år.

• Anonym (Lak)
    Anonym (Julmust) skrev 2016-11-04 15:48:41 följande:

Vad tråkigt att dom såg plack på dig. Jag hoppas det visar sig att du inte har det iaf. Har du symptom på MS och hur gammal är du ungefär 20 eller 40 år?

Jag undrar om det alltid finns plack även i början av sjukdomen? Men det finns alltså gott hopp om att man inte har MS om dom inte ser plack på MR?

Jag är 22. Var dålig i våras med kräkningar, yrsel, balansproblem och koordinationsprobelm i vänster arm och ben, satt i i ca 1-1 1/2 månad. Dom misstänkte MS redan första gången jag åkte in.

Jag tror inte du kan ha MS om det inte syns något alls på MR. Vet dock att man kan ha plack utan att få diagnos. Men tydligen så har jag uppfyllt kriterier som påvisar inflammation vid flera tillfällen vid olika tidpunkter, man måste alltså ha "tillräckligt"med plack för att fortsätta utredning. Jag är ju i startskedet själv, så det är synd att jag inte kan svara på dina frågor.

Varför är du orolig?? Om man får fråga.
  • Anonym (Lak)
    Anonym (F) skrev 2016-11-05 18:31:16 följande:

Min MS upptäckte man genom mr då man trodde jag fått en blidpropp sen kompletterade de med lumbalpunktion för att vara på säkra sidan. Då var jag 27år.

När var detta? Hur har sjukdomen påverkat dig i vardagslivet?
  • Anonym (F)

Det är 11 år sedan och det som påverkar är att jag har mindre energi och ork. Arbetar bara halvtid. Jag har en mild form.

• Anonym (Julmust)
    Anonym (Lak) skrev 2016-11-05 19:40:00 följande:
    Jag är 22. Var dålig i våras med kräkningar, yrsel, balansproblem och koordinationsprobelm i vänster arm och ben, satt i i ca 1-1 1/2 månad. Dom misstänkte MS redan första gången jag åkte in.
    Jag tror inte du kan ha MS om det inte syns något alls på MR. Vet dock att man kan ha plack utan att få diagnos. Men tydligen så har jag uppfyllt kriterier som påvisar inflammation vid flera tillfällen vid olika tidpunkter, man måste alltså ha "tillräckligt"med plack för att fortsätta utredning. Jag är ju i startskedet själv, så det är synd att jag inte kan svara på dina frågor.
    Varför är du orolig?? Om man får fråga.
    Jag hade exakt samma som du i våras; helt sinnessjuk yrsel, kräkningar nästan varje dag och balansproblem men inga koordinationsproblem och det satt i lika lång tid för mig så cirka 6 veckor var hemska och så klingade det av under nästföljande 6 veckor så sammanlagt var jag inte helt hundra under cirka 12 veckor. Jag gjorde en MR och dom såg inget plack då tydligen eftersom att dom uteslöt MS och kom fram till att jag hade kristallsjukan. För ett par veckor sen så fick jag samma känsla i halva läppen som man får hos tandläkaren när han bedövar och jag läste då att det kan ha med MS att göra så jag började undra om dom kan ha missat något på min MR. Jag är hemskt ledsen för din skull att du har fått diagnosen. 
    Anonym (F) skrev 2016-11-05 18:31:16 följande:
    Tråkigt att höra att du har MS.

• Anonym (F)

Tack! Men jag har ett väldigt bra liv iaf med sambo och två barn. Tränar mycket och har ett näst intill " normalt liv". Har fått en jättebra medicin och nästa år kommer det ytterligare två nya mediciner så det känns hoppfullt.

Hoppas du snart får veta vad som fattas dig.

• Anonym (Julmust)
    Anonym (F) skrev 2016-11-05 20:33:00 följande:
    Tack! Men jag har ett väldigt bra liv iaf med sambo och två barn. Tränar mycket och har ett näst intill " normalt liv". Har fått en jättebra medicin och nästa år kommer det ytterligare två nya mediciner så det känns hoppfullt. Hoppas du snart får veta vad som fattas dig.
    Skönt att höra att du inte är så illa däran.

Måste bara fråga om det där pirret i läppen låter bekant för dig? Jag har det nu igen men idag är det bara lite pirr liksom. För någon vecka sen så blev jag ju svullen och stel som man blir vid bedövning hos tandläkaren. Jag har inte herpes eller blåsor så det är inget sånt som spökar. Är bara nyfiken om du vet något om läpp-pirr?
  • Anonym (F)

Ja ska jag vara ärlig så har jag känt det i perioder. Men vet inte om det är pga MS eller något helt annat. Har också varit lite bortdomnad i läppen men det gick över på ngr dagar

• Anonym (Julmust)
    Anonym (F) skrev 2016-11-05 21:38:15 följande:
    Ja ska jag vara ärlig så har jag känt det i perioder. Men vet inte om det är pga MS eller något helt annat. Har också varit lite bortdomnad i läppen men det gick över på ngr dagar
    Shit. Det var inte bra. Första gången jag fick det för en vecka sen så var det som om tandläkaren hade dragit i mig ordentligt med bedövning. Det satt i rejält i typ 3 timmar tills jag somnade och när jag vaknade nästa morgon så var det betydligt bättre men försvann inte helt förrän drygt 18 timmar efter det kom. Nu fick jag lite pirr i läppen för någon timme sen men är inte domnad och svullen som sist. Jag fattar att du varken kan veta vad det är eller är en läkare men låter det som för dig? Det här är alltså andra gången det händer nu då. Det är bara halva underläppen det gäller konstigt nog. Är det hela läppen på dig? Övre/undre eller vilken del? Känner du igen dig alls i mitt inlägg nummer 9 förresten?

Tack för att du orkar svara. Glad
  • Anonym (F)

Nej just yrsel har jag aldrig haft men min mamma har i perioder utan att veta varför. Så det kan vara så mycket förutom MS. Det är ju ändå positivt att de inte hittade några förändringar i din hjärna:)
    Men ska de inte gå vidare med sina undersökningar?

• Anonym (F)

Förlåt glömde skriva, ja det var halva tungan på mig som domnade lite, mest vid spetsen.

Svar på tråden Syns MS på en magnetröntgen?