• Anonym (Julia)

Han la tillbaka överblivna rester!!!

Alltså detta är så konstigt, rentav äckligt. Eller vad tycker ni?

Jag var på middag i går och när värdinna plockade av efter vi ätit klart och gick till köket så tänkte jag att jag kanske kunde hjälpa henne lite.

Så jag går ut i köket och där står hon och skrapar av tallrikarna ner på serveringsfaten! Hon hörde eller såg mig inte komma och jag liksom stelnade till så jag såg ett par tallrikar med potatisgrängsrester åka tillbaka i formen, grädde från efterrätten tillbaka i skålen... det värsta var nästan när hon hällde tilbaka en skvätt vin i flaskan. Då tänkte jag smyga tillbaka för att slippa pinsamheter men då fick hon se mig!

Det blev extremt pinsamt först men sen kom vi väl igång att prata och jag sa inget om vad jag sett. Det är antagligen de själva som ska äta det ändå liksom.

Men är det inte osmakligt?
    Det var rätt mycket mat kvar, tänk om de bjuder någon annan på delvis våra rester`... eller överreagerar jag?

• Svar på tråden Han la tillbaka överblivna rester!!!
  • StevenDiese

Ja, alltså jag hade inte gjort det.

Men det är ändå nåt fint med det.
    Bra ur ett miljöperspektiv definitivt!
    Sen även bra för immunförsvaret att bli belastat av lite extra bakterier.

Vi är så vana i att ha råd med mat att vi fått lite för höga gränser om vad som är ok.

Tycker att vi ska acceptera det. Ur ett miljö/sjukdoms/ekonomiskt synsätt.

• Anonym (Va)

Men blää!! Alla bakterier från allas munnar kommer ligga där och bli hälsofarliga.

• Anonym (...)

Usch vad oaptitligt! Har de dåligt ställt tro?

• Anonym (Julle)
    StevenDiese skrev 2016-11-06 08:58:20 följande:
    Ja, alltså jag hade inte gjort det. Men det är ändå nåt fint med det. Bra ur ett miljöperspektiv definitivt! Sen även bra för immunförsvaret att bli belastat av lite extra bakterier. Vi är så vana i att ha råd med mat att vi fått lite för höga gränser om vad som är ok. Tycker att vi ska acceptera det. Ur ett miljö/sjukdoms/ekonomiskt synsätt.

Det blir inte lite extra bakterier, det blir mycket! Man ska absolut inte vara överdrivet hygienisk och sprita och klorina hela hemmet, men maten ska man vara försiktig med. Där kan bakterier växa till sig i riklig mängd och det kan lätt bli matförgifting av det hela.
  • Anonym (Hoho)
    Anonym (Va) skrev 2016-11-06 09:00:21 följande:

Men blää!! Alla bakterier från allas munnar kommer ligga där och bli hälsofarliga.

Var det mat dom spottat ut ?
  • Carambolan

Usch, nä... Så kan jag göra om jag själv tagit för mycket mat och bara gör i ordning min egen matlåda till dagen efter, men att stå och skrapa allas tallrikar känns lite väl faktiskt.

• Anonym (Julle)
    Anonym (Hoho) skrev 2016-11-06 09:10:53 följande:
    Var det mat dom spottat ut ?

Antagligen inte, men jag tror inte att de bytte gaffel för varje tugga de tog. Eftersom en ljummen potatisgratäng är en förträfflig miljö för bakterier att växa i så kan några få fort bli väldigt många.
  • Anonym (Julia)
    StevenDiese skrev 2016-11-06 08:58:20 följande:

Ja, alltså jag hade inte gjort det.

Men det är ändå nåt fint med det.
    Bra ur ett miljöperspektiv definitivt!
    Sen även bra för immunförsvaret att bli belastat av lite extra bakterier.

Vi är så vana i att ha råd med mat att vi fått lite för höga gränser om vad som är ok.

Tycker att vi ska acceptera det. Ur ett miljö/sjukdoms/ekonomiskt synsätt.

Jag tänker att om de är de själva som ska äta det och är medvetna om det så visst. Men inte om någon annan ska bjudas.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (...) skrev 2016-11-06 09:01:53 följande:

Usch vad oaptitligt! Har de dåligt ställt tro?

Jag har inte jättekoll på deras ekonomi men de lever som vanliga knegare gör mest. Så, nej jag tror inte att de äter andras rester för att de inte har råd att låta bli..

De kunde annars gett det till djuren, de har både katter och två stora hundar.
  • Anonym (Julia)
    Carambolan skrev 2016-11-06 09:13:32 följande:

Usch, nä... Så kan jag göra om jag själv tagit för mycket mat och bara gör i ordning min egen matlåda till dagen efter, men att stå och skrapa allas tallrikar känns lite väl faktiskt.

Jo men absolut, så gör jag också. Att äta efter sig själv är inga problem.
Svar på tråden Han la tillbaka överblivna rester!!!