• Anonym (Ajaj)

Pessargel.. den från apoteket vs den på nätet

Väntar på en remiss till gyn för att få sätta in en spiral. Detta kunde ta ett tag sa hon.

För 5-6 år sedan använde jag mig av pessar. Min BM skrev ut denna och någon gel. Minns jag tyckte det var bökigt.

Men jag tänkte jag kan ju ha den nu i väntan i alla fall. Men så sa hon att dom inte får skriva ut denna gel längre, utan man får köpa på nätet. Men man vet ej hur säker den är.

Ni som har denna från gronabarnmorskan vad är er erfarenhet? Tänker mig ett stort lager innan.. och när samlaget är över och man duschat sprutar man in ännu mer och har 6-12 timmar.

För jag antar mitt pessar sitter bra? Eller är dom receptfria man kan köpa där på hemsidan bättre?

Tacksam om någon vet. ????

• Svar på tråden Pessargel.. den från apoteket vs den på nätet
  • Anonym (Ajaj)

Ja hon har försökt två gånger men lyckas inte få till det rätt om du behöver veta det.

• yoshimi

Jag har använt contragel grön under 6 månader (och inte blivit gravid) så antar att den funkar.
    Tror inte du behöver lägga in extra efter dusch utan följ instruktionerna.

• Twilight

Jag har också använt den från gröna barnmorskan. Varför skulle den vara sämre?! Följ instruktionerna, blir jävligt dyrt om du ska slösa, inte så stora tuber.

• Anonym (M)
    yoshimi skrev 2016-11-09 18:09:12 följande:

Jag har använt contragel grön under 6 månader (och inte blivit gravid) så antar att den funkar.
    Tror inte du behöver lägga in extra efter dusch utan följ instruktionerna.

Går Contragel grön att köpa på apotek eller beställer du från nätet?
  • yoshimi
    Anonym (M) skrev 2016-11-09 19:45:06 följande:
    Går Contragel grön att köpa på apotek eller beställer du från nätet?
    Det är den man köper från Gröna barnmorskan.
  • Anonym (Ajaj)

Tack! Beställde två stycken tuber..

Hoppas ju på att få in spiralen senast januari hos gyn.

• Anonym (M)
    yoshimi skrev 2016-11-09 20:25:12 följande:
    Det är den man köper från Gröna barnmorskan.
    Tack, då är jag med.
  • Anonym (Snöflingan)

Både preventivgelen Contragel grön och Cayagel ( är exakt samma innehåll förresten) är lika säkra som den spermieödande krämen och rekommenderas av Läkemedelsverket.
    Pessar är väl rätt smidigt? FemCap kan ju sitta inne kontinuerligt två dygn i taget.
    Skulle vilja tipsa dig om att läsa kopparspiral.blogspot.se innan du sätter in en sån spiral.

• Anonym (Snöflingan)

Förresten är du i t ex Tyskland kan du köpa Contragel på apotek där. Möjligen lite billigare?

Svar på tråden Pessargel.. den från apoteket vs den på nätet