• Seylie

Bra gaming dator?

Jag ska köpa ny dator, men vet inte vilken. Har ni några tips? Skulle helst vilja ha en stationär, men har inte riktigt plats så ge gärna tips på laptops också. Vill kunna spela spel med hög grafik, såsom The Witcher 3 och Battlefield 1.

• Svar på tråden Bra gaming dator?
  • Kerubmamman

Vad har du för budget? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Muffins2017

Skulle köpa en stationär, definitivt.

Om du vill köra BF 1 med bra grafik ska FU ha ett 1060 grafikkort. Men jag skulle ta ett 1070.

Kostnad för hela datorn: 10-15 tusen.

• Muffins2017

Förslag:

MSI GeForce GTX 1070 8GB Aero OC

ASUS VG248QE

Corsair CX650M 650W

Seagate Desktop 2TB 7200rpm 64MB

Intel 540 240GB

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance

Fractal Design Define R4

Gigabyte Z170-HD3

Cooler Master Hyper 212 EVO

Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB

+ngn dvd läsare

Ca 15 000

• gahadas
    Muffins2017 skrev 2016-11-05 21:52:45 följande:

Förslag:

ASUS VG248QE

Corsair CX650M 650W

Intel 540 240GB

Fractal Design Define R4

Gigabyte Z170-HD3

+ngn dvd läsare

Ca 15 000

För BF1 skulle jag snarare köpa i7 istället. För hyperthreading
  • Linnea1994

Vad har du för budget?
    Gå gärna in på Sweclockers och läs deras tester samt forum där detta diskuteras mycket.
    Stationärt är i en helt annan division ska du veta! Tex: ett bra graikkort kräver rejäl kylning av en fläckt som är ganska stor.

• Aniiee
    Muffins2017 skrev 2016-11-05 21:52:45 följande:

Förslag:

ASUS VG248QE

Corsair CX650M 650W

Intel 540 240GB

Fractal Design Define R4

Gigabyte Z170-HD3

+ngn dvd läsare

Ca 15 000

Tvivlar lite på att TS är beredd at bygga dator själv (man kan förstås få en byggd), men ärligt använder folk fortfarande DVD-läsare på datorer? Jag har nog inte använt min DVD.läsare i datorn på 3-4 år.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Muffins2017

Man kan få den byggd för 800 spänn på tex inet eller webbhallen. Men det går annars att bygga den själv med hjälp av youtube videos och lite sunt förnuft.

Jag byggde min dator själv och har aldrig gjort det tidigare.

Och svaret är JA, man behöver dvd läsare! Det vet jag eftersom jag lät bli att köpa ngn pga att jag aldrig använder den, men när man ska installera drivrutiner till moderkortet behövdes det dvd läsare varpå jag tog den gamla från min förra dator. Man kan säkert komma runt det genom att ladda ner filer på usb osv men det var krångligare än att bara flytta över dvd läsaren.

Tror dock att det är en tidsfråga innan den är överflödig.

• Muffins2017

Kan lägga till att min dator är ganska bra. Maxar BF 1 och kunde haft 1060 istället för 1070 och hade ändå maxat det. Så det går att komma billigare undan (men också myyycket dyrare)

Hypertreading skulle jag verkligen inte satsa på om jag inte är hyperprylnörd. Och jag är tveksam till om det ens blir bättre.

• Aniiee
    Muffins2017 skrev 2016-11-11 19:09:51 följande:

Man kan få den byggd för 800 spänn på tex inet eller webbhallen. Men det går annars att bygga den själv med hjälp av youtube videos och lite sunt förnuft.

Jag byggde min dator själv och har aldrig gjort det tidigare.

Och svaret är JA, man behöver dvd läsare! Det vet jag eftersom jag lät bli att köpa ngn pga att jag aldrig använder den, men när man ska installera drivrutiner till moderkortet behövdes det dvd läsare varpå jag tog den gamla från min förra dator. Man kan säkert komma runt det genom att ladda ner filer på usb osv men det var krångligare än att bara flytta över dvd läsaren.

Tror dock att det är en tidsfråga innan den är överflödig.

Kanske bara är jag som är så knäpp att jag har ALLT på hårddiskar och usb =P Har förvisso en gammal lightscribe som jag kan koppla in vid behov.

Kul att du byggt dator. Det borde alla få göra, typ i skolan =)
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Kerubmamman
    Aniiee skrev 2016-11-11 18:48:47 följande:
    Tvivlar lite på att TS är beredd at bygga dator själv (man kan förstås få en byggd), men ärligt använder folk fortfarande DVD-läsare på datorer? Jag har nog inte använt min DVD.läsare i datorn på 3-4 år.
    Till en del (gamla) spel och program kan det vara bra att ha.  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Bra gaming dator?