• Anonym (L)

Hoppa av gymnasiet, eller vad?

Jag mår inte så jättebra och har känt så ett tag. Jag tror att jag har/är påväg att få en depression av nåt slag, eller nåt annat. Jag mår i alla fall inte bra och stannar ofta hemma från skolan för att jag inte orkar gå dit. Det är omöjligt för mig att koncentrera mig om jag inte mår bra. Dessutom kom jag in på ett program som jag inte riktigt vill gå. Kan inte säga att jag ogillar det, vi håller på med saker jag är intresserad av (ett praktiskt program). MEN det finns annat jag hellre hade gått, men som jag inte kom in på. Trivs inte så bra i klassen och känner att jag inte klarar av sakerna vi håller på med. Känner mig inte särskilt motiverad.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill verkligen inte sluta upp som städare eller arbetslös till exempel. Jag vill ju liksom ändå jobba med nånting jag är intresserad av, men jag känner att jag inte klarar av att vara i skolan nu och speciellt inte gå den linjen jag går nu. Tycker inte om den. Jag är ganska säker på att jag hade trivts bättre med ett annat program (inte möjligt att jag kan byta just nu pga har fortfarande underkänt i matte sedan 9an). Dessutom är jag rädd att jag skulle vara enormt mycket efter om jag skulle byta program nu.

What to do?!

• Svar på tråden Hoppa av gymnasiet, eller vad?
  • Carambolan

Boka tid hos skolans studievägledare. Gå dit och berätta hur du känner och fråga vilka möjligheter du har.

Gymnasiet är en ganska kort tid och det är inte så himla viktigt i efterhand vad man gick för linje - bara att man gick klart. Kanske kan ni trixa med kursupplägget så att dina valbara kurser gör programmet mer likt det du hade velat gå?

• Anonym (normal)

Gör ditt bästa. Det räcker. 

Gymnasiet är viktigt, men trots allt en kort tid. Gör det bästa av det. Du har alla möjligheter att byta bana senare i livet. 

• Anonym (L)
    Carambolan skrev 2016-11-06 22:29:27 följande:

Boka tid hos skolans studievägledare. Gå dit och berätta hur du känner och fråga vilka möjligheter du har.

Gymnasiet är en ganska kort tid och det är inte så himla viktigt i efterhand vad man gick för linje - bara att man gick klart. Kanske kan ni trixa med kursupplägget så att dina valbara kurser gör programmet mer likt det du hade velat gå?

Jag funderar på att göra det, men jag vet inte..

Är ganska övertygad om att det inte kommer att gå att göra så. Antingen är det den linjen som gäller, eller byte.. men kan ju inte byta nu. Jag känner att jag inte hör hemma i den där linjen för jag klarar inte av saker och är dålig på det vi håller på med. Samt att mitt mående ställer till det för mig.
  • Anonym (Anna)

Vilket år i gymnasiet går du?

Snälla ta mitt råd o hoppa INTE av!

Jag hoppade av halva 3:an för jag va djupt deprimerad , visst de va skönt bara gå hemma men jag förlorade ca 800 poäng o de fick jag sen läsa upp på komvux , vilket tog ca 3 år då jag läste långsamt o forftfarande mådde dåligt.

Alla sa till mig att jag inte skulle hoppa av men jag kunde inte tänka framåt , jag ville bara ligga hemma o sova bort mitt mående, sova bort hela mitt liv..

Men nu är jag 29 o har inget jobb o varit sjukskriven hur många år som helst. Mitt mående blev aldrig bättre.. jag önskar så jag gick klart gymnasiet.. ska försöka börja en utbildning nästa år som inte alls verkar roligt men vad ska man göra?

Gå klart gymnasiet du kommer ångra dig så oerhört mycket!

• Anonym (We love you)

Verkligen håller med ovanstående, mode extremt dåligt i gymnasiet och gick i värsta klassen man kunde gå i med självmord och emos som skärde sig och jag VILLE inte gå till skolan och bara sova bort dagarna, men jag tvingade mig själv varje dag efter tjugo snoze och visst jag blev sen ofta och satt tyst och mådde bajs, men jag gick dit och gjorde det jag kunde och pallade, och jag ångrar det INTE idag för efter gymnasiet åkte jag långt borta och kunde slappna av i en annan värld med vinden i håret och inte tänka på plugg alls, och nu är man sugen på att plugga igen till något man verkligen brinner för och tur att jag INTE hoppade av, hade inte orkat läsa upp poäng hade bara känts som att vara tillbaka på ruta ett. Men en stor stjärna till dem som hoppat av och ändå lyckats läsa upp alla sina poäng, det är mycket imponerande för jag hade inte pallat. Gymnasiet är kort, även om det känns som hundra år om man mår skit. GE INTE UPP VI ÄLSKAR DIG OCH TROR PÅ DIG! Omg vad långt det blev. ?

• Anonym (We love you)

Glömde tillägga, byt inte heller linje kötta på för då får man ändå läsa ett extra år. Lägg dig bara på godkänd i alla ämnen och för guds skull plugga inte ihjäl dig vännen!!!! Försök göra läxor så fort som möjligt gärna i skolan så du har dagarna fria och kan andas och slappna av. Hoppas du mår bättre snart! Skolan är bajs I know.

• Anonym (X)

Läser du in 9:ans matte nu?

• Anonym (Anna)

Håller med de som en ovanstående sa: så länge du får godkänt i alla ämnen! De räcker väl o är MYCKET BÄTTRE än att hoppa av! Hoppa inte av! Du blir ännu latare bara gå hemma år efter år..

Jag säger detta för jag är så arg på mig själv för jag hoppade av! Ångrar de hela tiden! Gör inte samma misstag!!

• linb01

Jag trivdes inte alls första året. Klassen, linjen, skolan - allt kändes fel. Så jag hoppade 'halvt' av efter en temin och läste de ämnen jag hade nytta av bl. a. matte, svenska och engelska. Sen såg jag till att hitta en skola/linje där jag kände mig mer hemma. Eftersom att jag kom på det försent fick jag börja om ettan, vilket kändes skit till en början men ändå det bästa beslutet jag tagit. Jag trivdes så mycket bättre vilket resulterade i fina betyg. Och eftersom att jag redan hade läst några kurser så hade jag ett ganska skönt schema:)

Så att läsa ett extra år på gymnasiet behöver inte vara något dåligt.

Trivs du inte - byt. Prata med studievägledaren, det finns alltid hjälp att få!

• Anonym (lsa)

Vad du än gör, så se till att få hjälp för depressionen. Behandling, medicin? Borde vara prio 1 tycker jag.

Svar på tråden Hoppa av gymnasiet, eller vad?