Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

    Trump som president :( vad händer nu?

    FDFMGA skrev 2017-01-20 18:39:16 följande:
    Nej, men han lät oerhört protektionistisk.

    Jag skulle gissa att han lyckas åstadkomma en internationell lågkonjunktur som framförallt drabbar USA men också Sverige rätt hårt.

    Världen efter Trump kommer nog om ingen snöper honom att se lite annorlunda ut, Asien lär ta några steg fram och EU lär få positionera sig mot Asien i större utsträckning.
    Det märkliga är att protektionism är gammalt typiskt kommunist dravel, och varför det plötsligt det nu omhuldas av högerfolk kan jag inte fatta.
    Det var ju det som fick hela Östeuropa att hamna på efterkälken för att till slut att helt haverera.
    Så det där med att "kan själv", trodde jag var nåt som bara skulle kunna läsas om i historiböckerna, efter den kollapsen.

    Det kan fungera i ett U-land under dess ut/uppbyggnad, men i I-länder så brukar det enbart betyda problem och stagnation i utvecklingen.

    Och Sverige vann stort över Egypten i handbolls VM.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2017-01-20 19:56:34 följande:
    Visste du inte att tillverkningsindustri är en bransch på uppåtgång? smile2.gif

    Snart kommer många amerikaner att tillverka prylar och plocka ut höga löner. Varorna ska sedan lämna fabrikerna med höga priser för att täcka produktionskostnaderna men säljas billigt så det amerikanska folket ska kunna handla mer smile2.gif

    Och om de bygger sin egen mur i en stor cirkel runt sig blir det också massor med inhemska jobb!

    Om nu Trump är den billianta affärsman han påstår sig vara, så begriper jag inte vad han nu håller på med.

    Att USA:s kommer att få en boost i ekonomin när han tänker satsa lånade pengar på att rusta upp och bygga ny infrastruktur, det vet alla.
    Det är ett grepp man alltid brukar använda sig av för att få igång en ekonomi som står och stampar och då skapa tillväxt.

    Men nu ska Trump göra det i en ekonomi som går för högtryck och där USA börjar lida brist på arbetskraft.
    Och just det brukar vara "förbjudet", då det kan leda till överhettning, inflation och stora räntehöjningar.
    Så vi får hålla koll på "siffrorna" från USA när det börjar talas om tillväxt längre fram, om dessa siffror är äkta eller om ingen hänsyn tagits till inflationen och räntorna. 

    Att företag och långivare kommer att tjäna stora pengar, det kan vi se på börsens förväntningar.
    Även de som gör jobben kommer förstås att tjäna pengar, men att det skulle vara possitivt för USA i längden, det är jag mer än tveksam till.
    Det blir ingen förtjänst för USA genom att ägna sig åt inhemska projekt, det blir bara mer skulder som drabbar statskassan.
    Och risken finns att pengar försvinner ut ur landet, då folk kommer att konsumera mer.
    Och även amerikanarna gillar att köpa billigt, så jag tvivlar dom kommer att ändra sina köpvanor och sluta köpa t.ex kinatillverkat.
    ----------------------
    Märkligt är att vissa på högerkanten tycker det Trump tänker göra är bra.
    För när regeringen lånade lite pengar för att få fart på bostadsbyggandet, då blev det ett jäkla liv, för att låna när Sverige gick bra (högkonjunktur), det var ren idioti, nu skulle vi spara till sämre tider.

    Och visst ska man göra så, alltså tvärtemot vad Trump nu vill göra.
    Ändå kan jag försvara det regeringen gjorde, för det är kris med bostäderna, och i ett krisläge kan det vara nödvändigt att göra saker som annars ska undvikas.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2017-01-20 20:54:58 följande:
    Varför måste någon dominera? Det kanske är slut på ATT öst eller väst dominerar.

    Eller så är det bra att blockpolitiken löses upp.
    Därför att tomrum alltid strävar efter att fyllas av något, och lämnar USA ett tomrum ute i Världen, så kommer det tomrummet snabbt att fyllas av någon annan, och det kommer att bli Ryssland och Kina..., kanske t.o.m i samförstånd dela upp kakan, som goda grannar med gemensamma intressen.
     
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Intenuigen skrev 2017-01-20 21:43:03 följande:
    Och om de bygger sin egen mur i en stor cirkel runt sig blir det också massor med inhemska jobb!

