• Tilja

Har du och din partner samma position i syskonskaran?

Jag har funderat på om det är så att man dras till/lättare förstår en partner som har samma position i syskonskaran som en själv. Själv är jag äldst och det är min partner också, medan övriga i min närmsta familj är yngst eller ensambarn precis som sin partner (jag tänker att rollen som ensambarn är väldigt lik rollen som yngst).

Vad har du och din partner för positioner i syskonskaran? Tror du att dessa positioner påverkar ert förhållande?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du och din partner samma position i syskonskaran?
  • Cilla93

Min man är äldst och jag yngst. Men undrar hur du menar att vara yngst är likt att vara ensambarn? Jag tänker att det beror helt på åldersskillnaderna. Jag är yngst av många syskon och har aldrig känt mig som ensambarn. Har ett syskon som är knappt 2 år äldre och sen tre syskon som är mycket äldre.

• Dixie

Nej, vi har inte samma! Finns en intressant bok som handlar om detta Äldst, yngst och mittimellan!

• Tilja
    Cilla93 skrev 2016-11-05 23:11:59 följande:

Min man är äldst och jag yngst. Men undrar hur du menar att vara yngst är likt att vara ensambarn? Jag tänker att det beror helt på åldersskillnaderna. Jag är yngst av många syskon och har aldrig känt mig som ensambarn. Har ett syskon som är knappt 2 år äldre och sen tre syskon som är mycket äldre.

Jag tänker att om du är ensambarn så är du ändå yngst i familjen, "minstingen", precis som det yngsta barnet i en syskonskara, med allt vad det innebär i för- och nackdelar (eller inte allt såklart, som att ärva kläder, men ändå mycket tänker jag?).

Vissa saker är säkert mer likt det äldsta barnets roll, som exempelvis att vara den första som... (lär sig gå, tar studenten, tar körkort etc), men iaf i min familj tycks de som är ensambarn vara mer lika och bättre förstå de som är yngst än de som är äldst i sina syskonskaror.
  • IsDimma

Nej. Jag är äldstabarn och sambon är mellanbarn (pseudotvilling med yngre systern).

• Fru Ve

Mannen är äldst och jag är ensambarn :)

• gbgumman

Tror man kan säga att vi är ensambarn båda två. Min man har ett helsyskon men det är en riktig sladdas så de har knappt vuxit upp tillsammans.

• lollip0p

Jag svarade ena äldst och andra ensam, trots att min man faktiskt har en halvbror som är 12 år yngre. Han har ju vuxit upp som ett funktionellt ensambarn och endast bott några få år (dessutom på deltid) tillsammans med sitt yngre syskon. Jag är pseudotvilling med en 1,5 år yngre bror.

Äldstabarn, särskilt storasystrar, ska tydligen fungera bra ihop med både ensambarn och andra äldstabarn.

• Anonym (Mellanbarn)

Jag och min man är mellanbarn. Vi har båda ett äldre syskon. Jag har ett yngre syskon och min man har två yngre syskon.

Jag tror att vi kunnat hålla ihop i drygt 30 år mycket p g a att vi är vana sedan barnsben att ge och ta, medla d v s konfliktlösare.

• Anonym (Uddafågel)

Alla tjejer jag funkat med har varit bortskämda minstingar eller sladdidar, precis som jag. Mellanbarn och storasystrar är präktiga lärartyper och inget för mig. Lite raljant, men ganska sant faktiskt. Grov generalisering förstås.

• pica pica

Inget av alternativen passade in på mig och min man. 

Jag är ensambarn och han yngst i syskonskaran. Har tre förhållanden bakom mig och samtliga av dessa  tre killar/män har också varit yngst i sin syskonskara, en lite kul observation, tycker jag :)

Svar på tråden Har du och din partner samma position i syskonskaran?