Gör man såhär? Specialpedagog
Min syster har två barn på förskola. Den äldste är fem och de har haft samma förskola i fyra år med i princip samma pedagoger.
Lillkillen är drygt 2.5 år och är galet fartig. Han är överallt och ingenstans hela tiden. Han är också väldigt verbal och tidig i språket. Man uppfattar honom gärna äldre än han är.
Bekymmret är att han slåss. Han slår storebror och kusinerna. Även okända barn på lekland osv.
Ingen av oss i familjen kan se varken vad de beror på eller hur man ska komma till ordning med problemet. Syrran och maken hennes har testat allt.
Min syster har vid flera flera tillfällen tagit upp frågan med förskolan. Dels för att hon oroar sig hur han uppträder där, dels för att få hjälp och råd med hur hon ska hantera sonen i dessa situationer.
Pedagogerna har envist vidhållit att problematiken inte finns på förskolan. Han är fartig där, men slåss inte.
Så idag när hon hämtar ser hon honom slå en jämnårig. Hon säger åt honom såklart och frågar sedan en pedagog som står bredvid om det verkligen inte är problem med att han slåss.
Får till svar: Vi har kopplat in en specialpedagog för Leo nu. För att få hjälp i hur vi ska hantera att han slåss.
Min syster står där med Leo på armen och kommer sig inte för att säga så mkt. Dels för hon blir så paff och ledsen, dels vill hon inte prata när Leo hör.
Jag slås genast av flera frågor.
Får förskolan koppla in specialpedagog utan att föra en dialog runt detta med föräldrarna? Och varför väljer man att göra på det viset? Min syster har under det dryga året Leo gått på förskolan många ggr tagit upp detta. Så de vet ju att hon är medveten.
Nästa fråga, behöver man verkligen koppla in en specialpedagog för att man har en pojke på 2.5 som slåss??
Bör inte dagens välutbildade förskolepedagoger kunna hantera det? Han är ju fantastiskt bara 2.5 år liksom