    Ja usch snart kommer en tv kosta några hundra extra pga det dyra arbetarna.

    Dax att bara importera kineser eftersom de dyra och snåla svenska vårdbiträderna och lärarna och tja alla dyra och snåla Svenska som vill ha mer än 10kr i timmen.

    Usch och fy det går ju inte för sig att arbetar-drägg vill ha mera än så, hur ska världen då se ut. Så nej all lön till VDn och styrelsen i alla bolag testen får en tia i timmen.

    Nikita for president!
    Så fungerar kapitalismens pyramidspel, så det är bara att lära dig regelboken och spela med, annars blir det att kasta in handduken.
    Själv väljer jag att spela med, så länge det inte finns nån som vill ha ett annat ekonomiskt system.

    Och det finns det inte, då alla vill ha högre levnadsstandard, bättre betalt, och inte tänker vara den 1:a som avstår från ett bekvämt liv.

    Men som ajg sagt flera ggr tidigare, det är ett ohållbart ekonomiskt system som kommer att braka ihop, för det gör alla pyramidspel förr eller senare.
    Men än är det ett tag dit, så kan vi forsätta med idiotin ett tag till, och blir det ett riktigt stort krig eller en katastrof som slår ut systemet.
    Ja då kan vi börja om med samma idioti, och leva gott tills nästa kollaps inträffar.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-21 11:18:17 följande:
    Det skulle vara intressant att se förhållandet mellan den sammanlagda exporten, importen och den inhemska tillverkningen. Ju högre andel som är inhemsk produktion desto mindre viktigt borde bytesbalansen vara.

    Min morfar sa förresten att Maaaade in Jaaapan betydde att det bara var skräp, krimskrams. Jag tror inte att det är som krimskramsproducenter Kina/Asien är en utmaning för USA och oss. Ericsson är på väg att komkurreras ut av Huawei, datorer, elektronik, miljöteknik.

    I mångt och mycket är det Asien som håller på att ta över teknikutvecklingen. Trumps försök att bromsa eller backa utvecklingen genom att införa en Trabantekonomi kommer - hoppas jag - att fungera som ett exempel på att ökad inskränkthet inte är en lyckad metod att möta globala utmaningar.

    Jag tror det var S som en gång hade parollen "Ökad jämlikhet", det syftade åtminstone till något positivt, nationalismens underförstådda "Ökad inskränkthet" innebär inte enbart inskränkthet gentemot andra utan även mot oss själva.

    Det är inte bara Katerina Janouch som efterlyser en stark ledare, som ser de öppna samhällena som svaga. I sitt tal igår bröt Trump mot en mångårig tradition, han nämnde inte den "fria världen". Det kommer att bli några spännande och betydelsefulla år framöver. Ska vi själva få en regering som har integrerat parollen "ökad inskränkthet" i sin politik eller får vi till en regering bestående av partier som försöker värna det öppna samhället och ett socialliberalt tänkesätt.

    Utvecklingen är verkligen märklig. Jag minns Berlinmurens fall och den utvecklingsoptimism som fanns då, idag finns det i stället alltför många rädda människor som vilset ropar efter en stark ledare.
    Utvecklingen, den som varit vad gäller tillverkning och jobb, och som nu är på väg från Kina över till andra lågprisländer.
    Den var det faktiskt USA som började med, sen tog Japan över och gjorde det lite bättre, och sen kom Kina och dom hade verkligen gjort sin läxa, och visste verkligen hur man änvände det kapitalistiska systemet till sin fördel.

    Men USA bara klagar på att andra kopierar, stjäl deras produkter, tar över deras industrier o.s.v, men va fan, det var ju precis det som gjorde USA så framgångsrika, och som sen Japan och därefter Kina gjort så mycket bättre.

    Och alla andra länder gör ju lite av samma sak, men ingen vill erkänna öppet att industrispionage behövs för att konkurrera och produktutveckla.
    Fast det känns förstås extra surt för USA att alla andra nu ger igen med samma mynt, och skiter i patent och andra rättigheter.

    Och skulle alla spela efter reglerna, då hade vi inte sett den teknik och produktutveckling vi har sett och som vi idag.
    Så för min del kan dom lika gärna avskaffa revirpissandet, då inte vi gräsrötter har någon som helst fördel av att utvecklingen avstannar.
    Den här "brottsligheten" ger istället fattiga länder en möjlighet att hävda sig och bygga upp sin välfärd, som t.ex Indien med sina billiga läkemedel som alla nu drar nytta av att kunna använda.

