Inlägg från: Ryttare |Visa alla inlägg
  • Ryttare

Men alltså... snippa?

Fördelen med ordet snippa är att många använder det och det därmed är lätt för barnen att göra sig förstådda och att de som tidigare inte hade något namn för den alls (tex "Malin har en springa med ett hål") nu kan anamma det nya ordet. Det behövs ett generellt ord som används överallt. Att det tidigare användes en massa olika omskrivningar och smeknamn förstärkte bilden av att snippan är något skämmigt att prata om.

• Ryttare
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 18:19:51 följande:

Ok, vilken annan kroppsdel menar du byter namn med stigande ålder?

Tuttarna.
  • Ryttare
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 18:24:17 följande:

Jaså?

Säger du att en bebis har tuttar, meloner, lökar, boobs?
  • Ryttare
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 18:23:29 följande:

Håller med om "musen". Det låter bäst.

Får man undra hur gammal man är som "gammal"?

Musen är jättegulligt. Liksom lite för gulligt och intimt. Jag hade inte känt mig bekväm med att jag hämtar min tvååring på förskolan och de säger att hon är lite röd om musen.

Ordet syftar väl dessutom till ludenheten och småsnippor är inte ludna.
  • Ryttare
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 18:31:59 följande:

Små tuttar har de, det har alla.

Men har de rattar? Meloner?
  • Ryttare
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 18:46:31 följande:

Givetvis inte, vad har det med saken att göra?

Pratade vi inte om tuttar?

Du undrade om det fanns någon annan kroppsdel än snippor som byter namn. Mitt svar var att tuttar gör det. Du sa att de inte gör det och då gav jag exempel som visade att det visst är så och då höll du med mig. Du kallar ju inte bebisarnas bröst för rattar, eller hur?!
  • Ryttare
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 18:55:28 följande:

Jag kallar inte någons bröst för rattar.

Snygg sorti!
  • Ryttare
    Anonym (praktiskt) skrev 2016-11-05 19:52:48 följande:

Om det vore så att flickors könsorgan verkligen hette musen, bland alla småflickor landet runt, så vore det förstås fånigt att byta namn. Men grejen är att det hetat olika i olika städer, i olika kvarter, i olika familjer och i olika generationer. En flicka har inte kunnat benämna sitt könsorgan inför förskolläraren, skolsköterskan, farmor eller kompisar utan att riskera att råka använda ett ord som uppfattas som vulgärt (t.ex. musen, muffen), komiskt (hönan, framstjärten) eller bara obegripligt (pärlan). Nu heter det snippa, och ordet används flitigt på i stort sett varenda förskola och i väldigt många hem. Mycket praktiskt!

Kan det vara så att de som ogillar "snippa" helst ändå inte pratar om den kroppsdelen med lärare, farmor mfl? Att de därför inte upplevt behovet av ett gemensamt och värdeneutralt ord.

Vad säger ni snippogillare? Pratade ni om snippan med farmor eller grannen mfl när ni var små eller när ni hade/har små döttrar?
  • Ryttare
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 19:55:05 följande:

Varför ska man skilja p dem?

"Kalle har haft klåda i underlivet" eller "Lisa har haft klåda i underlivet"... 

Det har kliat i underlivet. Varken mer eller mindre.

"När en bebis blir till stoppar en man in underlivet i underlivet."

"Det är bilder på underliv i boken."

"Du har ett underliv, och lillebror har ett underliv."

Lite otydligt tycker jag nog att det blir.
  • Ryttare

Så länge man bara pratade om snippan inom hemmets sfär (och det var alldeles för fult att nämna den offentligt) fungerade det bra att familjer hade sina egna ord. Det gjorde inget att bara familjen fattade, för det var bara familjen som behövde fatta.

Men med tiden har tabut kring det kvinnliga könet minskat och det är mer ok att prata om det. I takt med den utvecklingen har det uppstått ett behov av ett gemensamt ord.

Att ordet så snabbt har fått sån enorm spridning vittnar om att det fanns en lucka i språket.

• Ryttare
    Anonym (Fitta) skrev 2016-11-05 21:04:45 följande:

Man säger snippa om man är feminist.

Det hade ju varit underbart om det vore så väl - att alla som säger snippa är feminister alltså. Då hade jag haft lite mer hopp inför framtiden.
  • Ryttare
    Anonym (Slida) skrev 2016-11-05 21:14:10 följande:

Snippan är inget ord .

Språkvetare världen över är inte riktigt överens med dig i den frågan.
  • Ryttare
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 21:21:05 följande:

"världen över"?  

Menar du att världens språkvetare stångar sina pannor blodiga angående detta?

Nej, men det påstods att "snippan" inte är ett ord. Men det är det, enligt alla möjliga kriterier (det är tex betydelsebärande och kan böjas).
  • Ryttare
    Fiona M skrev 2016-11-05 21:27:26 följande:

Jag är jättenyfiken: ni som är emot ordet, är ni 50+ och utan flickbarnbarn?

Jag undrar också!

Och så undrar jag om de någonsin pratat om snippor med någon utanför familjen eller om det är avsaknaden av såna samtal som gör att de inte känner att det behövs ett gemensamt ord.
  • Ryttare
    Fiona M skrev 2016-11-05 21:46:57 följande:

Jag skulle studsa om en vän pratade om sitt barns fitta kan jag ju ärligt säga, och mus/muff/fiffi känns både larvigt och för vuxet. /70-talist

Detsamma gäller mig. Det jag funderar över är att snipp-ogillarna inte pratar om flickors könsorgan alls utanför familjen. Gör man inte det funkar ju de interna familjära orden.
Svar på tråden Men alltså... snippa?