• Anonym (administratör)

Lön som handläggare försäkringskassan

Någon här som jobbar eller har jobbat på försäkringskassan? 

Jag har sökt en tjänst som handläggare (inriktning assistansersättning) och det är individuell lönesättning. Betyder det att man ska lämna löneanspråk vid eventuell intervju? Någon som vet vad snittlönen ligger på ungefär?

• Svar på tråden Lön som handläggare försäkringskassan
  • Anonym (Majda)
    Anonym (Goffo) skrev 2016-11-08 10:35:04 följande:
    Vad är dina argument? Vad är det du bidrar mer som är så mycket bättre än de andra?
    Argument? Ska jag argumentera för min lön? Jag har väl den lön jag har, min chef är uppenbarligen väldigt nöjd med mig. Är du bitter eller?
  • Anonym (Goffo)
    Anonym (Majda) skrev 2016-11-08 11:43:54 följande:

Argument? Ska jag argumentera för min lön? Jag har väl den lön jag har, min chef är uppenbarligen väldigt nöjd med mig. Är du bitter eller?

Men jösses vilken reaktion! Du är både sur och aggressiv. Jag har aldrig jobbat på myndighet i hela mitt liv och är väldigt nöjd med min lön i privat sektor tack. Däremot var jag seriöst nyfiken på vilka KPI'er ni mäts på och varför det skiljer så mycket i lön.
  • Anonym (Sjukvårdsanställd)
    Anonym (Majda) skrev 2016-11-08 11:43:54 följande:

Jag undrar också hur man sätter lönerna när det skiljer så mycket. Tycker det är anmärkningsvärt om fk har råd att betala såna löner till handläggare. Är du "bara" handläggare? Vad har du för utbildning?
  • Anonym (Majda)
    Anonym (Goffo) skrev 2016-11-08 11:55:24 följande:
    Men jösses vilken reaktion! Du är både sur och aggressiv. Jag har aldrig jobbat på myndighet i hela mitt liv och är väldigt nöjd med min lön i privat sektor tack. Däremot var jag seriöst nyfiken på vilka KPI'er ni mäts på och varför det skiljer så mycket i lön.
    Jaja, det blir nog bra så!
  • Anonym ((0540))
    Anonym (Majda) skrev 2016-11-08 12:09:55 följande:
    Jaja, det blir nog bra så!
    Du ligger 10.000 kr över nittionde percentilen. Du är sannolikt Sveriges högst betalda FK-handläggare och du verkar inte ens veta om det. Är inte helt hundra på att du är på riktigt faktiskt.
  • Anonym (FK anställd)
    Anonym ((0540)) skrev 2016-11-08 12:30:27 följande:

Du ligger 10.000 kr över nittionde percentilen. Du är sannolikt Sveriges högst betalda FK-handläggare och du verkar inte ens veta om det. Är inte helt hundra på att du är på riktigt faktiskt.

Instämmer! Om vederbörande faktiskt är på riktigt är det bara att gratulera. Jag tjänar precis över 32' som handläggare, flerårig erfarenhet och relevant magisterexamen. Ligger något högre än majoriteten av mina kollegor och presterar bra.

Den mest kunniga, högpresterande och högavlönade hos oss tjänar drygt 34. Vederbörande kan försäkringen på sina fem fingrar, har ett utmärkt bemötande, hög verkningsgrad och tar sig dessutom alltid tid att hjälpa när så behövs. Jag skulle inte med gott samvete kunna argumentera för att jag skulle ha högre el samma lön som vederbörande och då har hen ändå 7000 kvar för att hamna på samma nivå som majda.
  • Anonym (Majda)

Varför kan ni inte bara vara glada för min skull? Varför måste det bli såhär jämt i sverige, jantelagen hägrar...

• Anonym (Majda)

Varför kan ni inte bara vara glada för min skull? Varför måste det bli såhär jämt i sverige, jantelagen hägrar...

• Anonym (hola)

Tror att du kan få 23-25.000 utan erfarenhet inte mer.

• Anonym (Goffo)
    Anonym (Majda) skrev 2016-11-08 12:57:12 följande:

Lägg ner! Ingen här är avundsjuk på dig. Vi försöker föra en diskussion om mekanismer för lönesättning för handläggare. Kan du inte försöka bidra med något?
  • Anonym ((0540))
    Anonym (Majda) skrev 2016-11-08 12:57:12 följande:

Hägrar? Vid horisonten?
  • Anonym (FK anställd)
    Anonym (Goffo) skrev 2016-11-08 13:05:58 följande:

Lägg ner! Ingen här är avundsjuk på dig. Vi försöker föra en diskussion om mekanismer för lönesättning för handläggare. Kan du inte försöka bidra med något?

