• annieh897

Stänga ventiler i radonhus

Jag skriver här för jag vet inte vart jag ska vända mig. Vi bor i bostadsrätt, en lägenhet där det finns radon. Mätningar görs så värdena ska vara okej. Det jag funderar på är hur radonet påverkas av att vi ofta under höst/vinter stänger ventilerna i sovrum och vardagsrum eftersom det drar så fruktansvärt kallt så det går inte att vistas under dem (svårt, när både sängen och soffan är precis under). 

Någon som har kunskap om detta eller vet vart jag ska vända mig för att få svar?

• Svar på tråden Stänga ventiler i radonhus
  • Aumeå
    annieh897 skrev 2016-11-04 17:47:18 följande:

Jag skriver här för jag vet inte vart jag ska vända mig. Vi bor i bostadsrätt, en lägenhet där det finns radon. Mätningar görs så värdena ska vara okej. Det jag funderar på är hur radonet påverkas av att vi ofta under höst/vinter stänger ventilerna i sovrum och vardagsrum eftersom det drar så fruktansvärt kallt så det går inte att vistas under dem (svårt, när både sängen och soffan är precis under). 

Någon som har kunskap om detta eller vet vart jag ska vända mig för att få svar?

Radon är en gasform, inte bra o andas o leva i under längre former, du andas in det och kommer o påverka ditt liv som äldre, visst du märker ingen skillnad nu men kanske vid 65- 75 års ålder kan radon göra ditt liv till ett helvete. så fundera på det, eller läs hur det på verkar dig.googla det 
  • Kvinna30plus
    annieh897 skrev 2016-11-04 17:47:18 följande:

Ventilation är a och o vid radon så självklart skall ni inte stänga ventilerna! Gissar att det är blåbetong i byggnaden och inte marknaden det handlar om då det är en lägenhet det handlar om!? Är mätvärdena bra så är det absolut ingen risk OM ventilationen inte är igensatt vill säga, då fallerar allt med det. Man ska förövrigt aldrig stänga ventilationsventilerna eftersom du då stryper bostadens ventilation och innemiljön blir sämre och fuktproblem kan uppstå
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2016-11-04 20:39:01 följande:

Ventilation är a och o vid radon så självklart skall ni inte stänga ventilerna! Gissar att det är blåbetong i byggnaden och inte marknaden det handlar om då det är en lägenhet det handlar om!? Är mätvärdena bra så är det absolut ingen risk OM ventilationen inte är igensatt vill säga, då fallerar allt med det. Man ska förövrigt aldrig stänga ventilationsventilerna eftersom du då stryper bostadens ventilation och innemiljön blir sämre och fuktproblem kan uppstå

Markradon skulle det givetvis stå.
  • annieh897

Ah, misstänkte att det var så. Finns det nåt man kan göra för att minska draget utan att påverka ventilationen? Vi snackar alltså inget litet drag, utan är det minusgrader ute så får man linda in sig i filtar och ta på sig mössa.

• Anonym (Tja...)

Nu spelar det lite roll om det är markradon eller blåbetong, vet du vilket, ts?

Sen beror det också på vilka värden ni har. Om ni bara ligger lite högt hade jag inte oroat mig för att stänga ventilerna tillfälligt. Be om att få en snabbmätning gjord medan ni har ventilerna stängda. Be också om en ny ordentlig mätning (över flera månader just under vinterhalvåret) där ni stänger ventilerna så ofta ni vill. På så sätt får ni svar om hur illa det är. Och ligger värdena bara precis över gränsen så behöver ni inte oroa er!

• Kvinna30plus
    Anonym (Tja...) skrev 2016-11-04 23:36:24 följande:

Nu spelar det lite roll om det är markradon eller blåbetong, vet du vilket, ts?

Sen beror det också på vilka värden ni har. Om ni bara ligger lite högt hade jag inte oroat mig för att stänga ventilerna tillfälligt. Be om att få en snabbmätning gjord medan ni har ventilerna stängda. Be också om en ny ordentlig mätning (över flera månader just under vinterhalvåret) där ni stänger ventilerna så ofta ni vill. På så sätt får ni svar om hur illa det är. Och ligger värdena bara precis över gränsen så behöver ni inte oroa er!

