Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

Men alltså... snippa?

För att musen är ett smeknamn. Det är ingen mus. Har för mig att man eftersökte ett neutralt ord som inte släpade på värderingar av något sätt. Presis som snopp. 

Och allvarligt...fiffi? 

Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 18:21:55 följande:
    Smeknamn för vad? Ett smeknamn har alltid ett ursprung.
    Snippa är inte neutralt, inte mer än snopp som heller inte är neutralt.

Vd är det för fel på fiffi jämfört med... snippa???
    Ett smeknamn för slidan, eller fittan, eller vad man nu vill kalla den. Snippa är väl betydligt mer neutralt än mutta och fitta? Snippa förhåller sig till fitta som snopp till kuk. Oftast så pratar man inte om kuken eller åderpålen med exempelvis mindre barn, man pratar om snoppen. När man blir äldre så slutar man ofta att prata om snoppen och övergår till något annat, om man nu inte pratar med små barn. 

Mus har en betydelse redan. Det är en liten gnagare. 

Fiffi låter som ett namn på en pudel, men visst - det skulle väl ha kunnat funka. Grejen var ju att man ville hitta något nytt. Något som faktiskt var ett ord som betydde något och inte en omskrivelse för något annat. 
  • Johan75
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 18:19:51 följande:
    Ok, vilken annan kroppsdel menar du byter namn med stigande ålder?
    Snoppen så klart. 
  • Johan75
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 18:41:27 följande:
    Jaha, och du känner inte till att orden snopp har flera betydelser?
    Har för mig att det finns något med hästar som heter så, men annars har jag aldig hört ordet. Men det är lite utan betydelse. Man sökte efter nåogt som skulle vara motsvarigheten till snopp. Det blev snippa, inte mer med det. Sen finns det såklart de som önskar andra namn, men som du ser i tråden så skulle inte direkt alla gillat fiffi heller. 
  • Johan75

Det absolut bästa med ordet snippa var ju att många slutade med ovanan att säga framstjärt.

• Johan75
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 19:00:03 följande:
    Vad är det som gör det värre än framstjärt?
    Framstjärt är en felaktig beskrivning, ungefär som framrygg. Framförallt är det bara ytterligare ett ord för det kvinnliga könsorganet som gör allt för att just inte nämna det kvinnliga könsorganet. Säger man framstjärt känns det bara som att man inte vågar säga nått annat. Då föredrar jag fiffi. 

Det är helt enkelt inte en framstjärt. Störtlöjligt. 
  • Johan75
    Johan75 skrev 2016-11-05 19:08:14 följande:
    Framstjärt är en felaktig beskrivning, ungefär som framrygg. Framförallt är det bara ytterligare ett ord för det kvinnliga könsorganet som gör allt för att just inte nämna det kvinnliga könsorganet. Säger man framstjärt känns det bara som att man inte vågar säga nått annat. Då föredrar jag fiffi. 

Det är helt enkelt inte en framstjärt. Störtlöjligt. 
    Bör väl tilläggas att bröstrygg faktiskt existerar. 
  • Johan75
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 19:16:37 följande:
    Just det, "det kvinnliga könsorganet" och det heter?
    När jag var barn sa vi "muffen".
    Ja, vi säger väl alla möjliga saker? Muff har en betydelse. Den är bland annat en modeaccessoar. Det kvinnliga könsorganet heter flera saker. Vagina och slida om man vill vara klinisk och korrekt. Fitta är väl vanligast att använda i sängen mellan två vuxna, och snippa är nog det i särklass vanligaste mellan föräldrar och barn samt på förskolan. 

Finns säkert många som även använder ordet muff. Det är väl helt ok tycker jag.
  • Johan75
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 19:46:40 följande:
    Varför inte bara säga underliv?
    Kanske för att kunna skilja på pojkars och flickors underliv? Ett ord som inte är för kliniskt, inte sexuellt laddat, inte för gullifierat och inte en uppenbar liknelse. 
  • Johan75
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 19:49:29 följande:
    Ok, jag håller inte med.
    Snippa låter snuskigt och orent.
    Till skillnad från mutta?
  • Johan75
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 19:55:05 följande:
    Varför ska man skilja p dem?
    "Kalle har haft klåda i underlivet" eller "Lisa har haft klåda i underlivet"... 
    Det har kliat i underlivet. Varken mer eller mindre.
    För att barn ser att det är skillnad. "Varför ser Pelles underliv ut så där och mitt så här?" "För att Pelle är en pojke och de har snopp. Du är en flicka och de har snippor."
  • Johan75

I din trådstart så säger du:

Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 18:06:06 följande:
    Hur kunde det bli så att musen generellt ska ha detta hemska namn?
    Det stämmer ju inte. Framföallt är snippa ett ord som används av barn och till barn. Vuxna människor använder nog sällan detta ord när de pratar sinsemellan. Det är inte heller ett ord som du lär stöta på i vården. Du är 50+ och har inga flickor. Du behöver inte använda ordet. Du får säga mutta hur mycket du vill, även om många andra tycker det mest låter som något alkisar sa 1974. Det är din rättighet. 
  • Johan75
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 14:04:26 följande:
    Stämmer inte?
    Nehej, såg du inte snoppen och snippan på svt?
    Så osmakligt att jag saknar ord.
    Nej, det gjorde jag inte. Var det ett program som vände sig till 50+ kommunpolitiker?
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 14:04:26 följande:
    Nog för att jag var född 1974 men några vad du kallar "alkisar" kände jag inte. Det gör jag för övrigt inte nu heller.
    Utöver det så kallar jag inte alkoholister för "alkisar" vilket är fruktansvärt nedvärderande av sjuka människor.
    Nähä. Ser att du inte vänder dig till vad jag skrev utan försöker ducka. För övrigt känner jag några alkoholister. De har inget emot ordet alkis. De bryr sig om hur de blir behandlade. Inte om ord. 
  • Johan75
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 14:19:55 följande:
    Spelar det någon roll vem det vände sig till? Jag fick se det i en grupp på FB, en diskussionsgrupp jag är med i. De flesta tyckte som jag, det är ett helt annat klientel av folk där. 

Och som sagt har detta inget med mitt politiska uppdrag att göra.

I mitt arbete har jag som du kanske förstår en del med grupper med problematik att göra och jag lovar dig, en sjuk människa vill inte ha ett öknamn bara för att du tror att de är ok med det. De kanske skäms för mycket för att våga säga det.
    Fortfarande inget som direkt vänder sig till det jag skrev. 
  • Johan75
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 16:49:52 följande:
    Inte riktat nej, men producerat av vuxna.
    Dessutom är det vuxna som tar beslut om vad som anses lämpligt, i detta fall var det en missbedömning om du frågar mig. (Fast det gör du ju inte.)

Jag vet inte vad/vem du menar som skulle klä ut sig till kiss och bajs? Förklara gärna.
    Hade detta barnprogram varit mer lämpligt ifall de handlade om muttor istället för snippor? Om inte ser jag inte relevansen.
Svar på tråden Men alltså... snippa?