Anonym (Lak) skrev 2016-11-05 19:40:00 följande:
Jag är 22. Var dålig i våras med kräkningar, yrsel, balansproblem och koordinationsprobelm i vänster arm och ben, satt i i ca 1-1 1/2 månad. Dom misstänkte MS redan första gången jag åkte in.
Jag tror inte du kan ha MS om det inte syns något alls på MR. Vet dock att man kan ha plack utan att få diagnos. Men tydligen så har jag uppfyllt kriterier som påvisar inflammation vid flera tillfällen vid olika tidpunkter, man måste alltså ha "tillräckligt"med plack för att fortsätta utredning. Jag är ju i startskedet själv, så det är synd att jag inte kan svara på dina frågor.
Varför är du orolig?? Om man får fråga.
Jag hade exakt samma som du i våras; helt sinnessjuk yrsel, kräkningar nästan varje dag och balansproblem men inga koordinationsproblem och det satt i lika lång tid för mig så cirka 6 veckor var hemska och så klingade det av under nästföljande 6 veckor så sammanlagt var jag inte helt hundra under cirka 12 veckor. Jag gjorde en MR och dom såg inget plack då tydligen eftersom att dom uteslöt MS och kom fram till att jag hade kristallsjukan. För ett par veckor sen så fick jag samma känsla i halva läppen som man får hos tandläkaren när han bedövar och jag läste då att det kan ha med MS att göra så jag började undra om dom kan ha missat något på min MR. Jag är hemskt ledsen för din skull att du har fått diagnosen.
Anonym (F) skrev 2016-11-05 18:31:16 följande:
Min MS upptäckte man genom mr då man trodde jag fått en blidpropp sen kompletterade de med lumbalpunktion för att vara på säkra sidan. Då var jag 27år.
Tråkigt att höra att du har MS.