Inlägg från: Anonym (suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (suck)

Vintern kommer!!!!!!!

Men en realitycheck kanske?

Svenska hemlösa är hemlösa för att dom VILL det! Om dom vill ha bostad så behöver dom bara knalla in på närmaste socialtjänst och säga att dom behöver hjälp mot sitt missbruk (som 99% av alla hemlösa har), och efter behandlingen så hamnar dom INTE på gatan igen.

Men dom vill inte rätta sig efter dom sociala reglerna som finns i samhället.

Och JO, jag vet att det funkar så!

• Anonym (suck)
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-04 21:02:48 följande:
    Ursäkta har du källa på att 99% är missbrukare?

Har du varit och frågat dem om dem vill bo i en varm lägenhet?

Har du förståelse för människor som hamnat utanför hur jobbigt det är att våga ta steget att fråga om hjälp?

En fråga till !!! Alla invandrare som kommer in får allt serverat eller hur.......Varför får inte Sveriges svag det?
    Ja, 99% av alla hemlösa är missbrukare. orkar inte fixa fram källan nu, men jag garanterar att det är så.

Ja, jag har frågat om om bostad. Klart dom vill ha det, men dom vill inte gå in i behandling först. Och vem vill bo granne med en missbrukare? INGEN, inte ens du.

Ja, jag har förståelse för det. Men läget är så, dom måste ta det första steget.

Invandrarna går med på alla sociala regler vi ställer på dom för att dom ska få bostad. 
  • Anonym (suck)
    Dixie skrev 2016-11-04 21:25:23 följande:
    Finns det ens några hemlösa familjer?!
    Nej, det finns det inte.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-04 21:29:38 följande:
    Undrar hur gammal du är och hur länge du varit med i hur vårat land är och ser ut.

Jag är gammal och har levt en lång tid i fattigdom utan att ha fått hjälp av samhället. Som tur är att jag nu har ett bra jobb och klarar mig bra. Men jag vet att det finns såå många fattiga familjer och hemlösa som aldrig får chansen att komma upp igen.

Enligt dagens regering ska svenskarna klara allt själva, medans det finns gott om pengar till alla invandrare, gott om tomma bostäder (eller byggs nya) så att dem får ett hem. MEN det finns inget till fattiga svenskar och hemlösa.
    Jag är 54 år. 

Ja, du kan alltid skylla dina problem på samhället, det är många som gör det. Synd att inte självinsikten finns hos alla. 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-04 21:40:36 följande:
    Då ställer jag dig en fråga......Vad kostar en etta idag......?

Om du får in en aktivitets stöd på 10.000 kr och ska betala en hyra på 3900-4500 kr, el 250 kr, tv licens 512 kr, försäkring för lösöre, telefon/mobil 500 kr (ungefär) Läkarbesök, mediciner, busskort, mat hygien etc, etc, etc . Du kan inte betala dessa kostnader....blir bostadslös, hamnar på gatan......Är denna person missbrukare? eller denna ensamstående mamma missbrukare?

Som sagt du kanske inte vet hur det är att vara fattig.

Du kanske inte har samma omtanke om folket som bor i landet som för det som väller in i landet.
    Kan man inte betala så får man söka socialbidrag, och om du uppfyller deras krav så kommer du kunna bo kvar.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-07 19:32:41 följande:
    Bra skrivet. Tack för att det finns folk som förstår hur det är.
    Äh, det beror ju hur man definierar hemlöshet.

I mina ögon, och många andras, så räknas man som hemlös när man inte har nånstans att ha sin dygnsvila. 

Alltså, man räknas inte som hemlös om man bor inneboende hos en kompis etc etc.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-07 22:06:26 följande:
    Hur länge kan du tänka dig själv att ha någon som inneboende som inte hör till familjen.

Även om man är inneboende så måste man ha inkomst för att betala hyra och mat och hygien.

En hemlös som är utan inkomst har oftast inga kompisar som låter dem bo hos sig i evigheter.
    Ja, och man kan söka socialbidrag så länge man följer deras krav. Då är inkomstproblemet löst.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-07 23:23:35 följande:
    Alla får inte socialbidrag även om det på många verkar finnas en tro att det bara är att traska in på soc så börjar pengarna rulla in på kontot. Jag har vänner som är i verklig kris när det inte finns ett jobb att hitta eller ens praktikplats och riskerar sina boenden då socialen inte hjälper.
    Nä, då uppfyller dom inte kraven som soc har helt enkelt. Och kan man inte uppfylla dom så har man lite att ordna i sitt liv. Och fixar dom det så har dom rätt till socialbidrag.

Precis så enkelt är det!
Svar på tråden Vintern kommer!!!!!!!