• Elis73

    Hur ta sig långt utan att flyga....

    Jag är extremt flygrädd, men vill ändå ut och resa. Funderar på en sommarsemester men vet inte vart eller hur. Har försökt genom SJs hemsida att se på tåg till andra länder, men blir inte klok på bokningssidan. Arrangerade bussresor känns lite "pensionärsaktiga" med många stopp och lång tid för att ta sig från plats A till plats B. 

    Hur gör man för att smidigast/snabbast möjligt ta sig från Sverige till alperna, medelhavet eller västra Frankrike.... Bil skulle väl kunna fungera i norra Europa, men jag har ingen idé om vart jag skulle åka som tonårsbarnen skulle gilla. Vill nog inte ge mig in i några storstäder med egen bil....

    Skulle gilla tips på bussbolag, sätt att boka tåg, fina resmål och andra semestertips!

  • Svar på tråden Hur ta sig långt utan att flyga....
  • Birgitta02

    Det går ju tåg från Köpenhamns central mot Tyskland. Därifrån kan man ta sig nästan vart man vill och ändå slippa flyga. Annars båt från Trelleborg till Travemünde och vidare ut i Europa med buss/tåg.

  • Meriall

    Kryssning med båt? Att bila i Europa är annars väldigt trevligt :) Bil till lämplig stad längs Sveriges kust och sedan kryssning till Estland eller liknande?

    Köra ner till Danmark och sedan finns det väl en kanal till England där nere.

  • Stårschan

    Med tanke på att ni är flera som ska åka så röstar jag får att ni tar bilen, då det är smidigast och billigast. Men det beror kanske lite på varifrån i Sverige ni startar resan.

    Annars finns ju www.tagbokningen.se/utrikes/

  • Carambolan

    Jag har tågluffat i Europa, ett år med interrailkort (med kompis) och ett år genom att boka varje delsträcka separat (med man och barn). Båda två funkade bra och var jättekul. Om man bara kommer ner på kontinenten är det väldigt korta avstånd mellan länderna och tågen håller generellt hög standard.

    Första gången tog vi nattåg från Malmö till Berlin. Andra gången flög vi till Prag och började där, för att kunna mjukstarta barnen lite och inte börja med en skitlång tågtur genom Sverige.

  • Elis73

    Många bra idéer!

    Tack för tagbokningen.se - just den saken är det största problemet. Lösa själva planeringen och biljettbokning. Jag har försökt flera gånger, men inte lyckats hitta någon begriplig sida där jag kan boka.

    Flyg går som sagt bort, eftersom jag inte flyger. Men bil skall jag fundera vidare på. Är mest rädd att det skall bli för jobbigt att köra (är ensam vuxen). Dricka vin och läsa bok på ett tåg känns mer semester  

    Tågcharter skall jag googla på!

  • Stårschan

    Ving och Fritidsresor verkar ha gjort försök med tågcharter 2008 (det var väl då "An inconvenient truth" kom , och flygproblemen vid vulkanutbrottet?), men det blev nog ingen hit, för jag kan inte hitta någon som fortfarande erbjuder det.

  • Rosébubbel

    Finns vissa kryssningsfartyg som emellanåt lägger till i Stockholm innan de sen åker vidare. Det kanske kan vara ett alternativ?!

Svar på tråden Hur ta sig långt utan att flyga....