    Men inga träd växer upp till himlen, så även Kina kommer att få problem att hävda sig mot alla nya lågprisländer.
    Dock så är dom bättre förberedda och mer pålästa om vilka problem som väntar.
    Sså dom har förstått vikten av att själva få in mer än en fot på dessa markander och i dessa länder, nåt som USA inte ens än verkar förstå.

    Därför kan vi se hur Kina etablerar sig stenhårt i Afrika, för Afrika kommer att bli nästa Kina, var så säkra på det.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

    Fast nu ska vi inte vara så pessimistiska, det har varit en väldigt fin helg, med många upplyftande nyheter och glädjande info.

    Gambia blev av med sin genomvidriga diktator utan att en enda droppe blod behövde spillas.
    Det är bara gratulera det Gambiska folket, och att Västafrika visar enighet och står upp för varandra, och den demokratiska väg som dom valt att följa under senare år.

    Glädjande var även hur tydligt M:s anhängare visade att dom inte alls stod bakom AKB:s förslag att gå i säng med SD.

    Och glädjande vara även Sveriges framgångar i skidspåren och det fantastiska spel handbollslandslaget visar upp, och formligen krossar sina motståndare i match efter match.
    Det kan t.o.m räcka för att vinna över Frankrike i morgon.., jag hoppas iaf på en spännande och jämn match.

    Vad jag däremot ska kalla det Trump o Co håller på med, det blir svårare.

    Fast upplyftande och väldigt underhållande har det varit att följa amerikansk media, det kan jag inte förneka att det varit.
    Den "rättegång" som så totalt fällde Vita Husets Presstalesman, den var bland det bästa jag sett CNN göra på länge.
    Men han har sig själv att skylla d han ställer sig och tokljuger inför hela amerikanska folket och helaövriga Världen.
    Då kn det bara sluta på ett sätt, med ett avslöjande och en avrättning av sitt förtrndekapittal, och allt som behövde göras, vara att spela upp vad han själv sagt bara nån vecka tidigare inför hela pressen.

    Det som sen hände hos CIA, och det Trump sa där, ja det behöver knappast kommentera, för det var så dumt att det talar bäst om det lämnas utan kommentar.

    Sen kan vi konstatera, att extremister aldrig förnekar sig, det 1:a dom gör när dom får makten, det är att angripa media, hota dom och anklaga dom för att ljuga.
    Och Trump var förstås inget undantag, han förklarade media krig och varnade dom för att forsätta med att föra fram negativa nyheter om han och hans regering.

    Tala om ett upllägg som borgar för ett forsatt krig mellan pressen/media och Trump, och att det knappast är nån som tror att det är läge för att ena amerikanska folket längre.., jag tycker iaf det ser ut att gå åt det rakt motsatta hållet, och att Trump inte ens är intresserad av nåt enande.

    En riktigt trevlig och händelsrik helg alltså.., fortsättning lär följa.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

    Var det nån som såg när Trump träffade fackförbundens ledare igår?
    Det skulle inte förvåna om just det kommer att bli en sketch hos Saturday night live.  
    Dom behöver inte ens skriva ny text, bara genom att agera riktigt fånigt, så kommer folk att skratta sig fördärvade.

    Sen kan man ju undra varför TPP är så angläget för Trump att tala om, det är ju ett handelsavtal som aldrig ratificerats, aldrig haft nån som helst inverkan på USA:s handel.

    Däremot så jublas det i Kina idag, när USA/TRump drog sig ur ett ev TPP, troligen fnissades det rätt mycket hos Putin och i ryska Duman åxå.
    Det är ju inte precis varje dag som USA lämnar fritt spelrum för Kina och i viss mån Ryssland, eller kanske hela BRIC, och ger dom helt fria händer att förhandla fram fördelaktiga handelsavtal, som USA kommer att stå utanför.

    Det har fan-i-mig blivit uppåner-vända Världen.., vem kunde tro att USA helt frivilligt skulle byta plats med Kina?


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

    För varje dag som går, blir jag alltmer tveksam till att Trump kommer att sitta kvar i 4 år.
    Och vad som kommer att fälla han är hans egna affärer och alla de lögner han sprider omkring sig, han kommer alltså att falla p.g.a att han har nån märklig "defekt" som gör att han måste bevisa att han är bäst och störst, trots att fakta bevisar motsatsen.

