• NilleMilleTjejen

    Ingen diagnos? eller?

    Hejsan!
    jag har en nioårig son som jag har lite funderingar kring om han kan ha någon form av diagnos.
    Vi var på ett besök på bup nyligen, där hade vi fyllt i ett frågeformulär kring vårt barns beteende, Vi pratade och berättade om skolan och vår syn på pojken. Läkaren undrade vad vi själva trodde, jag sa att det hade pratats om nån form av autism (vad jag har förstått så är det mycket som går under kategorin "autismspecktrat") Men detta uteslöt läkaren direkt, p.g.a att hon hälsat på sonen hade hans kroppskontakt varit normal och även ögonkontakten, dessutom hade vi beskrivit sonen som kramgo och tycker om när vi får besök och liknande. Däremot trodde hon på adhd p.g.a hans problematik i skolan och vad vi fyllt i. Vi ska på återbesök för att göra ett test som ska avgöra om han har adhd, men någon vidare utredning skulle inte göras.
    Men när vi berättar detta för skolpsykologen, rektorn och hans lärare blir de väldigt förvånade, alla håller med om att han troligen kan ha adhd, men det är så mycket annat som mer stämmer in på aspberger t.e.x.
    När jag läser om andra som fått diagnosen autism eller aspberger kan de tydligen vara både kramgoa och kontaktsökande iallafall?
    Tycker det är konstig av en läkare att utesluta en diagnos p.g.a av dessa kriterier, när det tydligen kan vara så ändå?
    Det som jag funderar på är hans ritualer (han säger saker efter bestämda mönster, främst vid nattningen och till viss del vid maten) 
    Vill att saker och ting ska vara likadant, blev arg när vi möblerat om hans rum för att lillasyster flyttat till eget rum, kunde få vredesutbrott för att inte julpyntet stod på samma ställe som förra året och liknande. 
    Han är väldigt oflexibel, blir väldigt arg när regler ändras eller om Jag hämtade/lämnade på dagis när han trott att det skulle vara pappa eller tvärtom.
    Väldigt rädd för att smaka mat som han inte tidigare ätit,maten måste vara skild åt, kan inte blandas, bara vissa saker som han gillar.
    Vill bestämma, har svårt att förstå att kompisar inte accepterar att han bestämmer.
    Blir väldigt lätt arg, när det inte blir som han vill (vi har verkligen inte skämt bort honom).
    Snöar in på vissa saker, t.e.x gillar att rita men ritar samma motiv i olka former, håller på med en sak väldigt länge, kan börjat med nått nytt och "bara" hålla på detta en period.
    Var ganska sen i talet, är totalt ointresserad av engelska
    Avskyr gympa, ärr rädd att göra fel eller att inte kunna reglerna (vill inte tävla)

    Ja det finns nog mer som jag inte kommer på.
    Jag vet att det inte behöver vara någon diagnos, kanske är det bara hans personlighet, men om det är en diagnos så skulle jag vilja veta det, så både vi föräldrar och skolan vet hur man ska förhålla sig till honom för att slippa onödiga konflikter. Det skulle oxå vara skönt att slippa bli så frustrerad av att inte begripa sig på honom och att inte känna sig, som om, man misslyckat med uppfostran totalt. Kan tillägga att lillasyster fått samma uppfostran men beter sig inte alls som honom.

    Jag skulle gärna vilja höra tankar från er som känner till lite kring "autismsspektrat" gärna från er som har barn med liknande drag eller om ni kanske själva har någon diagnos.

    Är jag bara en nojig förälder eller?
  • Svar på tråden Ingen diagnos? eller?
  • Anonym (Ormelina)

    Har ett barn med autism som är både kramgo och gillar besök. Men han är ändå selektiv när det gäller kroppskontakt och det ä rviktigt för honom att ha koll och kontroll. Sedan orkar han inte med besök så mycket/länge även om han vill.

  • pyssel

    Det här är den vanligaste okunskapen om autism jag råkat på i ett otal Bup- och andra vårdsammanhang:

    " Men detta uteslöt läkaren direkt, p.g.a att hon hälsat på sonen hade hans kroppskontakt varit normal och även ögonkontakten, dessutom hade vi beskrivit sonen som kramgo och tycker om när vi får besök och liknande. "

    Jag tycker många på Bup skulle läsa på ingående om autismspektrumet och sluta gissa på så snäva saker inom autism. Att vara så som i citatet är ö.h.t inga exklusionskriterier för autism. Jag har träffat många barn med autism som har stort intresse av att umgås (eller helst skulle vara under huden på andra) men det är i inflexibiliteten och bristerna i ömsesidighet autismen i så fall visar sig. Så jag förstår till fullo dina funderingar. För övrigt anser jag att det är inte helt ovanligt att det görs feldiagnostiseringar och medicinering av adhd när mkt pekar på autism. Bara för att kunskapen om differentialdiagnostik brister och missuppfattningar är ute och går. Har sett några omdiagnostiseringar också då man prickat rätt i autismen och saker har blivit bättre. Så, se upp! och förkovra dig i både autism och adhd så du är mer påläst än läkaren du träffat.


    Alla hästar hemma
Svar på tråden Ingen diagnos? eller?