Anonym (asdf) skrev 2016-11-04 17:55:42 följande:
Alltså egentligen är det inte så jättefarligt att donera ägg. Det är verkligen inte tortyr.
Fast nu är jag lite partisk i frågan och är ganska färgad av mina erfarenheter "på andra sidan".
Jag har använt mig av ivf, så jag har ju gått igenom samma process. Men då har jag ju liksom fått någonting ut från det. Till skillnad från en donator som inte ut samma, utan "bara" en eloge för att hon hjälper till. Det jobbiga, vad jag tyckte i alla fall, är det psykiska. Oron och ångesten liksom, det har man ju inte alls när man donerar. Och det är ju inte som att man får donera ägg varje månad heller.
Skulle jag kunna så skulle jag absolut donera ägg. Just för att jag vet hur olidlig sorgen över barnlöshet kan vara. Men för mig är det omöjligt, och det är nog just därför som jag också skulle kunna tänka mig att gå igenom den processen för någon annan. Surrogat däremot, det skulle jag definitivt inte kunna tänka mig att vara.
Fast jag har läst, både här på FL och andra ställen, kvinnor som berättat om hur fruktansvärt ont äggplock har gjort.
Som barnlös kan jag förstå att man utsätter sig för det men inte annars...
Surrogat har jag inte fundreat så mycket på, ska läsa lite om det och startar ev en tråd om det också.