Precis ; det är högeligen intressant att lönespannet skiljer sig så vida åt inom en och samma myndighet för samma tjänst. Kan bara anta att det beror på var i landet man bor...? Som sagt, hos oss har den som har lägst runt 27-28 och högst 34 så det är verkligen ett gigantiskt hopp upp till dina 41.

Någon annan här som kan berätta hur spannet ser ut hos er, och vilken förmån ni jobbar med?

Du som skrev 23-25000, tänker du inte på aktivitetsstöd snarare än assistansersättning? AE borde väl vara lika kvalificerat som SA och där är ingångslönen definitivt inte så låg.
  • Anonym ((0540))
    Anonym (FK anställd) skrev 2016-11-08 16:03:22 följande:
    Precis ; det är högeligen intressant att lönespannet skiljer sig så vida åt inom en och samma myndighet för samma tjänst. Kan bara anta att det beror på var i landet man bor...? Som sagt, hos oss har den som har lägst runt 27-28 och högst 34 så det är verkligen ett gigantiskt hopp upp till dina 41.

Någon annan här som kan berätta hur spannet ser ut hos er, och vilken förmån ni jobbar med?

Du som skrev 23-25000, tänker du inte på aktivitetsstöd snarare än assistansersättning? AE borde väl vara lika kvalificerat som SA och där är ingångslönen definitivt inte så låg.
    Lönestatistik från förra året finns på FIA. FV har ingångslöner strax under 30  för PHL inom alla förmåner. De som har varit anställd längre har ofta betydligt lägre.
  • Anonym (FK anställd)
    Anonym ((0540)) skrev 2016-11-08 17:14:14 följande:

Lönestatistik från förra året finns på FIA. FV har ingångslöner strax under 30  för PHL inom alla förmåner. De som har varit anställd längre har ofta betydligt lägre.

Ah, visste inte att det fanns på Fia. Tack!
  • Anonym (FK anställd)
    Anonym (administratör) skrev 2016-11-04 15:17:06 följande:

Någon här som jobbar eller har jobbat på försäkringskassan? 

Jag har sökt en tjänst som handläggare (inriktning assistansersättning) och det är individuell lönesättning. Betyder det att man ska lämna löneanspråk vid eventuell intervju? Någon som vet vad snittlönen ligger på ungefär?

TS: Jag har nu kollat på FKs officiella siffror för lönestatistik (efter att jag uppmärksammade att sådana fanns lättillgängliga:)) och för en handläggare inom assistansersättning såg det ut såhär 2015;

10 percentil: 27 400

Median: 29 500

90 percentil ; 32 600

Detta är för assistansersättning / samordning
  • Anonym (administratör)
    Anonym (FK anställd) skrev 2016-11-09 08:00:43 följande:
    TS: Jag har nu kollat på FKs officiella siffror för lönestatistik (efter att jag uppmärksammade att sådana fanns lättillgängliga:)) och för en handläggare inom assistansersättning såg det ut såhär 2015;

10 percentil: 27 400

Median: 29 500

90 percentil ; 32 600

Detta är för assistansersättning / samordning
    Tack, det var precis vad jag ville veta! Skrattande
  • starman
    Att  du har 41000 som handläggare är nog en sanning med modifikation.

Du har i så fall arbetat med något annat i myndigheten och blivit omplacerad. Då man inte sänker en lön i myndighet kan det förklara varför du har 41000kr.

Att du kommit utifrån och gått in som enbart handläggare och inget annat och tjänar 41 000 kr är inte sant.
  • Anonym (Exakt)
    starman skrev 2017-08-03 13:40:12 följande:
    Att  du har 41000 som handläggare är nog en sanning med modifikation.

Du har i så fall arbetat med något annat i myndigheten och blivit omplacerad. Då man inte sänker en lön i myndighet kan det förklara varför du har 41000kr.

Att du kommit utifrån och gått in som enbart handläggare och inget annat och tjänar 41 000 kr är inte sant.
    Exakt vad jag också tänkte. Inte en chans i världen att man har en lön på 41 000 kr som handläggare om man inte haft en högre tjänst på samma myndighet sedan tidigare. Gissar enhetschef eller liknande som sedan har bytt till handläggare.
  • Anonym (jumbo)
    Anonym ((0540)) skrev 2016-11-08 14:54:30 följande:
    Hägrar? Vid horisonten?
    För att dennes lön betalas med rena skattemedel.
Svar på tråden Lön som handläggare försäkringskassan