• man00

Våga bjuda ut, hur gör man?

Hej
    Jag är en kille på 23 år som de senaste åren haft ganska dålig självkänsla från och till. Man kan säga att den har kommit och gått liksom hehe.

Jag har aldrig tidigare haft en relation med någon, även fast jag gärna velat hitta någon. Därmed har jag aldrig heller bjudit ut någon.
    Och nu har jag precis börjat på en ny skola där jag träffat massa nya människor, varav en tjej som jag blivit intresserad av. Men jag vet liksom inte alls hur jag ska gå till väga för att visa mitt intresse.

Vi kommer troligtvis ses några gånger nu framöver, då vi jobbar i ett gemensamt projekt. Det ligger på något sätt undermedvetet hos mig.
    Så det enda jag kan förställa mig är att jag till slut samlar mod och visar intresse eller bjuder ut henne men inte får det besvarat av henne. Därefter kommer vi fortsätta jobba tillsammans men med någon slags jobbig/pinsam stämning framöver.

Hur ska jag gå till väga?
  • Svar på tråden Våga bjuda ut, hur gör man?
  • Anonym (Lycke)

Kan du inte spela safe och föreslå att hela gruppen äter nåt ute ihop en kväll då? Se till att sitta nära henne, ge henne extra uppmärksamhet och se om hon verkar intresserad av en fortsättning- en drink, en kopp te hemma hos dig eller vad som helst?

(Om hon inte pendlar då förstås för då kanske hon plötsligt måste rusa till tåg eller buss.)

Får du sedan reda på att hon gillar någon särskild filmgenre eller ett band finns ju alltid den varianten också.

• man00

Hmm jo, kan nog bli svårt hehe. Det är nämligen bara hon och jag som kommer jobba i projektet mestadels ser det ut som just nu.

Funderade på att man skulle kunna föreslå att gå på någon konsert tillsammans. Men jag är som sagt nästintill livrädd för att jag ska få ett nej och sen ska vi fortsätta jobba därefter. Jag vet inte alls heller om hon ens har något intresse för mig.

• Anonym (C)

Föreslå att ni ses hemma hos dig för att jobba på projektet? Ha lite lättlagad mat hemma och fråga om hon vill stanna och äta när ni är klara? Du behöver ju inte fråga innan utan när ni börjar bli klara. Gillar hon att hänga med dig vill hon säkert stanna. Om hon inte har tid just då säger hon säkert att hon gärna stannar på mat nästa gång. Eller nåt sånt.

• man00

Grymt bra förslag faktiskt, skulle jag nog kanske vågat göra! Men tyvärr går det inte då jag för närvarande bor hemma hos mina föräldrar haha. Synd, men sant. Att tacka bostadsmarknaden för.

Tänker det att om jag bjuder ut henne (dvs visar tydligt att jag är intressrad) så är det väl större chans att det kan bli jobbigt i efterhand, gentemot om jag skulle göra något som du föreslog som är lite smidigare/diskretare kanske hehe.

• Kjell2

Bjud inte ut på date. Föreslå en fika/öl/käk efter ni pluggat.

• man00

Jag har snackat med henne lite på facebook nu, men känns så svårt att veta om hon är intresserad eller inte!
    Får ju svar tillbaka, men vill inte vara för på kanske hehe.
    Ska man liksom ta det cool och försöka se om vi springer på varann i skolan istället, vet ju inte alls om hon gillar mig eller inte. Så kanske är smartast att hinna snacka några gånger till innan jag liksom bjuder ut henne eller så :P

• Kjell2
    man00 skrev 2016-11-13 22:55:54 följande:

Jag har snackat med henne lite på facebook nu, men känns så svårt att veta om hon är intresserad eller inte!
    Får ju svar tillbaka, men vill inte vara för på kanske hehe.
    Ska man liksom ta det cool och försöka se om vi springer på varann i skolan istället, vet ju inte alls om hon gillar mig eller inte. Så kanske är smartast att hinna snacka några gånger till innan jag liksom bjuder ut henne eller så :P

Bjud inte ut henne på date. Fråga istället om hon vill hänga med och fika, träna, plugga, äta. Inte som en date, utan som en kurskompis. Mindre prestige då och ni får möjlighet att lära känna varandra bättre.
  • Anonym (Maja)
    Kjell2 skrev 2016-11-14 07:59:46 följande:

Bjud inte ut henne på date. Fråga istället om hon vill hänga med och fika, träna, plugga, äta. Inte som en date, utan som en kurskompis. Mindre prestige då och ni får möjlighet att lära känna varandra bättre.

Håller med helt och hållet. Då har du (ts) ju också möjlighet att känna av ifall tycket är besvarat så att säga, samt om det kvarstår för dig när du lärt känna henne bättre.
Svar på tråden Våga bjuda ut, hur gör man?