• Anonym (Oxynorm!)

Oxynorm!

Jag skadade min rygg ordentligt här i somras i en ridolycka. Låg på sjukhus i omgångar pga väldiga smärtor och fick då morfin. Nu efter 4 månader så är jag mycket bättre i ryggen och skulle då trappa ut medicinen. Nu senaste månaden har jag tagit både oxycontin och Oxynorm. Fick ett uttrappningschema av läkaren som jag började att följa. Men till saken var att det var under ca tre veckor, och vid varje dossänkning så mådde jag skit! Läste på lite om att sluta med morfin och förstod att det skulle va en pärs att sluta med rakt av, men jag gjorde det iaf! Nu är det sex dagar sen jag tog sista tabletten och jag mår inge konstigt alls, i början, de första dagarna var jag som andfådd och svettades mer, men inge mer?

Nu till min fråga: kommer jag att få abstinens senare? För såklart blir kroppen beroende efter denna tid. Eller har jag som ridit ut stormen nu? Kan tillägga att efter ett par månader med med morfin så är det så jäkla skönt att känna sig klar i skallen????

Har även tidigare ätit morfin under en mycket längre tid och det trappade jag ut på egen hand med. Då kände jag mig inte alls som med oxynormen. Kände av lite vid varje dossänkningarna men inte mycket.

Är det nån fler här som slutat tvärt? Och hur kände ni er? Slutade ni tvärt eller trappade ner?

• Svar på tråden Oxynorm!
  • Diora

har du lyckats trappat ut och haft några jobbiga dagar och allt känns bra nu så kommer de gå bra!
    när jg slutade så var sista abstinens värst sen var allt borta.

• Deceree1

Jag slutade tvärt med mina norspanplåster för jag fick utslag på ryggen av dom. Det va läkaren som sa att jag skulle sluta tvärt. Jag blev så fruktansvärt sjuk så det går knappt att beskriva. Ingen jag ringde till kunde säga vad som va fel, inte ens vårdcentralen. Ringde psyket till sist o dom kom på att det va abstinens efter plåstren. Jag va dålig i flera veckor så det är nog olika. Men förhoppningsvis har du haft ditt nu.

• Lillamysen66

Det är enormt individuellt hur en reagerar när en plockar bort morfinpreparat.

Sedan 2008 då jag var med om en bilolycka och skadade ryggen enormt allvarligt så har jag haft morfinpreparat - dagligen!

Sedan jag var nyfödd har jag alltid haft problem med smärta utan någon förklaring, mina leder har både luxerat och subluxerat utan någon egentlig anledning.

Sommaren 2011 fick jag en diagnos, en medfödd defekt i bindväven som alltid kommer att finnas med.

Nu svamlar jag iväg.

Det jag försöker få fram är, under alla åren har jag haft olika typer av morfinpreparat, även oxycontin och oxynorm. Jag upplevde dom absolut lättast att bara plocka bort, 2-3 första dagarna var det en del svettningar, huvudvärk och lite illamående. Sedan inget mer.

Rent morfin är ungefär samma sak, det håller dock i sig 5-7 dagar.

Däremot är tramadol/tradolan bland det värsta jag varit med om att plocka bort.

Nackdelen med den är att det är det smärtstillande som ger bäst effekt på mina smärtor.

Men att plocka bort den ger mig skakningar, svettningar, kräkningar, influensasymtom, konstig led- och muskelsmärta och det håller i sig i upptill 6 månader.

Förlåt för halva novellen här, jag tror att det inte behöver bli mycket värre för dig.

Det som kan komma lite i efterhand är diarré ifall du haft problem med förstoppning under tiden du behandlat med dessa läkemedel.

Lycka till med allt och grattis till att slippa värkmedicinerna!

• Mooomin

Det brukar vara de första dagarna, och/eller veckorna som är jobbigast. Det låter som att du slapp det. :)

• Deceree1
    Lillamysen66 skrev 2016-11-08 09:43:32 följande:

Det är enormt individuellt hur en reagerar när en plockar bort morfinpreparat.

Sedan 2008 då jag var med om en bilolycka och skadade ryggen enormt allvarligt så har jag haft morfinpreparat - dagligen!

Sedan jag var nyfödd har jag alltid haft problem med smärta utan någon förklaring, mina leder har både luxerat och subluxerat utan någon egentlig anledning.

Sommaren 2011 fick jag en diagnos, en medfödd defekt i bindväven som alltid kommer att finnas med.

Nu svamlar jag iväg.

Det jag försöker få fram är, under alla åren har jag haft olika typer av morfinpreparat, även oxycontin och oxynorm. Jag upplevde dom absolut lättast att bara plocka bort, 2-3 första dagarna var det en del svettningar, huvudvärk och lite illamående. Sedan inget mer.

Rent morfin är ungefär samma sak, det håller dock i sig 5-7 dagar.

Däremot är tramadol/tradolan bland det värsta jag varit med om att plocka bort.

Nackdelen med den är att det är det smärtstillande som ger bäst effekt på mina smärtor.

