• Anonym (Trådskaparen)

Ni med gallbesvär?

Tänkte bara fråga hur de visade sig på er?

Jag är 29 o aldrig haft problem med magen, varken överviktig eller att mina föräldrar haft problem med gallsten.

Märkte igår jag fick ont under revbenet på höger sida men BARA molnande värk, alltså inte akut så man spyr eller liknande. Ska träffa läkare senare i veckan för dom sa på telefon de räckte just nu med alvedon?!

Men rädd de ska va något annat? Är de nån som också bara i 2 dagar haft enbart molnande värk o inte akut? För akut ont verkar de flesta ha..

• Svar på tråden Ni med gallbesvär?
  • Vestra

Jag har opererat bort min gallblåsa. Men innan jag fick ett riktigt akut anfall så trodde jag att det var magkatarr. Det trodde dom på lasarettet också, trots att jag kräktes och höll på o svimma av smärta. När jag åkte in till akuten så fattade jag att det absolut inte var magkatarr. 

Men ja, jag har många ggr haft molande värk endast, bara haft 2 akuta anfall, och haft många som gör ont i ryggen osv också. Men, om det nu är gallsten du har så ska du inte äta alvedon. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Trådskaparen)

Oj haft har du haft de så många ggr? :/ verkar va standard på alla att få just akut så därför jag undra över de som bara har molnande värk?

Men när du hade molnande kunde du ex äta då? Försvann de av sig själv då?

• Vestra
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2016-11-08 21:55:54 följande:

Oj haft har du haft de så många ggr? :/ verkar va standard på alla att få just akut så därför jag undra över de som bara har molnande värk?

Men när du hade molnande kunde du ex äta då? Försvann de av sig själv då?

Ja äta kunde jag, jag mådde inte illa eller så, mest obehag. Hade säkert det i ett par år innan jag fick ett akutanfall och efter det förstod jag ju att det var gallan som spökat innan också. 

Men ska du göra ultaljud då? För det är så man ser om man har stenar. 

Om du trycker till ganska rejält under högra revbensbågen, gör det skitont då? 
  • Anonym (Trådskaparen)

Okej så de kan reda ut sig själv då kanske? Jo ska göra ultraljud imorgon eller övermorgon ska ringa om en remiss. Är bara rädd de är något annat då jag inte har akutont utan som sagt bara molnande.. kan ändå se på film o äta lite godis o så men de känns som något är fel..

De ömmar när jag trycker där men tog inte i så hårt

• Vestra
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2016-11-08 22:06:19 följande:

Okej så de kan reda ut sig själv då kanske? Jo ska göra ultraljud imorgon eller övermorgon ska ringa om en remiss. Är bara rädd de är något annat då jag inte har akutont utan som sagt bara molnande.. kan ändå se på film o äta lite godis o så men de känns som något är fel..

De ömmar när jag trycker där men tog inte i så hårt

Om det gör ont när du trycker där är det förmodligen gallsten. Hoppas ultaljudet går bra, och skönt om du kan kolla upp det innan du får ont sådär akut. 
  • klyban

För mig hade jag noll smärta av nått slag innan det blommade ut rejält.
    Utan det jag hade var en del trötthet, höga levervärden, magen som kunde ge en 10 besök på toan vissa dagar och speciellt efter vissa saker som tex vaniljglass, då pratar vi om 5min och sen explosion ur baken.
    Sen en dag så kände jag mig väldans konstig på kvällen, inte ont men bara så mysko.
    En mycket stor oro i kroppen, och var vaken i många timmar för sen somna typ 4-5 på morgonen, vaknade sen vid 7-tiden med en smärta under revbenen.
    Som gick från sida till sida och gjorde inte ondare om man provocera området med tryck.
    Detta eskalerade sen till ett akutenbesök där man konstaterade bukspottskörtelinflammation.
    Blev uppsatt på för besök hos läkare för operationsbokning.
    Fick ett mycket kort gallstensanfall kanske 2-3sekunder som kändes någon stack en kniv i mig upprepade gånger.
    Ytterligare 2 veckor senare, så fick jag en bukspottskörtelinflammation igen, och den gången akutopererade man mig.

Hoppas bara du inte får en bukspottskörtelinflammation, då dessa är från väldigt smärtsamma till EXTTREMT smärtsamma.
    Operationen är enkel, man får 3 hål på magen, och smärtan ifrån operationen är i princip helt borta efter 3-5 dagar.
    Och kanske lite ömt vid hålen några dagar till.

Tyvärr nu många år senare, så känner jag av att gallan inte fungerar så bra.
    Kan vara så att gallgångarna har fått sämre funktion.
    Så varit stunder där jag känt mig precis som före op av gallblåsan, för sen bar försvinna.
    Så antar att det blir dålig genomströmning, för sen lossna upp igen.
    Jag ska ta upp detta med läkare nästa gång jag är hos dom, och kolla upp detta.

• Anonym (B)

Förlåt, men måste bara säga detta: Det heter MOLANDE värk, inte molnande...! Molvärk, inte molnvärk.

mvh
    Språkpolisen

• Anonym (m)

Jag hade inga besvär alls. Reagerade på att min urin var gröngul efter en urinvägsinfektion, trots att jag dricker jättemycket vatten och hade fått penicillin. Visade sig vara gallan som spökade.

• klyban
    Anonym (B) skrev 2016-11-10 01:40:23 följande:
    Förlåt, men måste bara säga detta: Det heter MOLANDE värk, inte molnande...! Molvärk, inte molnvärk.

mvh
    Språkpolisen
    Intressenklubben antecknar detta.
  • sextiotalist

För jävligt på ren svenska. Första gången var under en natt, jag visste inte riktigt vad det var och konstaterade att överlevde jag natten och hade lika ont då, så skulle jag ta mig in till akuten.
    De två nästföljande gångerna fick jag när jag var på jobbet. Jag trodde att det kunde vara hjärtat eller så. Men det slog som det skulle. Var tvungen att knäppa upp BH´n .
    Under julen blev det värre, kunde inte stå, sitta, ligga, gå så då blev det akuten ... magkatarr sa de.
    Två anfall senare gav jag upp (alla dessa anfall under 4 månader) och fick läkartid, ett UL konstaterade gallsten, en operation och efter det har jag varit besvärsfri.

Svar på tråden Ni med gallbesvär?