• basio

Fördelar/nackdelar ungmamma

Jag var 21 när jag fick min äldste, anser mig ha varit en ung mamma då och att jag fortfarande är det så här 12 år senare då jag inte känner någon i min ålder med så pass stora barn som jag har.

Idag kan jag se att det inte hade varit fel att vänta, jag var inte så redo som jag trodde. Men jag ångrar absolut ingenting! Jag är glad att jag är så pass ung nu och att jag har haft orken att engagera mig i mina barn.

Vår ekonomi var inte den bästa när barnen var små då jag hade lägsta SGI med ettan och tvåan (som föddes väldigt tätt efter varandra). Det blev lite bättre med trean då jag hade hunnit jobba i ett halvår innan hon föddes. Deras pappa var tio år äldre än mig och tyvärr rätt ointresserad av sina barn, något jag hade insett tidigare om jag varit äldre tror jag. Jag pluggade när barnen var små och även som mammaledig, det var perfekt!

Jag kände mig också rätt utanför i sällskap av andra mammor då de flesta var 10-20 år äldre än mig där vi bodde. Vi bodde i ett villaområdet med många barnfamiljer. Idag upplever jag inte alls det då åldersskillnaden har "krympt" även om de fortfarande är äldre än mig (antagligen är det jag som har mognat och känner mig trygg i min roll som mamma nu). Mina pojkar är mycket stolta över att ha yngsta mamman i klassen!

Jag hoppas att jag kommer få många år med mina barn tack vare att jag var så pass ung. Och min mamma hann få några år med dem innan hon gick bort, något jag är oändligt tacksam för!

Svar på tråden Fördelar/nackdelar ungmamma