• Anonym (Torris)

Hur vet man om det är fotsvamp eller torra hälar bara?

Mina hälar är torra, speciellt på ena foten. Jag har använt fotkräm i några veckor nu nästan varje dag en gång om dagen efter dusch. Jag tycker nästan att det har blivit torrare sen jag började använda kräm mer regelbundet. Så nu undrar jag om det kanske är fotsvamp jag har? Hur ser jag skillnad på dom två?

Ge era bästa och lättaste tips för att få fina fötter för en som inte gillar att hålla på med fotvård. Skrattande

Har använt CCS fotkräm och Apoliva eller om det var ACOs hälkräm förresten.

• Svar på tråden Hur vet man om det är fotsvamp eller torra hälar bara?
  • Anonym (Prova)

Kan vara klurigt att se skillnad. Bästa sättet att ta reda på är att prova en kur med pevaryl. Försvinner inte besväret är det troligtvis inte svamp heller.

Lycka till!

• Anonym (Torris)
    Anonym (Prova) skrev 2016-11-06 22:25:20 följande:
    Kan vara klurigt att se skillnad. Bästa sättet att ta reda på är att prova en kur med pevaryl. Försvinner inte besväret är det troligtvis inte svamp heller.

Lycka till!
    Jag kanske får köpa Pevaryl istället. Om det är svamp försvinner det på tiden man ska behandla som jag antar är ett par veckor då? Men är det någon som vet hur länge ungefär som det är normalt att behandla torra hälar innan dom blir mjuka igen?

• Anonym (Prova)

Du kan ju alltid höra med apotekspersonalen också. De är duktiga och kan ge dig mer råd!

• Anonym (Torris)
    Anonym (Prova) skrev 2016-11-06 22:39:39 följande:
    Du kan ju alltid höra med apotekspersonalen också. De är duktiga och kan ge dig mer råd!
    Jag får göra så. Hoppas ändå på fler svar här för jag är säkert inte ensam om problemet.
  • Anonym (Fotis)
    Anonym (Torris) skrev 2016-11-06 22:16:37 följande:

Mina hälar är torra, speciellt på ena foten. Jag har använt fotkräm i några veckor nu nästan varje dag en gång om dagen efter dusch. Jag tycker nästan att det har blivit torrare sen jag började använda kräm mer regelbundet. Så nu undrar jag om det kanske är fotsvamp jag har? Hur ser jag skillnad på dom två?

Ge era bästa och lättaste tips för att få fina fötter för en som inte gillar att hålla på med fotvård.

Har använt CCS fotkräm och Apoliva eller om det var ACOs hälkräm förresten.

Fotsvamp är väldigt sällan centrerad till enbart hälen. 9 ggr av 10 börjar det mellan tårna och då mellan lilltån och tån bredvid, huden blir som upplukrad och lite röd, kan även klia lite. Sen därifrån kan den spridas nerdåt längs sidorna och under fotsulan där det blir som röd sprödig hud. Så ett tips är att kolla på hur överiga foten ser ut (speciellt mellan tårna). Ärdet enbart hälarna så är det säkerligen inte fotsvamp.

/fotis
  • Anonym (Torris)
    Anonym (Fotis) skrev 2016-11-06 22:54:52 följande:
    Fotsvamp är väldigt sällan centrerad till enbart hälen. 9 ggr av 10 börjar det mellan tårna och då mellan lilltån och tån bredvid, huden blir som upplukrad och lite röd, kan även klia lite. Sen därifrån kan den spridas nerdåt längs sidorna och under fotsulan där det blir som röd sprödig hud. Så ett tips är att kolla på hur överiga foten ser ut (speciellt mellan tårna). Ärdet enbart hälarna så är det säkerligen inte fotsvamp.
    /fotis
    Det låter tursamt nog som att jag bara har torra hälar att döma av din beskrivning. Nu kör jag seriöst två gånger om dagen med kräm och ser hur det artar sig.

Någon som har förslag på en supderduperbra kräm?

Är det någon som vet om det stämmer att man får mindre torra hälar och hälsprickor om man går med riktiga skor varje dag jämfört med om man går med sandaler och andra skor som är öppna runt hälen?
  • Anonym (Fotis)
    Anonym (Torris) skrev 2016-11-07 19:33:42 följande:

Det låter tursamt nog som att jag bara har torra hälar att döma av din beskrivning. Nu kör jag seriöst två gånger om dagen med kräm och ser hur det artar sig.

Är det någon som vet om det stämmer att man får mindre torra hälar och hälsprickor om man går med riktiga skor varje dag jämfört med om man går med sandaler och andra skor som är öppna runt hälen?

Yes, det påverkar! Riktiga skor som håller ihop hälkudden/fettkudden under hälen håller även ihop så huden inte spricker.

Kan rekommendera försvarets hudsalva, lätt att aplicera och mycket effektiv mot torr hud! Morgon och kväll, samt efter du duschat =)

Lycka till! :)
  • Anonym (k)
    Anonym (Torris) skrev 2016-11-07 19:33:42 följande:

Fotsvamp brukar inte se torrt ut. Huden faller av i sjok då. När mina fötter är torra brukar jag använda Neutragena handkräm och vira en fryspåse över i några timmar :)
  • Anonym (Fila)

Glöm inte fila! Bli av med död hud på hälarna det kommer göra skillnad

• Anonym (Hälis)

Jag har jätteproblem året runt med mina hälar Kör med Scholls elektroniska fotfil och deras fotkräm för spruckna hälar för det mesta. Funkar bra!

Svar på tråden Hur vet man om det är fotsvamp eller torra hälar bara?