    Och det behovet är inget nytt, han har tidigare gått till domstol, och förlorat samtliga mål, där han anklagat andra för att ljuga, så han verkar inte ha lärt sig nåt av sina tidigare dumheter.

    Och när han nu förklarat krig mot media, så visas hans lögner upp för det amerikanska folket, och bara det kommer troligen att driva han till ännu fler lögner. 
    Vi kommer säkert även få se och höra fler hot mot media och dess personal, vilket givetvis kommer att trappa upp kriget ännu mer.

    Men nu är inte USA nåt Ryssland, Polen, Ungern eller Turkiet, där man kan tysta media och sätta folk i fängelse och t.o.m beordra avrättningar på de journalister som inte hyllar regimen.
    Så jag skulle inte bli minsta förvånad om Trump fäller sig själv.
    Helt enkelt gör sig omöjlig hos de egna som tvingar dom att agera, för att inte amerikanska folket och omvärlden helt ska tappa förtroendet för regimen i USA.
     


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-25 08:42:34 följande:
    Tja, det verkar väl rimligt att kongressen till slut tvingas agera och se till att minimera skadeverkningarna och då är det inte alls osannolikt att han fråntas ämbetet.

    Valfuskfixeringen måste ju väcka farhågor om att han är spritt språngande galen.
    Det är tydligt att även de som röstade fram Trump börjar inse vilket misstag dom gjort.
    Aldrig tidigare har förtroendet försvunnit så fort och så mycket hos väljarna för en prsident.

    Möjligen kan han få tillbaka en del av förtroendet om hans närmaste för stopp på han eviga ljugande, och infrastruktursatsningarna kommer igång.
    Men han verkar inte vilja lyssna på någon, och då kommer lögnerna antagligen att fortsätta, vilket mycket väl kan bli hans fall.

    Det går ju inte i längden för någon, hur lojal denne än är, att försvara lögnerna.
    Dessutom så har alla sin egen framtid att tänka på, och att ljuga för någon annans räkning är absolut inte rätt metod att bygga sin egen framtid på.

    Och när det gäller hans egna lögner, så verkar han även där styra på vilket sätt det ska dementeras eller försvaras.
    Och Orwell citatet från romanen 1984, var riktigt dumt att använda, den boken har ju så många läst att citat/utryck från den känner många igen.
    "Alternativa fakta", det är ju ofta det uttryck som används när någon avslöjats med att ljuga, och man vill skämta till det.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    JTA skrev 2017-01-25 09:45:53 följande:
    FDFMGA och Världsmedborgare:

    Vad är det som skulle få Trump att avgå? Han har ingen heder eller värdighet, han verkar inte bry sig om att han ljuger och blir avslöjad, så han lär inte självmant avgå. Varför skulle kongressen avsätta honom? Kan den ens det? Måste det inte till någon direkt lagöverträdelse eller psykiatrisk diagnos? Riksrätt?
    Exakt hur ett avsättande går till vet jag inte, inte heller vilka kriterier som måste uppfyllas, eller vilka som på laglig väg kan göra det.
    Men att det går är helt klart, det är en demokrati det handlar om, inte en diktatur.
    Och varje land måste givetvis kunna skydda sig mot "galningar" som äventyrar hela landets framtid.

    Och vi måste ju tro att det inte går så illa, att USA hamnar i nåt slags inbördeskrig, även om han redan nu lyckats reta upp stora delar av Amerikas Indianer, med beslutet att bygga oljeledningarna.

    Och som jag anade så börjar det redan komma krav från de egna leden (Republikanerna) på att Trump måste sluta upp med att säga saker som han inte kan belägga eller bevisa.

    Ang det påstådda valfusket goo.gl/bQAsaj

    Och jag håller annars helt med dig, heder och värdighet saknas helt hos denne man, och det är det som gör han så otroligt farlig för alla.
    Han är urtypen för en psykopat, alltså en person som helt saknar empati, han kör över alla, och det kan sluta riktigt illa.., minsta lilla skitsak verkar ju få han att helt tappa kontrollen över vad som är sant resp lögn.
    Och att han skulle avgå frivilligt det tror jag inte för ett ögonblick på.., kanske nåt av det du räknar upp räcker.

    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?