• Mille021

Vilket golv tycker du är finast?

Hej! Jag och min man har köpt ett radhus som vi ska totalrenovera. Vi kommer bo där max 5 år (pga jobbsituationen) så vi måste tänka på andrahandsvärdet. Vi är överens om att vi vill ha en modern klassisk stil - vitt, enkelt och ljust. Vita väggar och vitt kök.

Men vi är inte överens om vilket golv vi ska ha. Min man vill ha svart blankpolerad klinker/ svart blank marmor i hall, kök, tvättstuga och badrum + klassisk ekparkett i vardagsrum och sovrum på övre plan. Jag är orolig för att det avskräcker köpare när vi sedan ska sälja? Mitt förslag är vit blank marmor på hela nedre plan och ekparkett i sovrummen på övre plan alternativt svart matt klinker istället för svart blank? Vad tycker du är det snyggaste golvet om du skulle köpa ett nytt modernt radhus? :)

• Svar på tråden Vilket golv tycker du är finast?
  • StevenDiese

Jag ser inte bilderna. (Gör ofta inte det på FL?)

Men jag vill bara uppmärksamma er på effekterna. Jag tycker det låter fint bägge alternativen.

Dock så måste svarta golv städas väldigt mycket mer än vita. Högblanka mer än matta. Har ni redan vanan av att städa golven varje eller varannan dag är det inga problem.

Ett blankt golv kräver också lite mer för att få till en acceptabel yta. Minimum med kem i vattnet och eventuell torrmoppning efter.

• Anonym (Vit marmor)

Vit marmor alla dagar i veckan! Skitsnyggt och pampigt! Om man inte har barn och djur förstås....

• Anonym (Marmor)

Har för mig att vit marmor är väldigt ömtåligt för kemikalier och stt man ska undvika det i badrum, tvättstuga och andra ställen där det skulle kunna komma rengöringsmedel på. Jag ville ha det som köksbänk men blev avrådd av köksinredaren.

Stengolv är så hårt, svenskar vill i allmänhet inte ha skor på sig inne. Man får lätt ryggbesvär av att ha så hårt golv och inga skor. Jag skulle inte valt stengolv mer än i entré, tvättstuga, badrum. Där man vet att det blir blött.

Vad ni ska välja beror på läget av huset tycker jag. Vad för slags målgrupp kommer vilja köpa efter er? Tänk igenom det innan ni väljer.

• Mille021

Bilderna verkar tyvärr bara synas på hemsidan, inte i appen! :(

Det är ett 150 kvm stort radhus, 3 sovrum med möjlighet att bygga om till 4, centralt i en större stad på pendlingsavstånd till Sthlm. Så målgruppen är en barnfamilj som vill bo med några minuters gångavstånd till city, restauranger, bio, shopping. Vi har dock inga egna barn än så svårt att veta hur en familj tänker angående golv. Både jag och min man ogillar Shabby chic-stilen och vita trägolv så det är egentligen det enda dom är uteslutet för oss trots att det verkar populärt på många bloggar.

• Seven Costanza

Barnfamiljer har inte tid att städa så ofta så jag tror absolut inte att blanka golv vore bra, plus att jag vore rädd ifall barnen skulle ramla och slå sig eller någon annan skulle halka på ett blankt stengolv. Känns mycket farligare att trilla på stengolv än trägolv även om det kanske inte är det, och det ger ett kallt intryck vilket jag inte tror uppskattas i kalla Sverige. Jag tror som redan föreslagits att klinker i entré, badrum och tvättstuga är fullt tillräckligt, i övrigt trägolv.

• Gina43

Inte stengolv till barnfamilj. Barn springer, sladdar och ramlar. Det blir hårt fall på sådana golv. Dessutom tappar barn leksaker, muggar och glas (som går sönder på stengolv). Små barn ligger, ålar och leker på golv också. Stengolv blir kalla. Småbarn kladdar också. På svarta högblanka ytor syns det väldigt tydligt. Svart högblankt stengolv = sämsta tänkbara för småbarnsföräldrar skulle jag säga.

Varför inte vanliga lättstädade klinkers i utvalda delar (hall, tvättstuga, kakel i badrum)? Det finns ju lyxigare varianter på det också som ger en hög finish.

Ska ni anpassa för barnfamilj, tänk på smarta lösningar för förvaring, särskilt i hall.

Shabby chic är ute. Det trodde jag var sedan länge nu. Viss romantisk stil är kvar, men inte shabby chic?

• Gina43

I köket, välj lättstädat material som inte blir skadat när man tappar saker på det. Det bör vara ett golv som tål att våttorkas. Vi hade ekparkett i en lägenhet. Tyckte inte det var någon höjdare. Det var för känsligt.

• Stårschan

Marmorgolv kan väl vara snyggt i en hotellfoajé. Inte i ett hem. Köpte jag mot förmodan ett hus med sådant golv skulle jag lägga någon form av matta eller laminatgolv ovanpå det första jag gjorde.

• straw2008

Hade aldrig i livet valt stengolv, allt man tappar gå rsönder o hårt o jobbigt att gå på, ramlar barnen får de fruktansvärda blåmärken. 
    Marmor är väääldigt jobbigt att ha hemma, vi har det o köket så jo jag vet. 
    Enda gången jag har någolunda acceptans för sten är om det är gammal kolmårdsmarmor i ett funkishus. 

Av era alternativ hade jag valt ekparkett i hela huset. 

I kinamockaskogen.....
  • Mascaraklumpar

Det finns skitsnygga, högblanka laminatgolv som är tåliga men samtidigt mjukare och varmare. Har ni barn eller tänker skaffa så skulle jag rekommendera ett sånt. Men av de två alternativen så är vitt snyggast, tycker jag.

• sextiotalist

Instämmer med de andra. Inte för mycket stengolv. Dessutom är svart en färg som snarare kan sänka andrahandsvärdet än öka det. Det är ju en fördel om man kan vända sig till en större skara när man säljer och inte bara de med exakt samma smak som en själv.

Ekparkett i de rum som det fungerar i (vardagsrum, sovrum etc). Klinkers (diskreta med snygga) hall och bad, dusch.
    I köket skulle jag satsa på ett lättskött laminatgolv som tål vatten.

• monkees

Jag gillar ljusa golv för då syns inte precis varenda litet skräp. Mörka ytor ser ofta dammiga ut också, tycker jag.

• Björnmossa

Svarta golv och svart kakel trendar just nu i vissa grupper, men till skillnad från tex väggord är det inte så lätt att bli av med. Jag har faktiskt på riktigt låtit bli att bjuda på hus pga sånt. Tycker det är fult och är övertygad om att det kommer kännas sjukt daterat om 5-10 år.

Ekparkett funkar, om det gamla golvet verkligen inte går att ha kvar. Om det redan är parkett i vardagsrummet och trevligt trägolv i sovrummen skulle jag hellre se att det slipades än att man la in nytt som kanske inte alls matchar huset i övrigt.

Klinker i hallen kan funka men jag skulle hellre ta något matt naturfärgat. Eller rutmönster.

Stengolv i köket är inget vidare, har släktingar som har så och det ser alltid skitigt ut och tappar man något (mobilen kanske) går det garanterat sönder. Snyggaste köksgolvet är något coolt linoleumgolv.

Vita väggar är möjligen lite trist men funkar i längden och är lätt för nästa ägare att göra om ifall de vill det, så där tycker jag ni tänker rätt.

Svar på tråden Vilket golv tycker du är finast?