Inlägg från: Fiona M |Visa alla inlägg
  • Fiona M

Men alltså... snippa?

Jag har märkt att de i min närhet som har svårt för ordet är de som är 50+ och inte fått barnbarn av kvinnligt kön.
    Hur ser det ut för er som är emot ordet här i tråden, är ni över 50 och utan flickbarnbarn?

• Fiona M

Jag är jättenyfiken: ni som är emot ordet, är ni 50+ och utan flickbarnbarn?

• Fiona M
    Ryttare skrev 2016-11-05 21:38:18 följande:
    Jag undrar också!

Och så undrar jag om de någonsin pratat om snippor med någon utanför familjen eller om det är avsaknaden av såna samtal som gör att de inte känner att det behövs ett gemensamt ord.
    Jag skulle studsa om en vän pratade om sitt barns fitta kan jag ju ärligt säga, och mus/muff/fiffi känns både larvigt och för vuxet. /70-talist
  • Fiona M

Kan ni inte svara: ni som är emot snippa, är ni 50+ utan flickbarnbarn?

• Fiona M
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 14:25:23 följande:
    50+ med barnbarn på väg.
    Om dina barn, efter att ha umgåtts med andra föräldrar, faktiskt säger snippa, kommer du "ge" dig då?
  • Fiona M

Som jag ser det är snippa ett neutralt ord för flickors kön.
    Mus och mutta (även fitta) används av och om kvinnor, och känns sexualiserat och opassande om barn.

"Fiffi" förresten, hur kan du tycka det är ett bättre ord TS? Det är lika hittepå som snippa, och dessutom inlånat från engelskan.

• Fiona M

TS, har du söner eller döttrar?
    Jag hade tyckt det var skönt att ha ett lika självklart ord för mitt kön som pojkarnas snopp.
    (Visst kan även den kallas en massa olika saker, men ärligt talat är det väl snarare i tonåren/vuxen ålder smeknamnen svävar ut?)

• Fiona M
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 14:42:08 följande:
    Jag kommer inte "ge" mig men jag kommer anpassa mig när deras familj är närvarande. Absolut.
    Skönt att höra.
  • Fiona M
    Johan75 skrev 2016-11-06 17:04:01 följande:
    Hade detta barnprogram varit mer lämpligt ifall de handlade om muttor istället för snippor? Om inte ser jag inte relevansen.
  • Fiona M
    Anonym (fiffi) skrev 2016-11-06 19:25:49 följande:

Är 46 och är så bekväm när en dejt sa att min fiffa är så fin

Ehm... Cool
    Men då har du knappast problem med snippa för att det är ett nytt ord?
  • Fiona M
    taquine skrev 2016-11-06 20:43:17 följande:
    Vilka man har enats om ordet? Där fick inte jag vara med;), och nej inget ord jag kommer använda om jag nu får flick-barnbarn så småningom.
    Ja, man har iaf enats om att ordet tillämpas sen 2006,
    spraktidningen.se/artiklar/2008/10/snippan-pa-sparen

Så om barnen på förskolan och liknande lär sig om sin snippa kommer du "rätta" dem till... vad? Eller kanske acceptera att nya ord finner sin väg in i språket?
  • Fiona M
    Anonym (Älskar fitta.) skrev 2016-11-07 13:27:17 följande:

En fitta är alltid en fitta, vilket ord som än används, bara barnsligt att hålla på att dölja det bakom nya fåniga ord.

Som när vuxna pratar barnspråk med varandra.

Ditt val av nick blir rätt obehagligt när du säger det du säger, att även barn har fittor.
Svar på tråden Men alltså... snippa?