Här kan du läsa på mer om radon och vikten av rätt ventilation www.dinbyggare.se/radon-i-huset/. Vare sig det är markradon eller från blåbetong i väggar å bjälklag. Mätning sker ALLTID under vintersäsong just för att man inte skall vädra/ ha fönster å dörrar öppna under mätning. Eg borde gränsen gå vid 100 bq ist för 200 bq som idag enda anledningen det inte är så är den enorma kostnaden det skulle medföra många i samhället..,.
  • Kvinna30plus
    annieh897 skrev 2016-11-04 23:24:34 följande:

Ah, misstänkte att det var så. Finns det nåt man kan göra för att minska draget utan att påverka ventilationen? Vi snackar alltså inget litet drag, utan är det minusgrader ute så får man linda in sig i filtar och ta på sig mössa.

Vad har ni för typ av tilluftsventiler idag?
  • Kvinna30plus
    annieh897 skrev 2016-11-04 23:24:34 följande:

Hur många tilluftsventiler har ni? Känns det samma drag om alla ventiler är fullt öppna, så ni inte går å stänger ngn så det drar mer i de som är öppna...
  • Anonym (Tja...)
    Kvinna30plus skrev 2016-11-05 00:46:58 följande:

Här kan du läsa på mer om radon och vikten av rätt ventilation www.dinbyggare.se/radon-i-huset/. Vare sig det är markradon eller från blåbetong i väggar å bjälklag. Mätning sker ALLTID under vintersäsong just för att man inte skall vädra/ ha fönster å dörrar öppna under mätning. Eg borde gränsen gå vid 100 bq ist för 200 bq som idag enda anledningen det inte är så är den enorma kostnaden det skulle medföra många i samhället..,.

Jag behöver inte läsa, jag vet redan... :)

Det är inte heller så längesedan gränsvärdet låg på 400...

Det är såklart skillnad på om deras mätning med stängda ventiler ligger på 250 eller 1000.

Dessutom är det så att om det är markradon så kan det finnas andra effektiva åtgärder som kan få ner halterna så mycket att de inte blir beroende av ventilerna. Givetvis är det bra för huset att ha ordentlig ventilation ändå, men det kan vara ok att stänga dem under de kallaste perioderna.
  • Kvinna30plus
    Anonym (Tja...) skrev 2016-11-05 06:08:02 följande:

Jag behöver inte läsa, jag vet redan... :)

Det är inte heller så längesedan gränsvärdet låg på 400...

Det är såklart skillnad på om deras mätning med stängda ventiler ligger på 250 eller 1000.

Dessutom är det så att om det är markradon så kan det finnas andra effektiva åtgärder som kan få ner halterna så mycket att de inte blir beroende av ventilerna. Givetvis är det bra för huset att ha ordentlig ventilation ändå, men det kan vara ok att stänga dem under de kallaste perioderna.

Det är 22 år sedan det ändrades så nyligen vill jag inte påstå. I detta fall är troligast ej markradon utan att det är i byggnadsstommen, vilket är ganska vanligt på bostadsrättshus som byggdes 30-70-tal men om markradon är det även yttersta vikt att ha tilluftsventiler om man har frånluftsventilayion för om man stänger till tilluftsventilernq så ökar man risken att dra in markradon genom ev otätheter i grunden. Otätheter skall givetvis lokaliseras och tätas med. Men vid frånluftsventilation är det yttersta vikt att inte skapa ett för stort undertryck i huset så man drar in mer radon än vad man eg skulle ha haft därför får man inte stänga tilluftsventilernq utan man måste ha tillräckligt många så ett undertryck inte skapas.... Det ska sitta tilluft i alla sovrum och allrum. Frånluft i alla våtutrymmen å kök å ev garderober/ klädkammare.
Svar på tråden Stänga ventiler i radonhus