Men att plocka bort den ger mig skakningar, svettningar, kräkningar, influensasymtom, konstig led- och muskelsmärta och det håller i sig i upptill 6 månader.

Förlåt för halva novellen här, jag tror att det inte behöver bli mycket värre för dig.

Det som kan komma lite i efterhand är diarré ifall du haft problem med förstoppning under tiden du behandlat med dessa läkemedel.

Lycka till med allt och grattis till att slippa värkmedicinerna!

Hej. Jag tycker inte alls att du svamlar iväg. Jag tycker att din anamnes är intressant. Vill veta mer om din smärta som du haft sen liten. Om laxerat och det du skrev. Om bindväven me. Vill du berätta?

Jag har liknande nämligen.
  • Anna74a

Jag tog alvedon, tramadol och oxynorm högsta doserna när jag hade diskbråck.
    Tog dem ganska länge.
    Efter min ryggoperation så slutade jag med rubbet på en gång eftersom jag inte hade ont längre.
    Jag var lite naiv tack och lov.
    Läkarna sa att du kan få hjälp att trappa ned.
    Jag tänkte bara att man äter väl bara värktabletter för att man har ont?!.
    Jag svettades väldigt mycket ett par nätter när jag lade av men sedan var det inget mer med det.

• Lill Kalle

Hösten 2016 blev opererad i axeln och fick bl.a. Oxynorm just för smärtan. Fick slut på tabletterna och kunde först efter 4 dagar kontakta läkaren och prata med han. Berättade just om mina problem, kunde inte sova, kryp i benen, tom i huvudet, orkeslös med andra ord mådde skit.

Läkaren sa att jag blivit morfin förgiftad, så nu är det bara trappa ner nu Max 1 tablett om dagen från tidigare 3-5 tabletter om en vecka helt sluta.

Får stå ut med värk å må dåligt under tiden.

Om ej bra blir det besök på medicinska.

Så fan var försiktig med den medicin och se till ha ständigt kontakt med din läkare kanske finns allternativ för smärtlindring

// Anders

• Deceree1

Hur kan du bli morfinförgiftad av något du slutat med ? Låter mer som om du blev dålig av att du inte kunde ge kroppen sin dos. Jag blev jättedålig när jag slutade tvärt med morfinplåster. Det är läkarens sak att hjälpa till att fasa ut så man inte blir sjuk. Min läkare sa ingenting om det... surt...

• klyban
    Deceree1 skrev 2016-12-25 10:46:41 följande:
    Hur kan du bli morfinförgiftad av något du slutat med ? Låter mer som om du blev dålig av att du inte kunde ge kroppen sin dos. Jag blev jättedålig när jag slutade tvärt med morfinplåster. Det är läkarens sak att hjälpa till att fasa ut så man inte blir sjuk. Min läkare sa ingenting om det... surt...

Jag tolkar det som att läkaren förenklar det som sker.

Lustigt nog är detta rätt tabu och prata om, pratar man inte om det, så höjs inga varningsflagg.
    Men börjar patient prata om såna här problem, så sätts inte ovanligtvis missbrukarstämplen.
    Eller så lägger man uttrappningsscheman som är totalt meningslösa, då det inte hjälper till att fasa ut sin medicin.

• klyban
    Anonym (Oxynorm!) skrev 2016-11-08 05:19:18 följande:
    Jag skadade min rygg ordentligt här i somras i en ridolycka. Låg på sjukhus i omgångar pga väldiga smärtor och fick då morfin. Nu efter 4 månader så är jag mycket bättre i ryggen och skulle då trappa ut medicinen. Nu senaste månaden har jag tagit både oxycontin och Oxynorm. Fick ett uttrappningschema av läkaren som jag började att följa. Men till saken var att det var under ca tre veckor, och vid varje dossänkning så mådde jag skit! Läste på lite om att sluta med morfin och förstod att det skulle va en pärs att sluta med rakt av, men jag gjorde det iaf! Nu är det sex dagar sen jag tog sista tabletten och jag mår inge konstigt alls, i början, de första dagarna var jag som andfådd och svettades mer, men inge mer?

Nu till min fråga: kommer jag att få abstinens senare? För såklart blir kroppen beroende efter denna tid. Eller har jag som ridit ut stormen nu? Kan tillägga att efter ett par månader med med morfin så är det så jäkla skönt att känna sig klar i skallen????
    Har även tidigare ätit morfin under en mycket längre tid och det trappade jag ut på egen hand med. Då kände jag mig inte alls som med oxynormen. Kände av lite vid varje dossänkningarna men inte mycket.

Är det nån fler här som slutat tvärt? Och hur kände ni er? Slutade ni tvärt eller trappade ner?

Nä, det låter inte som troligt.
    Efter 4 månaders morfin, så blir det mellan par dagar till 8-10 dagars abstinens.
    Och beroende börjar redan manifestera sig i vecka5-6 på dessa mediciner.
    Men sen blir ens abstinens kort och inte farlig vid 5-6 veckor.

Svar på tråden Oxynorm!